{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
723 visninger | Oprettet:

Kastrere chinchillaer. For gamle? {{forumTopicSubject}}

Jeg tænkte, at nogen herinde måske havde erfaring med neutralisering af chinchillaer.

Jeg har 2 hanner, som altid har gået sammen i et stort bur (170 cm højt, 1 meter langt og 60 cm bredt). De enes for det meste og er generelt rigtig glade for hinanden, men den ene har det med at ville parre den anden i perioder, hvilket resulterer i, at de kommer op at slås. Ikke alvorlige slåskampe (ingen sår), men nok til at det generer mig at skulle se på.

Jeg har ikke ville kastrere dem, fordi jeg har hørt det er svært at bedøve chinchillaer, men pt er jeg bare ret træt af det show. Men er de blevet for gamle? de er begge 7 år, men 100 % friske og aktive.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kastrere chinchillaer. For gamle?
  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #1   24. feb 2015 Så længe de er friske er der ingen aldersgrænse. (præcis som ved alle andre dyr)

• #2   24. feb 2015 Jeg kan ikke se noget grund til det.
    Der er altid en risiko ved indgrebet. Vi har været ret uheldige, men det betyder ikke at jeg ville råde andre til at holde sig fra det.
    Til gengæld er sandsynligheden for at de holder op med det der dominans halløj nok i nærheden af 0, så du vil reelt ikke få noget ud af en kastration.
    Så længe de ikke gør skade på hinanden, men der bare flyver pels, er det bedst at du bare lader dem blive ved med det, da de gør det for at bibeholde den rangorden der nu engang er hos dem.

• #3   24. feb 2015 Har kontaktet dyrehospitalet og talt med en af veterinærsygeplejerskerne, som vil tale med den dyrlæge, som har ekspertise indenfor det område. De ringer tilbage til mig mht hvad de tænker.

Furrytails: Ja, men det er stadig, noget der går mig på nerverne. De slås i perioder (nok i alt 2 mdr om året) og i de perioder bliver jeg vækket hver eneste nat ved at den ene chinchilla jagter den anden rundt i buret. De står i et andet rum, men vågner af lyden, da det ifølge min krop er en "der er noget galt" lyd. Og så står jeg op og holder øje med dem, giver dem lidt mad, tager den der jagter den anden op og sidder lidt med den osv. Jeg har det ikke godt med bare at lade den ene blive jagtet hver nat i en periode på 3-4 uger af gangen...

Apropos rangorden, så er den faktisk lidt sær. For den der parrer den anden, er også den der bliver jagtet.

• #4   24. feb 2015 Det er nok fordi den ene prøver at overtage.
    Men som sagt, du oplever formentlig slet ikke nogen ændring ved at få dem kastreret.

Kommentér på:
Kastrere chinchillaer. For gamle?

Annonce