kastrering af kanin {{forumTopicSubject}}
Har tjekket forum og kan ikke finde brugbare svar, så prøver her.
Min løvehoved blanding, dreng, godt 1 år gammel stinker. Altså ikke ham, men hans urin. Det er særligt 1-2 gange om måneden i et par dage. Tænker hormoner??? Jeg har bestilt tid til at få ham fixet om en uge (i vores ferie) vil det hjælpe på lugten?
Når han ikke strinter nu, kan det komme senere, hvis han ikke bliver fixet?
Hvis vi får ham fixet, må han så komme på græs, når han er nyopereret? (vi desinficerer burene mens han er afsted) må han få strø i buret, eller skal han gå på "bar bund"?
Min dyrlæge siger at han skal være inde i 10 dage efter, er det nødvendigt? (jeg kan ikke tåle ham, derfor er han ude kanin)
Han er sød, kælen og nusse glad allerede, så det er ikke derfor 😉
Vi har også 2 katte, som han gerne vil lege med, min hankat har bare svært ved at styre "dræber indstinktet" så kaninen går i STOR løbegård, når alle er ude.
Hjælp
jul 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Gnavere: 3 Emner: 2 Svar: 140
Ville helt sikkert undgå strøelse der enten kan stikke i sårene eller klistre sig fast i skorperne mens det heler (vi brugte fleece tæpper til vores egen).
Da vores er den første kastrat vi har, så kan jeg ikke sige så meget andet om det med lugten end at vores er stortset lugtfri efter kastration.
Derudover skal du nok regne med at holde ham i ro den første uges tid ( holde ham på et område der ikke er stort nok til at han kan fise for meget rundt, da stingene kan springe) og så skal du sørge for at han ikke slikker/ piller i sårene (kaniner spiser jo sin blindtarmsafføring om natten, så de har en del bakterier i munden selv om de udelukkende lever af plantemateriale, og ud over det kan de finde på at gnave stingene op hvis det er syet med udvendige sting).
maj 2014
Følger: 1 Gnavere: 1 Emner: 9 Svar: 152
Han kan godt få tæpper at gå på mv. Tror bare ikke at han får fred hvis han står inde+jeg kan virkelig ikke tåle at være så tæt på ham i flere dage :-\
Kattene kan ikke lade ham være og har ikke mulighed for at lukke ham inde et sted...
maj 2014
maj 2014
Kender i nogen i storkbh der kan låne mig et indebur i 3 dage??
Har købt ny bakke, putte pude, tæpper mv, så der ikke er bakterier eller noget....
maj 2014
maj 2014
Datteren og jeg er blevet enige om at vi slæber hans ene bur rundt med os, så når vi er i stuen er han også, han kommer til at stå i mit soveværelse om natten og så i havestuen, når vi er ude. Så kan vi holde øje med ham, lige meget hvad vi laver
Må han komme med ud og få frisk luft (i buret, ikke på græs)
maj 2014
Mht at slæbe rundt på ham, så er det fordi vi er pylrede
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
Men hvis han ikke skal bruges i avl alligevel ville jeg personligt få ham kastreret alligevel.
maj 2014
Han tisser bare udenfor bakken, det har han ikke gjort før. Er begyndt på det inden for den sidste måned, tror jeg
apr 2010
maj 2014
Mavis kan ikke se at dine kommentarer har noget som helst med mine spørgsmål at gøre og beder dig om at svare på spørgsmålene eller forlade tråden. Tak
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
Hvis urinen lugter, skyldes det ikke omsatte kvælstof- og svovlforbindelser - så måske skulle du se lidt på din fodring ?
apr 2010
maj 2014
Beltane det lugter ikke, det han tisser udenfor bakken
jun 2013
Følger: 1 Svar: 5
Når han er kastreret vil alle de der dominerende adfærds ting forsvinde. Ingen tvivl om det. Og dermed også lugten.
Kender du siderne frikanin.dk og kaninhaandbogen.dk
maj 2014
Min lille luksus nullermand har jo 2 bure (det havde jeg lige glemt) så vi tager det lille ind og har har ham inde natten over i hvert fald. Begge bure bliver vasket/renset grundigt og så tager vi den derfra. Håber at han bliver limet, så er der mindre at bekymre sig om.
Når han så er "sig selv igen" kan han komme i halvdelen af sit store bur og så videre.
Tak for svar allesammen, det er dejligt at kunne få hjælp herinde
jul 2014
maj 2014
Jeg reder ham hver dag for tiden og pelsen flyver af ham (ved godt at han laver sommerpels, havde bare ikke forventet at han ville blive så grim ;))
Kender godt de to sider du henviser til, har brugt dem meget til tjek af grønt mv
maj 2014
maj 2014
Og det selv om jeg har ham oppe hver dag og nusse, flere gange og sidder i haven, når han er ude...
jul 2014
maj 2014
Det er bare utroligt sent, synes jeg...? De skal jo snart have vintertøjet på igen
maj 2014
maj 2014
maj 2014
Åh gud hvor er jeg sørgelig når det kommer til dyrene, de får i hoved og r** om jeg så skal leve af havregryn
maj 2014
jul 2014
maj 2014
Han er smertedækket i 48 timer, så håber det bedste
maj 2014
maj 2014
Han har også været på bakken
maj 2014
jul 2014
maj 2014
maj 2014
Han hoppede rundt og snusede til alt, også kattene når de kom tæt nok på
maj 2014
Torsdag kom han ud i halvt bur og lille løbegård på fliserne (efter aftale med dyrlægen =rengjorte fliser ingen græs var beskeden)
Allerede fredag væltede han løbegården flere gange fordi han ville ud til græsset, ligeledes gik han amok for at komme på øverste etage i sit bur, så jeg overgav mig...
Han fik begge etager i buret og rykkede hegnet lidt, så han kumme spise græs og planter og han nyder det!
Holder øje med "poser" og sting og alt er flot, heldigvis!
Han vil ikke sidde stille og bliver frustreret hvis jeg begrænser ham, så nu er det sådan
maj 2014
kastrering af kanin