{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.093 visninger | Oprettet:

kastrering af kanin {{forumTopicSubject}}

Har tjekket forum og kan ikke finde brugbare svar, så prøver her.
Min løvehoved blanding, dreng, godt 1 år gammel stinker. Altså ikke ham, men hans urin. Det er særligt 1-2 gange om måneden i et par dage. Tænker hormoner??? Jeg har bestilt tid til at få ham fixet om en uge (i vores ferie) vil det hjælpe på lugten?
Når han ikke strinter nu, kan det komme senere, hvis han ikke bliver fixet?
Hvis vi får ham fixet, må han så komme på græs, når han er nyopereret? (vi desinficerer burene mens han er afsted) må han få strø i buret, eller skal han gå på "bar bund"?
Min dyrlæge siger at han skal være inde i 10 dage efter, er det nødvendigt? (jeg kan ikke tåle ham, derfor er han ude kanin)
Han er sød, kælen og nusse glad allerede, så det er ikke derfor 😉
Vi har også 2 katte, som han gerne vil lege med, min hankat har bare svært ved at styre "dræber indstinktet" så kaninen går i STOR løbegård, når alle er ude.
Hjælp smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kastrering af kanin
  • #1   19. jul 2015 Grundet bakterier udefra ville jeg sige at holde ham inde er et meget fornuftigt tiltag.
    Ville helt sikkert undgå strøelse der enten kan stikke i sårene eller klistre sig fast i skorperne mens det heler (vi brugte fleece tæpper til vores egen).
    Da vores er den første kastrat vi har, så kan jeg ikke sige så meget andet om det med lugten end at vores er stortset lugtfri efter kastration.
    Derudover skal du nok regne med at holde ham i ro den første uges tid ( holde ham på et område der ikke er stort nok til at han kan fise for meget rundt, da stingene kan springe) og så skal du sørge for at han ikke slikker/ piller i sårene (kaniner spiser jo sin blindtarmsafføring om natten, så de har en del bakterier i munden selv om de udelukkende lever af plantemateriale, og ud over det kan de finde på at gnave stingene op hvis det er syet med udvendige sting).

• #2   19. jul 2015 Hvis han er i halvdelen af sit bur (2 hele etager, 2 halve) tror du så ikke at han kan stå ude?
    Han kan godt få tæpper at gå på mv. Tror bare ikke at han får fred hvis han står inde+jeg kan virkelig ikke tåle at være så tæt på ham i flere dage :-\
    Kattene kan ikke lade ham være og har ikke mulighed for at lukke ham inde et sted...

• #3   19. jul 2015 Slet ikke andre, der vil byde ind?

• #5   20. jul 2015 Tak. Min har altid været renlig, først på det sidste er han begyndt at tisse og sk*** udenfor bakken.
    Kender i nogen i storkbh der kan låne mig et indebur i 3 dage??
    Har købt ny bakke, putte pude, tæpper mv, så der ikke er bakterier eller noget....

• #7   20. jul 2015 ? Det forstår jeg ikke? Kompost hegn? Til hvad

• #9   20. jul 2015 Jeg har katte og den ene vil meget gerne "lege fangeleg" med cashew, så "topløst" bur duer ikke smiley
    Datteren og jeg er blevet enige om at vi slæber hans ene bur rundt med os, så når vi er i stuen er han også, han kommer til at stå i mit soveværelse om natten og så i havestuen, når vi er ude. Så kan vi holde øje med ham, lige meget hvad vi laver smiley
    Må han komme med ud og få frisk luft (i buret, ikke på græs)

• #11   20. jul 2015 Vores har altid stået ude og elsker at suse rundt og lave badutspring. Så håber ikke han bliver for trist af at være inde.
    Mht at slæbe rundt på ham, så er det fordi vi er pylrede smiley

• #13   20. jul 2015 Det er ikke sikkert det hjælper når han er gået igang med at strinte smiley

Men hvis han ikke skal bruges i avl alligevel ville jeg personligt få ham kastreret alligevel.

