2.406 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Sprællende kanin Sprællende kanin

Min kanin spræller hver gang jeg tager ham op jeg kan ikke engang løfte ham i cirka 30 sek, og når han er sele går det bedre men når jeg sætter ham ned spræller han igen.

Jeg har overvejet at få ham kastreret.
Hvad synes i om det, eller skriv jeres andre forslag i kommentaren tak.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montage af loftlampe 400 kr.
  • Skifte Køkkenvandlås 1.000 kr.
  • opsætning af 2 natlamper 700 kr.
  • Montering af termostat på radiator 800 kr.
  • Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • slibning og service af elektrisk plæneklipper 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sprællende kanin
  • #2   9. nov 2015 Tak.

• #3   9. nov 2015 Kastraktion er helt unødvendigt, hvis du kun har 1 kanin.
    Hvis du7 løfter på en anden måde, kan det være, at det går bedre. Hvordan gør du?

• #5   9. nov 2015 Altså jeg tager ham under maven og så løfter jeg ham ond til mig så han er med hovedet lige lidt neget lidt under min skulder.

• #7   9. nov 2015 Mine hopkaniner kan ikke undgå at blive løftet. En hånd under maven og en bag bagdelen og så et snuptag op til brystet. Jeg har 3 hankaniner i hvert sit bur, og de er IKKE kastrerede - føler det unødvendigt, så længe de kan håndteres uden. Jeg fik engang en kanin kastreret, og ½ time efter var den død. Det er ikke ufarligt

• #9   9. nov 2015 Ja fordi kastration er et stort indgreb som absolut ikke er nødvendigt i MANGE tilfælde!!
    Fuldstændig enig med Aase. Har aldrig haft en kanin som ikke har kunnet løftes på!! Og til korrektioner kommer de slet ikke ind til brystet men løftes med højre hånd under maven, støttes af siden af min mave og arm og så sættes de ned igen og hopper videre på banen smiley
    Det er et spørgsmål om træning - det er klart hvis man har opfattelsen af at man ikke må, at kaninen så synes det er noget underligt noget når man så pludselig gør det.

• #10   9. nov 2015 Jeg har pt 3 hanner og to hunner i mit 6 rumsbur og ingen af dem er forstyrrede

• #12   9. nov 2015 Tror så det er Danmarks noget nær mest kaninkyndige dyrlæge!

Så er det sjovt at ingen hopkaniner tilsyneladende er kaniner der panikker for 90% af alle korrektioner bliver foretaget som beskrevet smiley Og ALLE udstillingskaniner bliver løftet, vendt og drejet under bedømmelse smiley
    Det må være en helt særlig afart af kaniner du snakker om smiley

• #14   9. nov 2015 At ligge en kanin i narkose eller under fuld bedøvelse er ALTID risikabelt og med dyrets liv som indsats (det samme gælder med mennesker)... Spørgsmålet er om man er villig til at løbe den risiko der nu er forbundet med kasteration eller sterilisering af et dyr smiley

• #16   9. nov 2015 Du antager at pågældende kanin døde hjemme hos ejeren??

• Nøkken
    Nøkken Tilmeldt:
    mar 2013

Emner: 2 Svar: 56
    #18   10. nov 2015 Bare fordi en kanin kan løftes uden problemer betyder det ikke at den kan li det... min han er så tam at han gør sig helt slap når man løfter ham, men han HADER at blive løftet...

desuden kan man befri kaninen for virkelig mange frustrationer ved at få kaninen neutraliseret... en kanin der er i fangenskab behøver ikke de hormoner, især ikke en kanin der går i bur i mange timer....
    bare fordi man ikke selv har nogen problemer med en intakt kanin betyder det ikke at det er rart for den at have alle de hormoner i kroppen

kaniner er ikke som mennesker.. hvis mennesker var halvt så hormon påvirkede som kaniner tror jeg at folk ville begynde at få sig selv neutraliseret...

• #19   10. nov 2015 Det er rart at få info fra de folk som i deres tidligere liv selv har været kanin så vi uvidende kan få vished om PRÆCIS hvordan vores kaniner tænker og hvad de kan lide og ikke kan lide - TAK

• #21   10. nov 2015 Hvem har spurgt kaniner om det? Og du er velkommen til lige at underbygge din viden med et link

• #23   10. nov 2015 Skal jeg konkludere du ikke kan underbygge din viden siden du går sådan i forsvarsposition over et svar som på ingen måde har "den tone" men bare spørger hvor du ved det fra og at et link kunne være nyttig underbyggelse??

