{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afkøling af Chinchillaer?
  • #1   5. jul 2015 Lerrør/teglrør/drænrør og deres sand. Du skal ikke tvinge væske i dem med mindre det er en meget god gru d til det. De mister jo ikke rigtig væske. De pumper varmt blod op i ørerne så det kan blive kølet af før det kommer tilbage i kroppen.

Du kan også prøve at se på chinchillaklubben.dk der er en artikel om et kølesovehus

• #2   5. jul 2015 Jeg har fået lavet et kølesovehus, hvor man oven på tråden ligger et fryseelement med en sok uden om, eller Avis under til at opsuge kondensvandet uden på. Det er super rart at have og hver sommer kommer der køleelement i.

http://www.chinchillaklubben.dk/artikler/bur-indretning-lav-et-koelesovehus

• #5   6. jul 2015 Ved de er natdyr. smiley men de drikker ikke

• #6   6. jul 2015 Er du sikker på de ikke drikker?
    Chinchillaer er jo lavet til at udnytte vandet optimalt, og nogle dyr drikker bare ikke ret meget. Ofte virker det også til - i hvert fald her hjemme - at ældre dyr drikker mindre.
    Men ved at tvinge vand i dem, kan du risikerer at gøre mere skade end gavn. Tilbyd evt et stykke agurk, æble eller pære i stedet, hvis du vil have væske i dem.

• #7   6. jul 2015 De havde ikke rørt deres vandflaske og da jeg havde givet dem noget virkede de mere friske. smiley

• #8   6. jul 2015 Så skal du måske se på om flasken er defekt.

• #9   6. jul 2015 De er lige helt nye, og virker super. smiley

• Philip G
    Philip G Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #10   7. jul 2015 ALDRIG JEG GENTAR ALDRIG GIV DEM AGURK ELLER ANDRE VÆSKEINDHOLDE TING KUN TØRET TING!!!!!

Chinchillaers maver er meget sarte! De udnytter alt vand de har i kroppen før de drikker igen. det samme med deres mad de spiser og spiser deres egen ekskrementer for at få fuld udnyttelse af det!

De må heller aldrig nogle sinde komme i bad! De vasker sig i deres sand! og må ikke blive våde (kan dog forkomme af væske fra deres flaske!)

angående afkøling er sådan et hus det perfekte for dem!

• #11   7. jul 2015 Det passer altså ikke Philip.
    Det er en gammel skrøne at man ikke må give dem ting med vandindhold. I naturen spiser de rigtig mange ting med et højt vandindhold, da der stort set ikke er vand tilgængeligt, så de får dækket en stor del af deres væskebehov gennem det de spiser.
    Problemet opstår hvis man begynder at fodre dem, som man fodre kaniner eller marsvin, da deres kost består af en meget højere procentdel tørre vækster. Men det er ikke TØRREDE vækster.
    Det er græsser, urter, blomster, rødder, blomsterfrø/kerner, frugter fra kaktusser, sukkulenter og i ny og næ insekter de lever af.

Rundt omkring i verdenen er der folk der er begyndt at få øjnene op for at fodre dem med frisk foder. Det dør de på ingen måde af. Man skal bare vide hvad man laver, og så skal man ikke give dem for mange grøntsager og frugter. Men som supplement kan man altså SAGTENS give et stykke frugt eller grønt.
    Der er også en del udstillere der tilbyder et stykke frugt eller grønt, når de er på udstilling, fordi det er noget rod med vand.

• #12   7. jul 2015 Ps: Det med afføringen kaldes pseudodrøvtyggere.
    Det skyldes deres relativt lille mavesæk, så størstedelen af deres fordøjelse finder sted i tarmen, og blindtarmen. Men fordi fordøjelsen finder sted så langt nede i systemet, kan tarmen ikke nå at optage alle de vitaminer og mineraler der er i maden. Derfor laver de 2 typer afføring, hvoraf den ene spises for at de kan optage de vitaminer og mineraler de ikke kunne første gang

• Philip G
    Philip G Tilmeldt:
    jul 2015

#13   7. jul 2015 Altså vores 2 har en gang fået agurk da en veninde kom til at give dem det og der måtte vi en tur til dyre læge, de kan slet ikke få styr på deres maver og kan blive meget syge af det! det var tæt på vores den ene var smuttet!... Deres mave er slet ikke bygget til det.. måske i meget små mængder men så skal de heller ikke have vand til rådighed. (alt jeg ved har jeg fået af vide af min mors veninde som er eksotisk dyrelæge) De kan som sådan tåle græs og blomster ja men der er næsten heller ingen væske i! Igen skal de have noget med væske indeholdt skal man fjerne deres vand!

• DeeDee
    DeeDee Tilmeldt:
    jul 2010

Følger: 1 Svar: 5
    #14   7. jul 2015 Nu blander jeg mig lige lidt...

For det første nævnes kølesovehuse som en god idé... Tak ☺ idéen og udførelsen (og artiklen omkring) er alle mine.

