607 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Pas på der ude! Pas på der ude!

Jeg fik mig en snak med en dygtigt marsvine opdrætter for leden, og vi opdagede hurtigt at der er ved at brede sig en noget uheldig tendens i smådyrsverdenen.
En del relativt nye opdrættere, anskaffer sig en hulens masse dyr på meget kort tid. Det resulterer i dyr der ikke er ordentligt håndterbare, og ofte kan man ikke få de råd med på vejen der er behov for. Nogle af disse "opdrættere" sætter sig ikke ind i genetikken, og avler "specielle" dyr, men med genetisk betingede problemer.

Så jer der ude, der søger eller sælger dyr. Kig jer rigtig godt for.
Hvis i finder en køber eller sælger, der på meget kort tid, har fået rigtig mange dyr, så hold lige igen, og være ikke bleg for at udspørge vedkommende.

Desværre går det næsten altid sådan, at dem der anskaffer sig alt for mange dyr på meget kort tid, løber sur i det, og efter et par år sælger de alle deres dyr igen.

Så kig jer for!
Hvis I har mulighed for det, så forhør jer hos andre opdrættere, før i køber fra disse mennesker.

Det er ikke fedt at stå i en situation, hvor ens dyr bliver sygt og skal aflives, fordi avler ikke har gidet undersøge tingene ordentligt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.
  • Montering af opvaskemaskine 960 kr.
  • Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pas på der ude!
  • #1   22. jul 2010 hmmm.. jeg er nok en af dem der har fået mine dyr ret hurtig. Men jeg synes da jeg er god til at sætte mig ind i tingene, bruger mange timer her på gg og spørger bare der er det mindste jeg er i tvivl om. Har stor interasse for mine dyr, og bruger også meget tid på dem elsker det, så det du skriver gælder ikke alle smiley
    Men oki vil gerne tro der er nogen imellem.

• #2   22. jul 2010 Vallhalla:
    Men hvad mener du med mange dyr, og hurtigt?

Hvis vi nu siger at en person anskaffer sig 20 dyr af en specifik art, inden for et år, og så begynder avl.
    Så er der INGEN praktisk erfaring OVERHOVEDET, og der kan gå rigtig mange ting galt, hvor man vil gøre noget dybt tåbeligt, hvis man ikke har bare en smule personlig erfaring.

Dem der oftest er problemet, er dem der får 20+ dyr på et enkelt år, og de får lige så mange dyr året efter, og i sjældne tilfælde holder de i 3 år på den måde, før de opdager at det ikke lige var dem alligevel.
    Det er 60 dyr på 3 år, hvor der bliver avlet på samtlige dyr.
    Ikke nok med at der kommer endnu flere dyr på markedet, så giver langt det fleste der gør det her, enormt dårlige råd. De har læst et eller andet et sted, som regel enormt forældet, og fortæller det så videre som den eneste sandhed.
    Når de så går sure i det, og sælger ud af deres dyr, så er det som regel dyr der ikke er blevet passet ordentligt. De er ikke ordentligt håndvandte, der er blevet avlet på dyr der ikke burde avles på, og det hele er bare et stort rod.

• #3   22. jul 2010 vi fik tiffany (slange) sidste år. Mebse (kanin) for snart 5 mdr siden af min kæreste, så fik jeg balder (balder), så fik de unger for sart 2 mdr siden (4 stk) hvor jeg kun mangler at få afsat en og beholder en. Mens mebse var drægtig fik thomas fluffy (jordegern). Næste weekend får jeg en Tan pige (kanin) sm jeg bla. vil bruge til et kuld rene taner næste år hvis der er nogen interaseret. Så altså d.1 august har jeg 5 kaniner jeg beholder, 1 jordegern og en slange + en kanin til salg håber at nå at få hende afsat næste weekend.

• #4   22. jul 2010 Valhalla:
    Og hvordan er det så lige at du føler dig truffet? smiley
    5 dyr, fordelt på 3 arter, er ikke helt det samme som 20 dyr der bare avles løs på smiley

Jeg er dog personligt dyb modstander af at man begynder at avle uden noget praktisk erfaring, men det er jo også muligt at du har det fra tidligere.

• #5   22. jul 2010 arh det er nu 5 kaniner (pt 7) og 1 jordegern, slange og har også en pony, så 8 dyr på 4 forskellig slags. hehe folk siger det ermange og ja måske er det også lidt mange 7 dyr og 2 mennesker på 59 kvm + 7 kvm altan smiley men jeg ELSKER dem. Men oki kan godt se der er nogen der er være end mig. ville også ha mange flere hvis jeg bode et støre sted smiley

• #7   22. jul 2010 *og vi opdagede hurtigt at der er ved at brede sig en noget uheldig tendens i smådyrsverdenen.*

Sorry, men det er altså ikke nogen ny tendens, ihvertfald ikke i marsvineverdenen - her har den tendens været i en god del år.

• #8   22. jul 2010 Og hvis den der dygtige marsvineopdrætter først har opdaget det nu, så er spørgsmålet jo hvor meget inde i marsvinehalløjet personen egentligt er.

• #10   22. jul 2010 Og folk kan heller ikke læse...

Tendensen er ved at brede sig.
    Jeg ved godt at det har stået på ved de mere populære dyr et stykke tid, men det er også ved at gå ud over dyr der ikke har været problemer med før...

Annbritt:
    Tjah... hun har lige vundet BIS i DM, så et eller andet må hun da vide smiley

Men jeg kan da godt se, at fordi nogle garvede folk ved at det er et problem, så skal det hele bare skydes ned, fordi dem der ikke ved det er for dumme..
    Det er i hvert fald lidt det indtryk man får af at læse svarene her...