• #25   10. nov 2015 Jeg vil meget gerne læse hvor dyrlægen har det fra. Måske jeg kan blive klogere så det må du meget gerne undersøge næste gang du skal afsted

• #26   10. nov 2015 Mærkeligt at jeg så har kaniner, der selv hopper op til mig, hvis jeg sætter mig på hug.

Jeg har også nogle, der ikke er glade for at blive løftet, de bliver, så vidt det er muligt, båret i transportkasser, men en af dem, er nu også begyndt selv at hoppe op til mig.

Som Betina kunne jeg også godt tænke mig, at se noget mere videnskabeligt omkring løft af kaniner, for jeg måler jo trods alt ikke mine kaniners kortisolniveau hver gang jeg løfter dem smiley

• #27   10. nov 2015 Der er også stor forskel på at en kanin frivilligt hopper op til en-fremfor den løftes ... Mine hopper også glædeligt op til mig, men løftes de , sprælles der gevaldigt . At hoppe er naturligt for dem og nysgerrigheden i frivilligt at opsøge mennesker /ting , gør dem mere afslappede -hvoraf et løft er forbundet med at de tages fat i , holdes fast -og det er der flugt instinkt kommer op i dem-da de er et byttedyr ..

• Nøkken
    Nøkken Tilmeldt:
    mar 2013

#28   10. nov 2015 Betina M: jeg bor sammen med mine kaniner og er sammen med dem dag og nat.. så lærer man altså en ting eller 2 om deres kropssprog og signaler...

når det handler om tal og målinger så kan man lede efter videnskabelige kilder, men når det handler om adfærd hvad er der så galt med at lave observationer selv? logik og sund fornuft kan man komme langt med... men det er dejligt at man kan skrive sin opfattelse af tingene uden at folk på 28 begynder at vræle som små børn...
    du kunne i stedet have formuleret et svar på hvorfor dine kaniner ikke har noget imod at blive løftet og dine observationer på området, hvilket du må have rigtig mange af siden du syntes du kan vrænge sådan af mit svar..

• #29   10. nov 2015 Charlotte, når de er hoppet op, holder jeg jo også fast i dem, mens jeg bærer dem, deraf sammenhængen smiley Hvis de havde noget imod det, ville de nok ikke hoppe op til at starte med. Måske en enkelt gang eller to, men så ville de nok også lære sammenhængen mellem at hoppe op og blive båret smiley

Nina, det er fint at se på sine egne dyr, men to kaniners adfærd siger ikke nødvendigvis noget generelt om kaniner. Videnskabelige undersøgelser er lavet med langt flere dyr, og kan derfor bruges mere generelt smiley

• Stina's Dyr
    Stina's Dyr Tilmeldt:
    jul 2014

Følger: 1 Svar: 2
    #30   10. nov 2015 Mange kaniner stivner helt når man løfter dem. Jeg har arbejdet og set mange kaniner i mit liv og kun en af de kunne lide at blive taget op. Nu er det sådan, at kaniner føler sig mest trygt når de altid har muligheden får at løbe væk. Det kan de jo ikke når man løfter dem...

• Nøkken
    Nøkken Tilmeldt:
    mar 2013

#31   10. nov 2015 kaniner har jo et sprog som er "generelt" men der er altid undtagelser OGSÅ i videnskabelige undersøgelser... men nu har jeg også set på noget mere end 2 kaniners adfærd. mine egne er bare dem der er tættest på, derfor ser jeg først på dem, og så på andre kaniner for at sammenligne.

• #32   10. nov 2015 Nina - Jeg har haft 17 kaniner og alle har kunnet løftes - jeg har nok set rundt regnet 2000 kaniner rundt om i landet til konkurrencer og 90% af disse bliver løftet på banen og alle bliver naturligvis løftet ind og ud af burene og transportkasserne. Udover det antal kommer alle udstillingskaninerne som har siddet side om side med hopkaninerne hvor hver eneste kanin bliver båret ud og ind af buret og bliver vendt og drejet af dommeren og det har alle kunnet. Jeg har ikke spurgt mine kaniner om de bryder sig om det for det kan hverken du eller jeg, men jeg kan ligeså vel som du, aflæse deres adfærd.
    Det et mine observationer smiley

