Jeg er gravid og har marsvin {{forumTopicSubject}}
Kære søde mennesker.
Jeg er lidt i vildrede. Jeg har lige fundet ud af at jeg er gravid, hvilket har været planlagt. Jeg har altid hørt, at man ikke må rense kattebakke mens man er gravid, da katte har den der toxo... halløj-parasit. Men da jeg så snakkede med min mor i dag, fortalte hun, at man heller ikke må have marsvin...
Den har jeg godt nok aldrig hørt. Lige pt. går vores marsvin på fleece, så jeg fjerner afføring hver dag med sådan en kost og fejebakke, og nogle gange hjælper hænderne til i form af hø der driller eller noget der ryger af fejebakken, men plejer jo altid at vaske hænder bagefter. Efter jeg nu har fundet ud af at jeg er gravid og åbenbart et større problem, bruger jeg handsker når jeg rører ved burene.
Men kan det passe, at man ikke må have marsvin når man er gravid? Jeg må nok indrømme, at grunden til vi netop anskaffede os marsvin var fordi jeg ikke har set nogen fare ved marsvin og graviditet. Og hver eneste gang jeg har søgt på det, har jeg ikke kunne finde noget om det.
Er virkelig bare knust ved tanken om, at skulle af med mine fire marsvin, da de er en del af min hverdag, og er med til at gøre det hele lidt hyggeligere.
Nogen der har erfaring?
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
Jeg havde både kat, hund og tamrotter under graviditet
maj 2015
Følger: 1 Gnavere: 3 Emner: 4 Svar: 14
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Hvorfor sagde din dyrlæge at du skulle bruge handsker?
Toxoplasmose er en parasit der ofte er i mus, og som man også finder i jord. Hvis man går og roder i jord, skal man derfor også passe på som gravid. At rense kattebakke kan være et problem, men har man indekat, er den sandsynligvis slet ikke smittet med toxoplasmose, da det praktisk talt kun er udekatte der spiser mus, der smittes med toxoplasme.
Nye studier viser forresten, at børn der lever i hjem med dyr som f.eks. gnavere, ser ud til at have mindre tendens til allergi, end børn der kommer fra hjem uden dyr
Så det er hverken et problem under graviditet eller efter, at du har marsvin. Du skal bare fortsætte som du plejer, men naturligvis tænke dig om.
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/toxoplasmose.htm
Bemærk, at hvis du allerede har været smittet en gang, så er der ingen risiko for dig og dit ufødte barn (det er dog ikke noget man kan få lægerne til at teste for)
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
maj 2015
med mine marsvin at gøre.
handskerne blev nok nævnt i forhold til at jeg opretholder en god hygiejne kunne jeg forestille
mig
maj 2010
Vi har heldigvis været forskånt kommentarer, men jeg ved de har været der, de er bare ikke blevet sagt til mig
Men som sagt, viser nye studier, at visse dyr kan gøre at der er mindre risiko for at udvikle allergi senere i livet, hvis man lever med dem som barn. Der har jo været en ide om, at hvis man boede med dyr, var der øget risiko for allergi, men det er altså modbevist. Så jeg kan slet ikke se hvorfor din læge siger det med handsker.
Skal du så også have handsker på hver gang du håndtere råt kød og grønt?
maj 2015
maj 2010
Læst lidt op på hvad der var af anbefalinger fra sundhedsstyrelsen, taget det med et gran salt, og så generelt bare prøvet at være fornuftig omkring det.
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
maj 2015
maj 2015
jan 2016
Følger: 9 Følgere: 1 Svar: 1
Jeg har været mere bekymret for at vi kan beholde hende efter fødslen, da jeg kun har læst artikler om at baby nemt kan få allergi ved tæt kontakt med gnavere. Har desværre ikke set de nye forskningsresultater om at det skulle modvirke allergi, som der tidligere er beskrevet i tråden. Men det virker da dejligt positivt hvis det er sandt
maj 2010
Lidt fakta. Der er meget lidt om pelsdyr og allergi, men dog står der, at der ikke umiddelbart er evidens for, at man skal holde småbørn fra pelsdyr
http://ing.dk/artikel/kaeledyr-kan-mindske-borns-allergi-risiko-56627
Henvisning til en undersøgelser der peger på, at det kan gavne immunsystemet med dyr og mange søskende
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
Forstået på den måde at hvis der ikke er allergi i familien tror jeg heller ikke at man bare får det (Hvertfald ikke når det kommer til dyr)
Jeg er gravid og har marsvin