{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.350 visninger | Oprettet:

Marsvin på måtter som underlag {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har set flere og flere der bruger fibermåtter under deres marsvin og ville gerne høre noget mere til det.

Er der nogen der har link til nogle artikler omkring det.

Kan se især i England og Usa bruger man det kanon meget.

Går ud fra det kræver mange måtter som man vasker igen og igen samt at man bruger et toilet, sådan en plastik bakke i et hjørne til at de kan bruge især når de pisser de små orner og søer.

På forhånd mange tak for jeres tid og hjælp.

Overvejer at skifte over til det med mine indedyr så der er nul svineri, mindre støv til dyrene og bedre velfærd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin på måtter som underlag
  • #1   12. dec 2015 Allerførst, så hedder det 'bare' hanner og hunner, når man er i Danmark.
    Af dem som har prøvet, så er der vist flere som melder at de ikke kan observere forskel på dyrene uanset bundlag. Toilet... det skal du ikke regne med at det kommer til at fungere. Det er så lille en procentdel af marsvin, der fanger ideen... resten gør når de skal, hvor de så er henne. Jo mange udvælger sig et område hvor der tisses mest - men ofte vælger hvert marsvin sit tisseområde, uanset om andre marsvin tisser der eller ej. Men som hovedregel er marsvin ikke trænbare i hvor toilettet er.

Så jo, du får nok mindre svineri og mindre støv. Mere velvære til dyrene er så diskuterbart smiley
    Omvendt skal du så ikke regne med at der bliver en besparelse, idet du får oceaner af vasketøj istedet. En langhårsopdrætter gik tilbage til spåner netop pga vasketøjsmængden.

• #2   12. dec 2015 Det har jeg prøvet engang og aldrig er jeg gået fra et "bundlag" så hurtigt igen.

Du kan ikke lære marsvinene at tisse i en bakke kun, de vil gøre det over det hele. Så skal det holdes pænt skal du flere gange dagligt igang med fejebakken for at fjerne pøller. Jeg kan også hilse og sige at hø sidder GODT fast i fleece, det er ikke noget man bare lige ryster af inden en tur i vaskemaskinen.

Det fungerer sådan, at du lægger 2 lag med håndklæder og så et lag fleece over, altså suger håndklæderne tisset og fleecen vil holdes nogenlunde tør til poterne.

Bedre adfærd? Tja.. Vores marsvin foretrak spåner, hvor de kunne møffe rundt i det, grave osv. - så har de altid haft en plads med en pude eller fleece, så de også stadig kan vælge at ligge blødt.

• #4   14. dec 2015 Aviser er ikke helt sunde - fleece tæpper og håndklæder er rigtigt gode, da de suger let og er billige at bruge i. Jeg ville heller aldrig komme halm i mit marsvins bur.

• #5   14. dec 2015 Vi bruger carefresh. Det fungerer super!

• #6   14. dec 2015 Kan desuden sige, at da vi havde 2x håndklæder + fleece, måtte det skiftes hver 3. dag stadigvæk. (og det FYLDER i vaskemaskinen)
    Spånerne holdte en uge.

Og ja, jeg foretrækker at mine dyr har det så naturligt så muligt og det er altså ikke at gå på fleecetæpper for mig.

• #8   15. dec 2015 jeg har brugt det i perioder hvor jeg har haft et dyr der havde et operationsar, fx efter kasteration. Eller en jeg havde med bumblefoot, hun kunne kun gå på stof til sidst. Såret forsvandt med stof og kom igen hvis jeg satte hende på spåner, så hun var på stof sit sidste 1½ leveår. I resten af burene bruge jeg spåner. Det er et mareridt af vasketøj og bruger du ikke forvask kan du regne med det stinker når det kommer ud af vaskeren også. Der skal skiftes hver 3 dag mindst.
    en anden mulighed du kan bruge hvis du vil have mindre støv er aviser. Eller hvis du kender nogen der har adgang til affaldet fra en makulator (sådan en der river papirer i strimler) på et kontor. Sidstnævnte er faktisk udemærket fordi man kan pletrense og kun tage de våde pletter og putte nyt på i ugens løb og så skifte det hele en gang om ugen fx.

• #9   26. dec 2015 Okay okay, jeg fanger den, det er noget være høm høm.
    Det var bare fordi det så så super nuser ud at se dem "bounce" rundt på det bløde underlag og fordi nogle steder der sælger det selvfølgeligt skriver en masse fristende.........LØGN som mange sælgere jo gør i dag.

Skal ikke nyde noget af det rengørings vanvid som i beskriver det.
    De kan få nogle flere hængekøjer og hængerør de kan hoppe op i i stedet for, dem elsker de i hvert fald kanon meget.

Jeg er også enig i at halm ikke har noget med marsvin at gøre, kun hø.
    Ligeledes med at man ikke bruger papir fra blade eller aviser hvor der er meget sværte og farve på, det kan ikke være godt for mavsi på dem.

Jeg takker igen for jeres super hjælp!! smiley :-D

profilbillede
Kommentér på:
Marsvin på måtter som underlag

Annonce