{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
764 visninger | Oprettet:

Fodring {{forumTopicSubject}}

Jeg går og overvejer at få kanin igen, efter en del år uden.
Dengang var der ikke synderlig stort fokus på, at kaninerne skulle have det godt, og derfor blev de fodret med den bedste gnaverblanding fra Føtex. Efterfølgende har jeg så læst, at de skulle være fuldt op med sukker, og det ønsker jeg ikke..

Så hvad fodrer I med? Umiddelbart skal der ''bare'' være tale om en kælekanin, der skal hygges om, gerne et løvehoved smiley

Og hvis kaniner neutraliseres, kan de så gå flere sammen? Det synes jeg at have læst, at der er delte meninger om. Vi havde i hvert fald ikke selv problemer med mor og kastreret søn dengang, men det kan selvfølgelig også være fordi det er familie smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring
  • #4   9. jun 2015 Herhjemme fodres kaninerne med Møllerens kaninguf (fuldfoderpiller), et variet udvalg af grønt og alt det hø de kan spise. Høet er fra en lokal landmand, som er af høj kvalitet og indeholder en del lækre urter.

Af yderste vigtighed er at nævne, at kaniners kost til størstedel skal bestå af grovfoder og stråfoder.
    Pillerne (kraftfoder) kan man anse som værende ligesom vitaminpiller for os mennesker - disse skal altså kun gives som tilskud. Herhjemme fodres der ca. 25 g. kraftfoder pr. Kg. Egenvægt pr. Kanin.

Kaniner har et unikt og langt tarmsystem som hele tiden skal beskæftiges, da det ellers kan give maveproblemer. Et godt stråfoder holder tarmene i gang, og skal gerne være til rådighed døgnet rundt.

Foderblandinger fra supermarkeder kan på ingen måde anbefales, da disse typisk henvender sig til flere forskellige arter dyr (gnaverblandinger), men i virkeligheden ikke egner sig til nogen af arterne.

Ydermere kan det også være en fordel at give grene (fra frugttræer) til at vedligeholde tænderne.

Grønt kan med fordel fodres i et bredt og varieret udvalg, mens frugt bør fodres i begrænsede mængder, da dette indeholder megen sukker (kan anses som værende "slik"). smiley

• #5   9. jun 2015 Ift. neutralisering og bonding af to forskellige kaniner, kan du finde masser af inspiration og rådgivning ved Frikanin.

Hjemmesiden lyder Frikanin.dk, og ellers kan der findes en spændende Facebook-side under samme navn, med gode ideer og spændende indslag om kaniner der lever neutraliserede sammen.

• #7   9. jun 2015 Jeg bruger også Burgess til foder som kan købes meget billigt i England. Jeg køber 10 kg til ca. 175,-

http://www.vetuk.co.uk/rabbit-food-burgess-excel-rabbit-food-c-649_650_1298/burgess-excel-adult-rabbit-nuggets-with-mint-p-1052

http://www.petplanet.co.uk/product.asp?dept_id=330&pf_id=1032

Dog er fragtomkostningen omkring 100,- hvis man køber i England, men dette kan sagtens betale sig, da Burgess i danske butikker koster op mod 500,- for 10 kg smiley

• #8   9. jun 2015 Jeg har haft masser kastreret hanner gået sammen med uneutraliseret hunner. Jeg har aldrig haft en problem med dette, men nogle kan have lidt problemer med at hunnen er for dominerende. Jeg har så været heldig at have søde og rare hunner.
    Hvis du har pladsen til det vil jeg klart anbefale at give det et forsøg at have to kaniner sammen. Der er slet ingen tvivl om at de fleste kaniner nyder hinandens selvskab, og får en masse ud af det smiley

• #10   10. jun 2015 L: Har du prøvet at have en uneutraliseret hunkanin sammen med en kastreret hankanin? De kan sagtnes nyde hinanden selvskab. Mange ligger op af hinanden, slikker hinanden og lever harmonisk sammen.
    Det kommer ofte an på hunnens temperament. Som sagt er nogle hunner for dominerende uneutraliseret.
    De par jeg har haft har været rigtig glade for hinanden, og så snart den ene har været ude har der været et stort savn hos begge parter.

• #12   10. jun 2015 Jeg siger ikke at du bare skal smide to kaniner ind i et normalt indendørs bur. Der skal være plads til at de kan gå hvert til sit smiley

• #13   10. jun 2015 Man anbefaler vel efter egne erfaringer, hvilket er det der bliver spurgt til af TS..

Hvad neutralisering og bonding angår anbefaler jeg som sagt at du tager kontakt til Frikanin, TS. smiley
    Der er mange forskellige holdninger og synspunkter at hente, fremfor at skulle vælge at gå efter 1-3 forskellige holdninger på dette forum, der i øvrigt sjældent er enige.

Held og lykke med det hele smiley

• #14   10. jun 2015 Hunnen har sikkert lige så mange hormoner, men det er ikke en nødvendighed at få hende neutraliseret. Ja, det ville klart være det bedste at neutralisere hunnen, men det kan sagtnes gå rigtig fint uden som du jo kan høre smiley
    Det er en klar anbefaling smiley

Kommentér på:
Fodring

Annonce