• #14   20. jul 2015 Min strinter ikke! Heldigvis! Det er hovedårsagen til at han skal fixes: jeg er bange for at han begynder.
    Han tisser bare udenfor bakken, det har han ikke gjort før. Er begyndt på det inden for den sidste måned, tror jeg

• #15   20. jul 2015 At tisse udenfor Bakken er også at strinte især hvis det stinker

• #23   21. jul 2015 Jeg ser ikke noget problem i at fjerne dyrs sex drive! Ville ønske at flere fixed er deres frustrerede hunde!
    Mavis kan ikke se at dine kommentarer har noget som helst med mine spørgsmål at gøre og beder dig om at svare på spørgsmålene eller forlade tråden. Tak

• #24   21. jul 2015 Jeg har p.t. 17 kønsmodne hankaniner - ingen af dem er stressede - jeg kommer nok op omkring 30, når vinterudstillingssæsonen nærmer sig. Sidste han, jeg havde, der strintede , var født i 1996.
    Hvis urinen lugter, skyldes det ikke omsatte kvælstof- og svovlforbindelser - så måske skulle du se lidt på din fodring ?

• #25   21. jul 2015 L - Jo det kan det være smiley strint er afmærkelse af territorie og gøres med, ja tis.. Det behøver ikke sprøjte til alle sider

• #28   21. jul 2015 Jørgen, jeg fodrer efter de bedste foreskrifter jeg har fundet herinde og på kanin kyndige sider. Versele laga complete og masser af hø, grønt, vand mm. Holder øje med at lortene har rigtig str og farve og han er dømt toplækker af dyrlægen. Då er ret sikker på at den del er ok. Grunden til at jeg mener at det er hormoner er fordi det ikke er hver dag han stinker. (og jeg er lidt sart med den slags)
    Beltane det lugter ikke, det han tisser udenfor bakken smiley

• Pia S
    Pia S Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Svar: 5
    #30   21. jul 2015 Jeg har selv lige fået kastreret 2 stk han kaniner indenfor de sidste par måneder. De er begge udekaniner og selvfølgelig skal de ikke lige pludselig stå indenfor. Gør buret rent inden han kommer hjem fra dyrlægen, og så hold øje med ham hver dag. Hvis det er en ok dyrlæge, så får du instrukser om hvordan, og du får smertestillende til ham, så det giver en god mulighed for samtidig at tjekke hans sår. Vær iøvrigt opmærksom på at det bør være en dyrlæge der kan håndtere eksotiske dyr. Og, nu har din forhåbentlig ikke sagt han skal faste inden du kommer ? (så finder du nemlig straks en anden)
    Når han er kastreret vil alle de der dominerende adfærds ting forsvinde. Ingen tvivl om det. Og dermed også lugten.
    Kender du siderne frikanin.dk og kaninhaandbogen.dk

• #35   21. jul 2015 Min veninde arbejder faktisk hos min dyrlæge og jeg spurgte sidst mht faste (det skulle kattene jo i et par timer) og hun sagde NEJ!!! Det skal han ikke. Stoler på dem og håber på det bedste.
    Min lille luksus nullermand har jo 2 bure (det havde jeg lige glemt) så vi tager det lille ind og har har ham inde natten over i hvert fald. Begge bure bliver vasket/renset grundigt og så tager vi den derfra. Håber at han bliver limet, så er der mindre at bekymre sig om.
    Når han så er "sig selv igen" kan han komme i halvdelen af sit store bur og så videre.
    Tak for svar allesammen, det er dejligt at kunne få hjælp herinde smiley

• #36   21. jul 2015 Min blev kastreret da han var 1 år, og det har hjulpet meget på hans humpen, tis markering og agressive adfærd. Nu har vi bare en glad og rolig kanin der ikke er møg hamrende frustreret hele tiden

• #37   21. jul 2015 For resten! Er det normalt at de skifter pels på en grim måde? Altså min ligner næsten en munk!
    Jeg reder ham hver dag for tiden og pelsen flyver af ham (ved godt at han laver sommerpels, havde bare ikke forventet at han ville blive så grim ;))

Kender godt de to sider du henviser til, har brugt dem meget til tjek af grønt mv

• #38   21. jul 2015 Det er værre nu end på billedet. Hans underpels er lys, så tror det er derfor det ser så skidt ud...

profilbillede
  • #40   21. jul 2015 Godt så! Det er første rigtige sommer med ham. Han er fra april sidste år, så havde kort pels da jeg fik ham. Lagde slet ikke mærke til at han havde vinterpels før nu hvor han smider den igen.
    Og det selv om jeg har ham oppe hver dag og nusse, flere gange og sidder i haven, når han er ude...