• #33   10. nov 2015 Rettelse - der er pt 6900 kaniner registreret på hopregistret og jeg har hoppet 10 år længere end registret har eksisteret så har nok nærmere set 4-5000 kaniner på banerne

• #34   10. nov 2015 Mange bruger en korrektion til at vise kaninen et særligt svært spring - hvis den blev fuldstændig panikken på trods af den fandt sig i at bliver løftet tvivler jeg på den kunne koncentrere sig om opgaven - at læse springet og komme over

• Nøkken
    Nøkken Tilmeldt:
    mar 2013

#35   10. nov 2015 Du har set mange kaniner på banerne.. men har du set ligeså mange kaniner der bare fik lov til at være sig selv?... det er der jeg syntes jeg har lært virkelig meget som jeg slet ikke tænkte på før jeg begyndte at holde kaniner som jeg gør nu..
    jeg har heller ikke lært meget om en hests adfærd ved at se en springkonkurrence eller springe selv, men ude på folden har jeg lært meget mere...

jeg ved godt hvordan kaninhop fungere.. er trods alt også vokset op med det, og det er ikke noget jeg ville byde mine kaniner, men hvis din oplevelse er anderledes så hold fast i det

• #36   10. nov 2015 Vokset op med kaninhop? Så har vi nok mødt hinanden hvis du har været ude til konkurrencer smiley Lyder som om det er noget du har dyrket og kender alt til så er da nysgerrig smiley
    Eller det er måske 4H du har deltaget hos?

Jeg holder ganske fast i mine observationer - du har ganske ret i at en kanin der aldrig bliver løftet er bange for det - ligesåvel som en kanin der aldrig har været i menneskehænder vil være rædselsslagen. En hest der aldrig har lært at løfte hove kan heller ikke og vil være bange, for den er jo også et flugtdyr. Alt dette kræver tilvænning - og din kanin er vel tam og vant til menneskelig kontakt og berøring - ergo er det noget du har vænnet den til - på præcis samme måde som en kanin kan lære at blive tryg ved løft - du har bare valgt at lade være og ergo vil det være et overgreb hver gang du alligevel er nødt til det

• Nøkken
    Nøkken Tilmeldt:
    mar 2013

#37   10. nov 2015 jeg er vokset op med kaninhop på NORDSJÆLLAND(4H) og jeg har kun deltaget i meget små konkurrencer de første år fordi jeg fandt ud af at jeg ikke brød mig om kaninhop og hellere ville tage kaninen ud og lade den gøre som den vil, fordi den ellers bare sad i et bur eller en meget lille løbegård og det var det eneste tidspunkt hvor jeg kunne give den lidt frihed. Der var andre aktiviteter på stedet men kaninhop var det primære. Ja, vi havde kaniner der var på "toppen" i kaninhop verdenen, og ja jeg har hoppet med en af dem, der var danmarksmester og højdehop rekord holder i sin tid, men jeg havde fandme ondt af den kanin.. den var som en maskine, den lavede ikke andet end at sidde i et bur, træne og hoppe konkurrencer, og den døde helt udslidt

taler du til mig ang at løfte min kanin? min ene kanin er 100% tam og kan løftes og bæres rundt på så tosset man vil... men han KAN IKKE LIDE DET... hvorfor ved jeg det? fordi når jeg sætter ham ned igen løber han væk og spjætter med bagbenene (dette svare til at han i naturen sparker usynlig jord på mig fordi jeg gjorde noget han ikke var enig i)
    og hvis jeg bære ham for længe kan han begynde at "skære tænder" (kaniner har to måder de skærer tænder på: En hurtig og en meget langsom måde. Den langsomme gør de når de er afslappede eller sover, og den hurtige gør de når de er meget utilfredse)

derfor er det meget tydeligt for mig at han IKKE kan lide det, men han har lært at accepterer det fordi han simpelthen er så tålmodig og han er den af mine to kaniner der viser underdanighed overfor mig.

min hun kanin er ikke ligeså tam, og viser ikke underdanighed overfor mig, men hun har vænnet sig til det og hun kan heller ikke lide det. hun sparker OGSÅ usynlig jord på mig

og det samme gør rigtig mange andre kaniner, men hvis du ikke har oplevet det har du godt nok været heldig kun at håndtere kaniner der har intet imod det

• #38   11. nov 2015 Var det 4H eller Danmarks Kaninavlerforening?

Kommentér på:
Sprællende kanin

Annonce