1.132 visninger
|
Oprettet:
Hvad skal jeg vælge {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Jeg står i denne situation at jeg har fået lov til at få en gnaver efter sommerferien, hvilket jeg selfølgelig er vildt glad for.
Men jeg ved ikke hvad jeg skal vælge jeg må få
Jordegern
Dværghamster
Flyveegern
Hamster
Marsvin
Og alt muligt undtagen en kanin
Er der et dyr i kan anbefale jeg ved slet ikke hvad jeg skal vælge
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 6 Gnavere: 3 Emner: 13 Svar: 207
Jeg har selv haft mus før, og de var simpelthen de bedste kæledyr man kunne ønske sig - bare meget små. Rotten er større og også et helt fantastisk kæledyr, så det er helt klart det jeg ville vælge
maj 2014
Følger: 42 Følgere: 94 Gnavere: 3 Emner: 84 Svar: 1.322
Eller en ilder ... Ved ikke om det er en gnaver
mar 2013
Følger: 18 Følgere: 17 Gnavere: 4 Emner: 39 Svar: 269
Men der er stadig massere af muligheder man kan lave med dem, man kan jo finde inspiration her inde
Som Katrine skriver er ilderen jo også et sejt kæledyr
Heldig og lykke
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Må du kun få ét dyr, eller må du få to hvis valget falder på flokdyr?
Hvor meget plads har du til buret?
Hvor meget tid vil du bruge på dyret/dyrene?
Udover det, så vil jeg sige at du bør undersøge de forskellige dyrearter, så du selv har en ide om de er noget for dig. Det vil være en træls oplevelse for både dig og dyret/dyrene, hvis du vælger noget udelukkende ud fra folks anbefalinger, uden at have undersøgt om du nu også selv synes det er en fed dyreart at have.
feb 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4
Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
Så hvis du kun må få gnavere, så er det ikke en ilder du skal have.
Jeg ville nok vælge marsvin eller rotter.
mar 2014
Følger: 7 Følgere: 7 Gnavere: 7 Emner: 6 Svar: 120
Skulle jeg vælge en af de dyrearter du nævner, ville jeg vælge at få mig en guldhamster igen.
En ilder er bestemt ikke en gnaver, men et rovdyr, og kræver en del mere plads og aktivering, så vidt jeg har forstået. Har ikke selv ejet en, men har været bekendt med nogen som har haft ildere, der mente det var et noget større arbejde.
apr 2010
Følger: 260 Følgere: 253 Gnavere: 7 Emner: 45 Svar: 470
Med marsvin, der er der feks at de snakker meget, så det er noget man skal være interesseret i at de gør
Med hamster kan jeg ikke sige så meget om tamhed eller ej, da jeg ikke har haft dem siden jeg var barn.
Marsvin kan blive noget så tamme, hvis du putter med dem 1/2 time pr dag
Med dit kommende kæledyr skal du også tænke på, hvor længe de lever og hvor længe du har tid til at tage dig af dem med feks efterskole/uddannelse med mange lektier/job/kæreste osv
jul 2012
Følger: 16 Følgere: 18 Gnavere: 15 Emner: 1 Svar: 111
De larmer ikke så meget som din mor siger, du skal blot sørge for at købe et bur der er stort nok og et ordentlig hjul (altså ikke et af de hjul, der følger med bure for de er oftest meget larmende).
Men vil anbefale dig at overveje hvad du ønsker af et kæledyr? Hvor meget tid vil du bruge på det? Hvor mange år vil du være forpligtet til at passe det? Hvem kan passe dyret, når du holder ferie?
Vil du have et dyr, som er let at passe, er hamsteren et udemærket valg. Køb fra en opdrætter, så får du et håndtamt dyr fra starten og har stor fornøjelse af fra starten (det gælder for øvrigt alle dyr).
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 4 Gnavere: 3 Emner: 20 Svar: 73
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Gnavere: 11 Emner: 263 Svar: 3.868
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Tænker du på siger glider/pung flyveegern? Det er nemlig ikke en gnaver, og kan have en kompliceret diæt.
Jeg synes du skal sætte dig ned og læse op på dyrene, frem for bare at få et eller andet, fordi du må få dyr. Selv er jeg meget til chinchillaer, men det er jo ikke sikkert de er noget for dig
nov 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Gnavere: 2 Emner: 2 Svar: 72
Så hvad søger du?
Som nogen af de andre skriver er tamrotter og hamster rigtigt gode og nemme kæledyr i gnaver kategorien, men der er måske lidt mere gang i dem end der ville være i marsvin.
Hvad skal jeg vælge