• #41   21. jul 2015 Min når han fælder. Kønt er det ikke XD

profilbillede
  • #42   21. jul 2015 Tak! Næsten sådan ser cashew ud nu! Blev lidt forskrækket først, indtil jeg opdagede at pelsen faldt af i store totter, så vidste jeg godt at det var tid til at han skifter tøj smiley
    Det er bare utroligt sent, synes jeg...? De skal jo snart have vintertøjet på igen smiley

• #44   21. jul 2015 Ok! Så lærte jeg noget nyt igen smiley

• #45   27. jul 2015 Så er nullermanden afleveret hos dyrlægen. Er faktisk mere nervøs end jeg var med kattene. Uuuh hvor jeg glæder mig til han kommer hjem igen!

• #47   27. jul 2015 Tak. Vi har flyttet det lille bur ind, det blev skrubbet og skuret og vasket i rodalon igår. Har købt ny bakke, ny putte pude og nyt tæppe til bunden smiley
    Åh gud hvor er jeg sørgelig når det kommer til dyrene, de får i hoved og r** om jeg så skal leve af havregryn smiley

• #48   27. jul 2015 Har lige været nede og se til ham, han er slet ikke klar endnu. Stakkels dreng. Han var stadig lam i bagdelen og var helt forvirret smiley

• #49   27. jul 2015 Min kunne ikke sidde ordentligt i en uge efter (han var øm jo), men hvad mener du med lam i bagparten?

• #50   27. jul 2015 Det var kun hans forende der var vågnet af narkosen. Halvanden time senere hoppede han rundt, så jeg har hentet ham og han ligger nu i sit lille bur i mit soveværelse. Han er temmelig stille og har ikke ville spise hos dyrlægen, så håber snart at høre ham spise og drikke smiley
    Han er smertedækket i 48 timer, så håber det bedste

• #52   27. jul 2015 Cc?

• #54   27. jul 2015 Han spiser godt! Heldigvis. Mangler bare at han drikker, då kan jeg bedre slappe af smiley
    Han har også været på bakken smiley

• #55   27. jul 2015 Nu har han lige drukket en masse, så jeg har det bedre nu smiley

• #56   28. jul 2015 Det lyder godt : D

• #57   28. jul 2015 Han er her stadig, har hørt ham drikke, spise og hoppe lidt rundt her til morgen smiley

• #58   28. jul 2015 Nu har han været ude at løbe i min seng, på rene håndklæder. Tænkte at han trængte til at strække sig lidt (det lille bur er slet ikke højt nok, til at bo i i længere tid!) og han ser ikke ud til at være i krise over at mangle "fremtiden"
    Han hoppede rundt og snusede til alt, også kattene når de kom tæt nok på

profilbillede
  • #59   2. aug 2015 Nå. Jeg havde ham i soveværelset mandag, tirsdag og onsdag. Han var ude på sengen på rene håndklæder, så han kunne strække sig lidt.
    Torsdag kom han ud i halvt bur og lille løbegård på fliserne (efter aftale med dyrlægen =rengjorte fliser ingen græs var beskeden)
    Allerede fredag væltede han løbegården flere gange fordi han ville ud til græsset, ligeledes gik han amok for at komme på øverste etage i sit bur, så jeg overgav mig...
    Han fik begge etager i buret og rykkede hegnet lidt, så han kumme spise græs og planter og han nyder det!
    Holder øje med "poser" og sting og alt er flot, heldigvis!
    Han vil ikke sidde stille og bliver frustreret hvis jeg begrænser ham, så nu er det sådan smiley

• #61   2. aug 2015 Det ser så fint ud og jeg får lov at tjekke ham flere gange dagligt. Tidligere måtte jeg sket ikke kigge ham ordentligt på "undersiden" smiley

Kommentér på:
kastrering af kanin

Annonce