{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
799 visninger | Oprettet:

At gøre marsvine tamme. {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber at i kan hjælpe mig med.
Det drejer sig om vores to marsvine piger ( mor og datter ). Vi har haft dem siden d.21 september og efter en uges tid, der kunne vi sagtens ae dem nede i buret og tage dem op og sidde og nusse dem. Men den sidste måneds tid er det ligesom ændret. Prøver vi at ae dem nu nede i buret, så flygter de væk som var de vild skræmte. De vil gerne spise af vores hånd, så længe vi ikke aer dem. Vi tager dem selvfølgelig op hver dag for vil jo rigtig gerne have at de ( igen ) bliver tamme. Når vi fx har moren oppe, så sidder hun meget anspændt - hun slapper slet ikke af.
De er også i løbegård og der spæner de da rundt og hygger sig.
Jeg ved virkelig ikke hvorfor det er vendt sådan og jeg håber, at i kan hjælpe mig med forslag om hvordan vi igen får dem tamme og evt hvorfor de lige pludselig er blevet så " skræmte ".
Her er intet foregået som der kunne have gjort dem bange.

På forhånd mange tak ☺

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At gøre marsvine tamme.
  • #1   29. dec 2015 Marsvin er jo byttedyr, så det sidder dybt i deres natur at blive bange for alt, der nærmer sig oven fra og især at blive løftet, idet en rovfugl også ville løfte dem oppefra.

Har du dem oppe hver for sig? For det kan være, at hun er anspændt, fordi hun ikke har den anden i nærheden. Og giver du dem godbidder (persille, agurk), når du har dem oppe?

• #2   29. dec 2015 Har selv haft 2 marsvin engang smiley de gik også væk fra når man ville nusse dem i buret men når man tog dem op så sad de helt stille for at blive nusset ( og det lokker jo altid med en bid agurk smiley ) husk det er et marsvin og ikke en kanin smiley

• #3   29. dec 2015 Hej Satinas.

Mange tak for dit svar ☺
    Ja det har du selvfølgelig ret i, at det nok er lidt skræmmende for dem når vi åbner buret ovenfra og stikker vores hænder ned til dem. Jeg har ikke lige haft det i tankerne med hensyn til deres natur men du har fuldstændig ret. Det er bare mærkeligt at det er vendt til det her, for det var ikke sådan før.
    Når vi har dem oppe, så er det sommetider begge to på en gang men for det meste, så er det hver for sig. For Mille ( ungen ) har meget krudt bagi og er meget nysgerrig og der er moren Tini det stik modsatte. Hun er meget stille og rolig, så derfor bider hun ofte ud efter Mille, når Mille er for urolig og ikke vil sidde stille. Og det er jo synd, så derfor er de for det meste oppe hver for sig. Med mindre at de er i løbegården - der hygger de sig og kan godt tage nogle ordentlige spæneture sammen.
    Når de er oppe, så får de lidt lækkert til ganen og som de også guffer i sig.

Jeg savner bare at kunne sidde og nusse dem og hvor de kan ligge sammen smiley
    Mille er forresten 3 mdr og 3 uger og Tini bliver snart 1 år.

• #4   29. dec 2015 Jeg skal ikke gøre mig klog for, hvorfor de pludselig er blevet skræmte, men nogle gange kan dyr jo forbinde en bestemt lyd, duft eller bevægelse, som har skræmt dem, selvom det ikke har noget med hinanden at gøre.
    Mit ene hunmarsvin er som regel den første som hænger i lågen ved fodring, og jeg plejer at kunne nusse hende nede i buret, men hun har dage hvor hun nægter at tage mad fra min hånd og flygter hvis jeg prøver på at nusse hende. Det er det samme, når jeg tager hende op. Nogle gange træder hun lige op i min hånd, andre gange flygter hun rundt i buret. Jeg tror bare, at byttedyret sidder så dyb i dem, at det tager lang tid a gøre dem rigtig tamme. Jeg siger ikke, at det ikke er muligt, bare at det tager tid.
    Jeg har også problemer med at have mine griser oppe sammen. De møfler rundt imellem hinanden og brummer. Jeg ser mange på facebook, som har deres grise oppe hvor de ligger og putter sammen, men det sker altså sjældent med mine. Men mine tre er også fra 8 måneder og ned efter i alder, så jeg håber, at det kommer med alderen, når de falder mere til ro.

• #5   31. dec 2015 Hej Amalie L.

Ja du har nok ret i, at byttedyret nok sidder så dybt i dem, at det derfor svinger så meget med, at så vil de gerne aes og den næste dag flygter de væk ligeså snart at man åbner buret.
    Jeg var bare blevet nervøs for at der var noget galt men jeg er mere rolig nu, hvor jeg har læst jeres beskeder smiley
    Mille er også den første til at stå op af lågen når vi åbner den, for så ved hun at det er madtid - hun er MEGET madglad men samtidig meget kræsen smiley
    Ja jeg kan også blive helt " misundelig ", når jeg ser billeder af folk som sidder og putter med deres søde marsvin - det håber jeg også at vi en dag kommer til og at det bliver med dem begge to samtidig smiley
    Men mon ikke at det lykkedes på et tidspunkt at vi får vores mutter tamme - for som du selv siger at så tager det tid. Jeg skal bare have noget tålmodighed smiley
    Du må have et rigtig godt nytår og mange tak for hjælpen smiley

• #6   31. dec 2015 Selv for de allertammeste og mest håndterede marsvin kan du have det der flugtinstinkt. Man lærer at blive hurtig som en ninja med nogen... det vigtigste er at de er trygge når de først er oppe.
    Der kommer osse en tid hvor håndfodring pludselig virker. Jeg har nogen stykker hvor det betyder meeeeeeget for dem enten at blive håndfodret eller at de vælger selv fra fadet. Og så er der lige dem der forventer at du bliver ved med at stå der og holde grønsagerne for dem mens de lykkeligt spiser.
    Der kan udemærket ske det at det bliver en natten-over-forandring.
    Jeg arvede engang en meget nervøst anlagt kastrat fra en anden opdrætter, fordi han blev stresset af at hun havde et mindre barn.... han var virkelig ekstrem. Han blev stresset af at blive håndteret i det hele taget.... ved negleklipning så lå der et byg-selv-marsvin i stressfældning bagefter. Han blev kun håndteret til negleklipning, og resten at tiden gik han med nogen trunter der var meget fremme i skoene og kontaktsøgende på mennesker. Efter et års tid, så fra den ene dag til den anden, så forandrede han sig. Næsten som om at han i løbet af nattesøvning fik en åbenbaring. Pludselig stod han ved kanten, kiggede i øjnene, søgte kontakt, man ku røre ved ham og alting.
    Han var som sagt osse ekstrem smiley

Så bare giv det tid, specielt med den unge. Der går en rum tid før de fleste af de unge har tid til at sidde stille. Lidt guf mens de er oppe, det skader så heller ikke.
    Hvis I kan få fingre i noget bambus, så er det en ren delikatesse.

• #8   1. jan 2016 Ja, jeg tror også bare, at der skal tålmodighed til.
    Noget som har virket for mig, til at få dem mere rolig ved at jeg har mine hænder nede i deres bur, er når jeg fjerne tisseområder og pøller (bruger spåner og fjerner dagligt tis og pøller) så lader jeg grisene være nede i buret, imens jeg gør rent. De er blevet langt mere trygge ved at jeg har hænderne nede ved dem. Nu kommer de ud af husene for at se hvad jeg laver, puffer til mine hænder og posen smiley
    Tak, og i lige måde! smiley

Kommentér på:
At gøre marsvine tamme.

Annonce