Masvins Guruer kom hid Masvins Guruer kom hid
Hej alle sammen.
Jeg har længe gået og leget med tanken om at få mig en lille flok marsvin. Har jo set mange bure og måder at lave marsvin paradis på her inde. Og syntes simpelthen det ser så hyggelig ud. Jeg har i min barndom haft marsvin, så ved da de gængse ting som c vitamin behov osv.
Men det jeg gerne vil have jeres råd til er :
Hvor mange skal man have for at have en god dynamik i en gruppe?
Skal de alle købes på en gang og så sættes sammen?
Hvordan og hvorledes med hanner vs hunners temperament?
Skal gruppen fra start helst være unger?
Har i andet at byde ind med i forhold til det jeg har skrevet, så kom frisk
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
I gamle dage synes jeg at der var forskel på hanner og hunners temperament, men nu om dage hvor ihvertfald kæledyrsopdrætterne osse vælger avlsdyr ud fra deres temperament, så er mine hanner og hunner lige meget fremme i skoene.
Umiddelbart ville jeg måske vælge hunner og en kastrat, fordi dynamikken så kommer til at minde mest om flokstrukturen som de er genetisk kodet til.
Kastrater er dog ikke i den billige ende, så her er der osse muligheden for at man køber en skøn han og selv får den kastreret.
jan 2013
Følger: 8 Følgere: 14 Gnavere: 2 Emner: 17 Svar: 92
jan 2013
apr 2010
Lidt sjovt at tænke på at to så forskellige dyrearter har en hel masse ligheder.
apr 2010
Et søskendepar .. ja og nej...
Efter en kastration kan hannen stadig være fertil i op til 3-4 uger i værste fald, så der dutter det ikke at have ham gående med en eller flere hunner, hvis ikke de må blive drægtige.
jan 2013
Det var nemlig også det jeg kom til at tænke på (efter jeg spurgte hehe)
Men hvis jeg nu feks får nogle hunner, vil de så ikke kunne være rimelige hårde ved sådan et handyr når han kommer ind i flokken.
I så fald ville det måske være en ide´ at få feks tre hunner som går sammen og så 2 hanner der kan bliver kastreret og lade de 2 gå sammen til de er helet og af med sæd produktionen, og så føre dem sammen. Eller vil det blive for meget med 2 hanner?
For tænker at det er lidt lang tid for en enlig han at gå alene? Men det kan den måske godt eller??
apr 2010
Den eneste forskel på en kastrat og en fertil han, er at kastraten ikke kan formere sig. Så no go til 2 hanner i flokken, uanset antallet af klunker
Hvis du ankommer med en fuldvoksen kastrat, sådan rimeligt udvokset - så tror jeg ikke hunnerne får noget at komme efter, for han vil rende rundt og være helt vild i varmen.
Med enedyr, så er der forskel på at gå som helt alene marsvin og så gå alene men i rum sammen med artsfæller, hvor de kan høre og lugt hinanden. Og så er det jo i et begrænset tidsrum.
jan 2013
takker mange gange for din hjælp. Du kender ikke nogen gode avlere i Nordjylland?
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
apr 2010
Der er LUX i aalborg, hun har vistnok kun kæledyr tilbage.
I århusområdet er der Gizmos, hun har lækre kæledyr og racedyr i fox. Kappels i Hundslund har agoutier, osse i solid.. og vist lidt kæledyr.
Ellers kan man tit få transport da udstillerne ofte rejser land og rige rundt.
Om 14 dage kommer en del jyder til Storkøbenhavn og udstiller, og april tager vi så den modsatte vej til Randers, hvor der er DM.
Så jeg synes ikke du nødvendigvis skal lade dig stoppe af geografien, hvis du falder for noget som bor lidt længere væk en planlagt.
jan 2013
Altså jeg er jo ikke inde i alle de racer. men ved da at det ikke skal være langhårs racer, har nemlig haft sådan en engang, og hold nu op alt det pels pleje + marsvinet var ikke tam på nogen måder, så det var jo mildest talt dyrmishandling hver gang det bette kræ skulle i bad eller børstes. Så valgte til sidst at klippe hende godt i bund,
Så det skal enten være glathåret eller dem med hvirvler over det hele. De er super søde.
Har ingen krav til farver.
apr 2010
Men jeg er selv vild med hvirvelkrydsene - de har altid krudt i rumpetten og finder på sjove ting. Gizmos har ihvertfald lidt. Og hvis jeg husker korrekt, så dukker der vist osse lidt op hos von sortfod og von fancy.
feb 2015
Følger: 9 Følgere: 8 Svar: 1
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
og jeg, von Sortfod gør også: www.von-sortfod.dk
Vi er begge bosat i Randers.
Masvins Guruer kom hid