Dernæst vil jeg sige 2 ting:
    1. Man skal aldrig tvinge noget i dyrene, hvis det ikke er nødvendigt. Og det er Rikke nødvendigt her i sommervarmen, medmindre dyrene ha r manglet vand og dermed er ved at dehydrere... Og det er ikke tilfældet her.
    At tvinge noget i dyrene er et tillidsbrud og det er fuldstændig unødvendigt i dette tilfælde.
    At dyret virker mere livligt er da klart... Hvis jeg ligger og slapper af og er dvask og en idiot kommer og tvinger min mund op og hælder væske ned i den, så ville jeg også vågne op og være mere aktiv end før... Og det bør enhvert tænkende individ sige sig selv... Ja, sorry, men det virker ikke til, at man har tænkt særlig langt, men bare set "fare!" og så reageret uden hoved.

2. Agurker er ikke farlige. De kan - på Furrytails siger - nemt bruges til at give væske. Og hun har også ret i, at de bruges af udstillerne til at give dyrene vand, mens de venter på at blive bedømt (eller bagefter).
    At et enkelt dyr er blevet syg skyldes andet.. Mange mennesker lever efter devisen "det tåler de ikke!" og undlader derfor at give dyrene andet end pellets (tørre foderpiller). Og selvom det næringsmæssigt er (forholdsmæssigt) rigtigt (det kommer lidt an på så meget. Der er lavet flere undersøgelser på området, der er fortaler for mere proteinrig foder, så vidt jeg husker... Er ikke lige hjemme, så kan ikke slå det op nu) så udvikler det ikke deres mave.
    Igen kan vi sammenligne med os selv... Hvis vi vokser op med kun at spise ris og vitaminpiller, så tåler vi ikke andet. Vi bliver syge, fordi vores system går i baglås, da det ikke kan håndtere nyt. Det samme med chinchillaer.
    Jeg har haft et par chinchillaer, der smuttede ud af buret om natten og gik om bord i haribo mix'en på bordet... Ingen bivirkninger overhovedet! Dermed ikke sagt at man skal fodre med vingummi og lakridser (eller agurker), men man skal virkelig være påpasselig med at videreføre rygter man ikke kan argumentere for.

Furrytails har haft chinchillaer i mange år og i al den tid har hun virkelig sat sig ind i dyrenes ernæring og sundhed. Og hun arbejder hårdt for at stoppe de der tåbelige og usaglige rygter, man som hovedløst bringer videre.... Rygter der er baseret på frygt, men ikke ordentlige undersøgelser...

Sluttelig (og ja, jeg er klar over at jeg har nævnt mere end 2 ting nu), så arbejder jeg selv på at udrydde rygter... Fx var der et fjols, som nægtede at fodre med et anerkendt foder, fordi det indeholdt "råaske" og det måtte jo være skidt... Eller at dyrene dør af at spise vitakraft kräckers...

Mvh.
    Kristina J.
    www.deedee.dk

• Philip G
    Philip G Tilmeldt:
    jul 2015

#15   7. jul 2015 DeeDee du har som sådan ret... Man må bruge agurk eller andre hvis man ikke giver dem en drikke dunk eller vandskål! Ja hvis de er vokset op med det kan de måske tåle det ja, kender flere hvor deres får dirre hvis de får noget væske indhold mad og bliver syge!

• #16   7. jul 2015 Så fodre man altså helt forkert hvis de får diarré af væskeholdig mad.
    Nu kender jeg en stor del af de seriøse opdrættere i dk, og alle, uden undtagelse, giver fra tid til anden væskeholdig guf. Nogle gør det kun nogle gange årligt i forbindelse med udstillinger. Der er ikke en eneste af dem der oplever det du skriver om. Ikke en. Og vi snakker altså om folk der har haft dyr i alt fra et par år til 20-30 år
    Flere af opdrættere fodre slet ikke med guf til daglig. Til daglig lever deres dyr kun af pelletering og hø.

Rosiner derimod er noget djævelskab der kan give rigtig grimme bivirkninger hvis det gives forkert, og som har et alt for højt sukkerindhold.

• DeeDee
    DeeDee Tilmeldt:
    jul 2010

Følger: 1 Svar: 5
    #17   9. jul 2015 Philip: kan du venligst argumentere (og dokumentere) din holdning om, at agurker kun må gives, hvis dyrene ellers ikke har vand?

Hvad er det lige ved blandingen vand + agurk, der er farlig for chinchillaer?
    Du siger jo (gentagne gange) at de kun må få agurk, hvis de ikke har vand... Hvorfor?
    Enten må det være fordi vand + agurk er giftigt for dem... Og det er noget sludder....
    Eller også er det fordi agurker er giftige/skadelige for dem... Og så skal de jo alligevel ikke have dem!

Jeg har ikke i min tid ser et eneste bevis på, at agurker er skadelige for chinchillaen. Så jeg vil meget gerne se din dokumentation herfor, så vi kan komme ud og advare andre, hvis det er et seriøst problem. Hvis det ikke er, så lad venligst være med at udtale dig om faren, hvis der ikke er nogen. Der er rigeligt med rygter, der skaber unødig nervøsitet/frygt for vores dyr i forvejen.

Jeg tror, at furrytails nævnte, at det er vigtigt, at man ikke fodrer chinchillaen som man gør med andre smider, som fx kanin og marsvin, der jo kræver en del frisk grønt... Men der er langt fra en enkelt agurk i ny og næ og så til at fodre med salatblade, mælkebøtter, tomater, gulerødder, peberfrugter og hvad pokker folk ellers kan finde på at give deres kaniner og marsvin... ☺

Kommentér på:
Afkøling af Chinchillaer?

Annonce