Stald SOA:
    Nu er der noget der hedder genetik og f.eks. lethal faktor. Det ses hos rigtig mange arter. Ved bare at købe i et væk, og sætte random dyr sammen, sker der også en del sammensætninger med dyr der giver lethalfaktor...
    Nu kan jeg jo kun tale ud fra det jeg har set, men der er tale om "samlere" der ender med at have så mange dyr, at en stor del bliver vanrøgtet...
    Der har bl.a. været en der var både hos marsvin og chinchillaer.
    Hun formåede at købe gode dyr, og på et par mdr. få dem til at se helt forfærdelige ud, fordi de ikke blev fodret eller holdt ordentligt... Der ud over blev der ikke betalt for dyrene, men de blev solgt videre.

Så har vi også nogle stress betingede sygdomme, der ikke bør avles på. Du kan købe nok så gode dyr, men hvis du avler på dyr med stress problemer, lærer de dårlige vaner videre til deres afkom...

Nu har jeg bare set et par mennesker her inde af den type, så egentlig var det bare en venlig "heads up", men hvis folk hellere vil bitche, så gå da endelig ud og køb elendige dyr smiley

For dyr er jo noget man får for sjov, så kan man altid aflive lordet når man ikke vil have det mere...

Men jeg kan helt ærligt ikke forstå mentaliteten med, at hvis man ikke er gavet opdrætter/kæledyrs ejer, så ved man bare ikke noget, og det mener de gavede så helt åbenlyst er en fin ting...
    Men det må jo være fordi de ikke har prøvet at skulle udrede det lort nogle af disse mennesker har lavet...

• #11   22. jul 2010 Pia: Jeg er helt enig med dig!
    Har desværre set det en del gange i chinchillaverden og kaninverden..

• #12   23. jul 2010 BIS eller BISJ?
    Uanset, begge er dygtige avlere, både hende der vandt BIS og hende der vandt BISJ. Hvis det er hende, der vandt BIS, er det muligvis fordi hun ikke rigtig følger med på div. fora, at hun ikke har opdaget at tendensen har været der meget længe. Hvis det er hende, der vandt BISJ, så var det nok bare en forkert formulering, for hende skal Sweet Leafs nok sørge for at holde opdateret om situationen *GG*
    Hende der vandt BIS vandt forresten også BIS til DM sidste år, jeg er helt syg med hendes teddyer, og har overvejet om jeg skal have en hun fra hende til selskab til min Tyra smiley

Men jo, det er et problem i specielt marsvineverdenen, men også i rotteverdenen.
    Jeg gjorde det selv til en hvis grad da jeg startede med marsvin. Dvs. jeg startede langsomt med først en, så en mere og så en mere. Og det første stykke tid havde jeg ikke mere end måske 5. Men da jeg så blev bidt af udstilling og avl og de der langhårede dimser, så fik jeg også købt en god del ind hurtigt. men på det tidspunkt havde jeg sat mig ind i i hvert fald det mest basale der var at vide mht til pasning, fodring osv og så lærte jeg mere hen af vejen. Og jeg er her jo altså endnu, efter 5½ år, og har ikke tænkt mig at stoppe sådan lige med det samme med at have marsvin.
    Genetikken må jeg dog indrømme, den fatter jeg stadig ikke ret meget af. Altså jeg ved godt de mest basale, som hvad kommer der hvis man mixer de to racer eller de to farver, men alt det med selve bogstaverne osv, det fatter jeg minus af.
    Hvilket er underligt, for da jeg opdrættede rotter, kunne jeg rottegenetikken på fingerspidserne, og folk forsøger at forklare mig, at marsvinegenetikken er meget det samme, men det vil ikke hænge fast.

• #13   23. jul 2010 Pia N - Hvad har et udstillings resultat at gøre med om man er en god opdrætter?

I katteverdnene har jeg set dårlige opdrættere få katte på scenen og vinde både BIS og BOB samt BOX, og med dårlig mener jeg en opdrætter hvor de avler bare for at avle. Ikke for at forbedre racen, det hele handler om kroner og øre

• #14   23. jul 2010 Jeg må melde mig enig med Tanja.
    En titel gør jo ikke at man ved alt hvad der foregår smiley

Jeg synes absolut ikke at tendens er stigende.
    Den har hele tiden været der og det har altid kørt i bølger!!
    Uanset hvordan man vender og drejer det, så vil der altid være nogen der sværger til en dyrhandel. Nogen der mener at dyrhandlere intet gør galt og som altid vil støtte dem.
    Det er også der dyrene lander når de meget useriøse opdrættere går i gang.

Indenfor rotteverdenen er der en del nye opdrættere der er dukket op det seneste års tid.
    Nogen får et enkelt kuld og forsvinder igen. Andre holder ved!
    Men dem der smutter igen er oftest dem der finder ud af, at det ikke er alle der bare rykker ungerne væk og at det for nogen kan være svært at komme af med deres rotteunger.

Inden folk vil begynde at opdrætter råder jeg normalt altid til, at de sætter sig meget grundigt ind i genetikken INDEN de begynder - eller i det mindste har en på sidelinien, der har helt styr på genetikken.
    Og her har erfaring faktisk ik så meget at sige.
    Jeg blev "tvunget" af Annbritt til at lære rottegenetik inden jeg fik mit første kuld - og det er jeg MEGET glad for idag. For tænk nu hvis ungerne kom "forkerte" ud og det var min skyld.
    Det ses desværre engang imellem at folk bare gør ting uden at tænke sig om.
    Men vi er kun mennesker - og den type vil altid være i blandt os.

Det eneste man kan gøre er at håbe de vil ta ved lære!

Kommentér på:
Pas på der ude!

Annonce