Rotter {{forumTopicSubject}}
Mine lillesøster har for lidt tid siden fået to rotter. Jeg passer dem tit når hun er ude og sove hos veninderne, eller på lejtur osv.
Hun giver dem ikke ret meget at spise, og hun plejer kun at give dem aftensmad.
Jeg ved selvføllgelig ikke så meget om rotter, men skal de ikke have både morgen og aften?
Hun giver dem under en håndfuld. oftest er det to små stykker salat og måske et lille stykke gulerod eller noget andet til.
Skal de virkelig ikke have mere? De får selvfølgelig også tørfoder ved siden af, men alligevel virker det som rigitg lidt for to rotter i voksealderen...
Jeg spurgte hende om hun ikke ville prøve at give dem lidt kød. Fx. kogt kylling o.l. fordi jeg har ørt at de rigtig godt kan lide det. Hun sagde så at hvis man giver dem kød, vil de begynde at bide hende?!?
Kan det virkelig passe? Jeg syntes det lyder enormt underligt!
Og så et sidste spørgsmål:
Den ene rotte, Bino, er temmelig aggresiv. Når man stikker fingeren hen til hende, bider hun med det samme. Det er for det meste kun hvis hun stikker snuden hen til buret, og man enten vil lade hende snuse til ens finger eller give hende en lille godbid
Hvad kan man gøre ved det?
Min lillesøster sagde, at det bare er fordi hun er en albino-rotte, og de er mere agressive end andre rotter...
Håber i kan give mig nogle svar, for jeg er et stort spørgsmplstegn xD
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Kød gør ikke dyr der spiser kød i naturen, mere aggressive.
apr 2010
Følger: 21 Følgere: 19 Gnavere: 9 Emner: 41 Svar: 281
Det lød også rimelig underligt!
maj 2010
Hvis hun er som størstedelen af danmarks befolkning, vil hun formentlig finde det alternativ rimelig klamt
apr 2010
Desværre er hun sådan en type, der siger noget, og så skal det bare være sådan fordi hun siger det. Hun gider da slet ikke lytte til mig, for jeg er jo hendes storesøster...
Meeeeeeeeen, jeg giver dem det bare når hun ikke er hjemme. Hun har ikke så meget interesse i dem mere, og derfor syntes jeg det er synd at de bare går og passe sig selv, og aldrig for andet at spise end salat, salat og salat!!
maj 2010
Får de rottepiller + salat eller for de kun salat?
Der skal helt klart nogle rottefolk på banen før du kan få ordentlige svar, men hvis de overvejende lever af salat er de i hvert fald på vej i en gal retning.
Der er ingen dyr der har godt af kun at få salat. Ikke engang snegle kan leve på det.
apr 2010
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
Hvis de har et godt tørfoder, behøver de faktisk ikke noget ved siden af Dog gav jeg dem hundekiks fortænderne, og så madrester, og utilberedt kød, da de ikke er vegetare
De begynder ikke at bide.. Rotter der bider har enten lært det gennem en dårlig vane (fx når man fodre gennem tremmerne, hvis man så stikker fingeren ind så tror de det er mad) eller så er rotten aggresiv hvilket har intet med fodringen at gøre..
"albino" rotter (Pink Eyed White også kaldet PEW) er ikke mere aggresiv end andre rotter, det kommer helt an på hvor de er fra og hvordan den har haft det..
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
Og som Tanja siger, de behøver kun få tørfoder en gang om dagen, så længe man fylder så meget i skålen, at de ikke løber tør. Tilgengæld skal de så have adgang til mad hele dagen, skålen skal ikke være tom, for rotter er den type dyr, der spiser en smule af gangen og går til og fra deres skål, når de synes de er sultne.
jun 2010
Følger: 423 Følgere: 411 Gnavere: 11 Emner: 22 Svar: 105
Albinoer er enten komplet blinde eller næsten blinde og kan derfor hurtigere blive forskrækket og bange end andre, da de ikke ser hånden inden at den kommer hen til dem. Brug derfor rolige bevægelser.
Jeg kan heller ikke anbefale at der bliver fodret med godbider gennem tremmerne, da de af denne grund også kan finde på at bide igennem tremmerne.
maj 2010
jun 2010
Nogen albinoer er komplet blinde mens andre ser sløret.
Det er videnskabeligt bevist.
maj 2010
jun 2010
maj 2010
1. Det der er ikke en videnskabelig tekst
2. Der står ikke noget om, at de er komplet blinde.
Der står i hendes konklusion, at hun mener, at de kan være blinde få uger efter de åbner øjnene, MEN det er hendes egen konklusion, og hun er ikke en videnskabsmand indenfor rotteforskning, hun skaber kun teorier, OG det står ikke nogen steder i de quoter hun har med fra hendes videnskabelige kilder.
Så jeg venter stadig på en tekst hvor det er videnskabeligt bevist
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
Salat er så vidt jeg ved ikke så godt til rotter. Gulerødder er fint nok. Får de en god gnaverblanding eller rottepiller, behøver de ikke noget ved siden af hver dag, men skal have grønt og evt. lidt kød nogle gange om ugen.
Har nu heller aldrig hørt at pink eyed skulle være komplet blinde - de har dårligere syn end black eyed, og det er jo grunden til at de væver med hovedet, når de skal fokusere...
maj 2010
apr 2010
Bino væver stort set altid med hovedet når man nærmer sig, men jeg har aldrig set hendes søster gøre det...
Der lærte jeg lige noget nyt xD
Tak for svarene...:-D
apr 2010
Følger: 63 Følgere: 63 Emner: 21 Svar: 675
Hvis det er dyr der trives og som udover synet ingen skavanker har, hvorfor så undre sig?
Nu ved jeg personligt ikke hvor stor kendskab du har til rotter...
Men jeg har endnu ikke oplevet en rødøjet/pink eyed have nedsat livskvalitet grundet synet.
Rødøjede rotter er mindst ligeså gode kæledyr som sortøjede.
Man skal blot tage hensyn til at de er længere tid om at fokusere osv.
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
maj 2010
Rotter