Vi melder vores ankomst... :) {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen herinde... :O)
Jeg blev ejer af skønne Oscar i Lørdags.. Og til glæde for min datter på 19 mdr... :O)
Ja på enormt kort tid er jeg blevet rigtig glad for ham... Virkelig glad for ham...
Nu er det så 12 år siden jeg sidst har haft et marsvin... Er virkelig glad for at have det igen...
Dertil har jeg lidt spørgsmål..
Når jeg kæler med ham, snakker han helt vildt.. Er det ren og skær tilfredshed?
Hvad MÅ marsvin få at spise ?
Her får han gulerødder, rød peberfrugt, salat, mælkebøtter, æble engang imellem... Agurk samt foder...
Hov ja..
Jeg er en kvinde på 25 (26 i næste uge) Bor i midtjylland med min kæreste, vores datter, hund og marsvin Oscar...
jun 2010
Følger: 423 Følgere: 411 Gnavere: 11 Emner: 22 Svar: 105
Jeg giver gerne mine marsvin friske hyben, hybelpulver, rød peberfrugt, hvidkål, spidskål og persille, da det er det der er mest C-vitamin i.
apr 2010
Følger: 758 Følgere: 744 Gnavere: 6 Emner: 68 Svar: 899
apr 2010
Følger: 65 Følgere: 63 Gnavere: 21 Emner: 74 Svar: 280
Det er meget normalt at de snakker når de bliver kælet for
de må få rigtig mange ting at spise du kan finde lange lister over grønt hvis du søger på google,
bare ikke giv dem kartofler da de kan dø af det.
sep 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 10
Petpile - Tusind tak skal du have...
apr 2010
Hvis du kun har 1 mener jeg at der blev lavet en test at man skulle kæle med den i 8timer før de fik opfyldt deres behøv ;o)
sep 2010
Man bestemmer heldigvis selv hvor mange man vil have... :O)
apr 2010
sep 2010
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Ja, det gør du.
Men nu er det jo ikke sikkert, at det der var rigtigt for 12 år siden, er rigtigt idag.
Der er heldigvis blevet forsket meget i dyrevelfærd de sidste 12 år, og du bør altså få dig et marsvin mere.
Det er ikke fair over for din gut, at han skal gå alene, bare fordi du mener, at du selv kan bestemme hvor mange du vil have
Hvis du vil have dyr der skal gå alene, så er kanin eller hamster oplagt, selvom det kan diskuteres hvor børnevenlige de to dyr er.
sep 2010
Er godt klar over det ikke er det samme idag som for 12 år siden...
Jeg forstår så ikke, at jeg ikke har fået afvide at det er bedste for marsvin...
jun 2010
Følger: 423 Følgere: 411 Gnavere: 11 Emner: 22 Svar: 105
Jeg har 3 hanner gående sammen, men jeg har også oplevet et par gange hvor det har været svært at introducere hannerne. Jeg har hørt fra andre at det især kan være svært hvis hannen har gået alene i længere tid, eller hvis de begge er oppe i alderen. Det skulle vidst være lettest at introducere en unge til Charlie.
Personligt forstår jeg dog ikke hvorfor at folk ligefrem anbefaler at han-marsvin går sammen, når man ofte ser at de slet ikke kan enes. Det ville jo være ærgeligt at anskaffe sig en han til, for så at finde ud af at de ikke kan enes, og at han så må omplaceres igen. Det er synd synes jeg. Men det er bare min personlige mening. Jeg ville dog altid lade hun-marsvin gående sammen, da der som regel ikke er nogen problemer med sammenføringen af disse, men det kan jo være ret individuelt.
sep 2010
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Gnavere: 4 Emner: 32 Svar: 166
apr 2010
-Jeg har HØRT at det oftes er hanner der ikke kan enes HVIS der er hunner i nærheden osv
Jeg jeg var mindre havde jeg da 2par hanner i hver deres bur uden problemer
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Men hvis det skulle ske er det også bedre at de står i 2 bure op af hinanden end at der slet ikke er andre end 1 marsvin.
Så hvad enten det er 2 hanner i samme bur eller 2 hanner i hvert sit bur som er sat op ad hinanden så er det bedst med 2.
Man kunne også købe en hun og så få hannen kasteret så er man over problemet med unger. Og hannen vil elske og blive kasteret og gå med en dame resten af sit liv.
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Desværre er det ofte sådan, at man ikke får den rigtige info med, hvis man køber hos dyrehandler, eller en avler der ikke er specielt seriøs omkring dyrene :S
Det er faktisk ret normalt ved mere eller mindre alle dyr, og det er jo lidt problematisk, når gennemsnits danskeren nok ikke bruger flere timer på at nørde igennem, når man skal ud og anskaffe et kæledyr.
jun 2010
Følgere: 28 Gnavere: 15 Emner: 28 Svar: 555
min nuværende han, var lykkelig for at være sammen med mit gamle marsvin, men han har villet slåsse med alle andre hanner han har mødt siden. Min venindens 2 hanner, har dog aldrig haft problemer, heller ikke med mit gamle marsvin ^^
og ting som jeg giver mine dyr at spise (ud over deres normale foder og hø):
God erfaring:
Appelsin – Andre citrus frugter
Gulerod (tit)
Hvidkål (kun meget små mængder da jeg har været meget i tvivl)
Grøn peber (alle peberfrugter), (også kun mindre mængder, da vi ikke har det særlig ofte)
Rødkål – rå ikke syltet, (MEGET populær! Især revet sammen med gulerod og iblandet afskallede solsikker)
Majs (gider godt frosne samt bladene om stænglerne, men ikke kogte majs kolber)
Persille (både frisk og tørret)
Vandmelon
Honningmelon
Vejbred
Æbler (tit)
Ærter
Græs(tit)
Mælkebøtter (tit)
majsblade (dvs. bladene omkring majskolberne) LIVRET!
Godbidder(dvs. ren snack, som de også får lidt af, men ikke særlig tit):
Vindruer (meget populær)
Salat (meget populær)
Agurk
Rosiner
jordbær
banan (i mindre portioner også meget populær, feder dog)
tranebær (tørret)
Det resterende er noget jeg har læst de godt må få, men som ejg ikke selv har afprøvet (og derfor vil stå inde for), eller aner hvad er for noget:
grønkål, savoykål, spidskål
Bladbeder
Bladselleri
Brøndkarse
Broccoli
Blomkål
bønner
fersken, nektarin, blommer -> grene?
Foderroer
Hyben uden kerner
Julesalat
Karse
Knoldselleri
Kørvel
Kinakål
Rosenkål
Sommerkål
Pastinak
Persillerod
Pærer
Radiser
Skvalderkål
Solsikkestængel – flækkes først
jul 2010
Derudover koger man ikke grønt til marsvinene. Det skal de ha rå. Og Majskolber, blade fra majs samt trevlerne er gode til mutterne.
Man skal være obs på alt som hedder solsikke feder for marsvin.
Citrusfrugter samt frugt bør kun gives i små mængder da noget af det feder, og andet såsom æbler og citrus frugter kan være med til at give læbesvamp.
Radisser vil jeg også passe på med pga. de kan være meget stærke. Og så mener jeg der er noget med en eller anden syre i dem som man skal passe på med.
Hvidkål kan du godt give marsvinene masser af. Ligesom med gullerødder.
jul 2010
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Vi melder vores ankomst... :)