Reklamationsret på dyr? Reklamationsret på dyr?
Hej alle i glade GGere 🐰 her kommer et lidt mærkeligt men måske meget relevant spørgsmål:
Hvis nu man køber et dyr hos en dyrehandel eller registreret avler (altsår med kvitering eller andet bevis på at købet har fundet sted). Lad os sige at det er en kanin. Efter 6 måneder begynder kaninens tænder at vokse uhæmmet og være til enormt besvær for kaninen.
Her kommer mit spørgsmål så: Da det er en "fejl" som jeg umuligt kan være skyld i, har jeg så reklamationsret? Altså ret til at få dyret ordnet på sælgers regning?
Et lidt anderledes spørgsmål, men jeg syntes at det er yderst relevant, måske nogle faktisk står i denne situation 😍
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Og i sidste ende hvis ikke i kan blive enige så jeg vil tro i skal i retten om det, og det er der jo ingen der gør for en kanin eller andet mindre dyr.
Følger: 39 Følgere: 202 Gnavere: 2 Emner: 14 Svar: 423
Har du givet mere end 800kr for kaninen kan du få gratis hjælp af forbrugerklagenævnet. Men under er det for egen regning.
Og uanset om den er fra avler eller dyrhandler så kan du aldrig stille det krav at det skal fikses på deres regning. Det er enten ny vare, eller handlen går tilbage.
Kan jo læse du skriver efter 6mdr. så skal man huske bevisbyrden er hos køber, og så kan det gå hen, og blive meget svært og bøvlet. Men som sagt er den købt fra en dyrehandler så ville jeg klart lige prøve at ringe til forbrugerklagenævnet hvordan du er stillet i denne sag - er den fra avler kan det ofte blive meget mere indviklet, da man så lige også skal have bevist at personen nu også er avler, og handlen ikke blot er et civilkøb. Hvor imod dyrehandler altid går ind under forbrugerkøb.
http://www.forbrug.dk
aug 2010
Følger: 6 Følgere: 7 Gnavere: 2 Emner: 11 Svar: 99
Især når det omhandler avler for så er det ofte et skøn/bevisbyrden der afgøre om handlen her skal ses som Forbrugerkøb eller civilkøb
aug 2010
Følger: 6 Følgere: 7 Gnavere: 2 Emner: 11 Svar: 99
jul 2010
Man kan jo ikke lige sende, dyret til reparation eller tilbyde en ny vare- for den skal være identisk med den først. Hvilket, ikke kan lade sig gøre med dyr. Det er sådan set den eneste forskel, i henhold til det er et dyr sagen omhandler.
jul 2010
Og selvom der ikke skelne og der står de skal behandles som enhver død ting, så er teori og praksis 2 forskellige ting.
okt 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Gnavere: 4 Emner: 4 Svar: 6
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
Blandt hobbyfolk er problemet ikke så stort, idet vi er interesserede i, at købere får mest muligt ud af sine kaniner - og så finder man en løsning, alle parter kan være tilfredse med.
For nogle år siden solgte jeg en kanin til en opdrætter på Sjælland. Hun syntes ikke, at temperamentet matchede efter 2½ år (!) Hun fik den byttet - og jeg er stadig gode venner med køberen.
Reklamationsret på dyr?