Overfodrer jeg min Rex ??? Overfodrer jeg min Rex ???
Hej alle.
Min Rex der er snart 5 måneder har en gevaldig appetit.
Når jeg Googler mængden hun skal ha at spise hver dag, stemmer det slet ikke overens med hvor meget hun giver udtrykt for at hun skal ha'.
"45 gram skal en voksen rex ha'." Det er jo nærmest ingenting.
Hun får 200 gram mega godt kornfrit kvalitetsfoder hver dag. Og når hun får mad så kaster hun sig over det som havde hun aldrig fået mad før..
Hun spiser dobbelt så meget som min kærestes datters dværgkanin, men hun er jo altså også noget større end den og vokser stadig.
Hun løber frit i stuen hver dag, men er indekanin og tit ligger hun bare og feder den, helt udstrakt på et tæppe.. Og hun ser ikke overvægtig ud, men hun mangler bestemt ikke noget!!
Så mit spørgsmål er:
Hvor meget spiser jeres Rex'er eller samme størrelse kaniner?
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 7 Gnavere: 2 Svar: 71
F.eks har jeg selv to dværgvæddere, samme alder, samme vægt, begge udekaniner, men den ene har brug for væsentligt mere foder, end den anden, for at holde huld, da hun helt generelt har et højere aktivitetsniveau. Hun bevæger sig mere i buret, og når hun er i løbegård, end den anden.
Så kig på din kanin, hold øje med, at den ikke bliver hverken for tyk, eller for tynd, og juster fodermængden efter behov. Mine skal f.eks som regel sættes op i foder, om vinteren, da de skal bruge mere energi, for at holde varmen, hvorimod de får mindre i de varme sommermåneder, da de her er mindre aktive.
Her snakker jeg forresten kraftfoder, altså pillerne. Hø skal de altid have ad libitum, og mine får en portion frisk grønt dagligt. Men det er kraftfoderet der justeres på, hvis kaninen har for lidt, eller for meget huld.
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
Foderet bliver ikke bedre af at blive smadret i småstykker og underkastet industriel behandling og tørret - men det bliver meget dyrere af det.
okt 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
Jeg fik aldrig skrevet tilbage, men brugte skam jeres gode kommentarer!
Jeg skar ned til halvdelen eller lidt under. Og hun begyndte så, efter nogen frustration, at spise af høhækken og det er nu standard..
Så et mega forsinket tak for hjælpen ☺☺☺☺
Opdrætteren kaldet hende for "Röhn" farvet.. Aner ikke hvad det betyder, men det er så hende 😀
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
Overfodrer jeg min Rex ???