Er totalt forarget Er totalt forarget
Jeg har solgt en kanin til min lille søster (hun er 15 år)
min mor og søster med kanin er flyttet til hillerød de har nu boet der i 2 mdr.
flere gange har en bestemt nabo taget kontakt til dem og udtrykt hendes bekymring for kaninen, da den ikke har mad hele tiden, og den kan ikke gå i læ-
for det første bor den i et 2 etages bur hvor hele under etagen er aflukket så den kan være i fuld læ, buret er isoleret, så tvivler på at den lider af kulde.
for det andet får den mad hver dag kl 6 om morgnen, så det er jo klart at han ikke har mad kl 3 om eftermiddagen. og desuden har den hø i sin under etage samt halm.
den har fri adgang til vand i skål.
de har alle gangene fortalt naboen at den har det den skal have og prøvet at fortælle hende hvordan man passer en kanin.
på trods af det, har hun meldt dem til dyrenes værn..
og fred vær med det...
men her kommer min forargelse....
dyrenes værn har så været ude 4 dage i træk og tilse kaninen (uden kontakt til min mor) - min søster kom tilfældigvis hjem idag mens de var der.. ham fra dyreværnet sagde at de havde været der og fodre kaninen med grønpiller og gulerødder de sidst 3 dage ???
hvad sker der for det???
jeg tænker "ulovlig indtrængen på privat grund"
hvordan skal man lige forholde sig til det??
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
apr 2010
Følger: 30 Følgere: 25 Gnavere: 8 Emner: 16 Svar: 86
kaniner har jo ikke godt af overfodring..!
og han kan jo ikke vide om kaninen ikke kan tåle det pågældende mad, og derved gør den dårlig.
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
jeg har før oplevet købere være herude som spørger hvorfor de ikke har foder og der infomere jeg om hvor skadeligt det er for dem at have fri adgang til piller, og at hø altid er tilgængeligt og det er jo deres hovedefoder :)ja jeg har sågar dage (og ja også over 3 dage) hvor de ikke får piller
apr 2010
sep 2012
Følger: 12 Følgere: 24 Emner: 68 Svar: 296
Hvis det var mig som blev tjekket så ville jeg sætte en seddel med kaninens navn... Her bor x han/hun vejer x kg og får x antal gram navnet på foderet hver morgen kl. 6 og her får han/hun også frisk vand. I nederste del af buret har (kaninens navn) hø og evt beskriver noget om det f.eks. det skifter VI eller supplerer VI hver dag eller hvad din mor og søster nu gør. Og så havde jeg sat et hegn op på 180 cm ind mod naboen.
nov 2014
Følger: 9 Følgere: 8 Gnavere: 4 Emner: 14 Svar: 97
men det andet kan de jo ikke bedømme hvis du skriver den får mad klokken 6 om morgnen? jeg giver mine kaniner mad hver dag inden jeg går i skole klokken 7-7.30 og når jeg kommer hjem er alt væk (14-15) så det kan man jo ikke bedømme på
apr 2010
Følger: 260 Følgere: 253 Gnavere: 7 Emner: 45 Svar: 470
Synes også de overreagerer og trænger ind på privat grund - hvilket i øvrigt er ulovligt! Andre gange kunne man godt bruge, at de kom forbi og ændrede forholdene hos dyrene.
apr 2010
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
De skal overholde loven præcis som alle os andre! Det er ulovlig indtrængen, og din mor skal henvende sig og sige at det må de ikke. Det er satme også frække at de ikke engang har henvendt sig om at de har været der.
Dyreværnet, Dyrenes Beskyttelse o.l har ingen bemyndigelse til at bevæge sig ind på privat grund. Det er private organisationer. Det er udelukkende politiet der har de rettigheder, og ønsker de at få adgang uden ejerens tilladelse, så SKAL de have hjælp af politiet, og en kendelse for at være på grunden. Faktisk er man i sin gode ret til at nægte dem at komme ind, hvis man ikke ønsker de kommer ind.
Hvis en skal med dem ikke virker, så må I melde dem til politiet. Helt seriøst! Det er meningen de skal hjælpe. Så har de sørme også bare at hjælpe. Sig til dem, at næste gang de kommer, vil I have at de tager kredsdyrlægen med, og så er de desuden ikke velkomne når der ikke er nogen hjemme.
Vi skal alle overholde loven. Det dur ikke at dem der påstår at de prøver at opretholde den, i den græd tillader sig at krænke egendomsretten og et eller andet sted også privatlivet fred.
ØV!
Det er i øvrigt langt fra første gang jeg har hørt om den type ulovlig indtrængen fra dyreværns organisationer, er der er ingen undskyldning. Den der forsvare den slags adfærd er for langt ude.
maj 2010
nov 2014
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 98 Gnavere: 52 Emner: 63 Svar: 1.481
nov 2014
apr 2010
Gider du droppe den tone?
JEG har aldrig hørt en kanin ikke må sidde 24/7 i et bur. Og det er, som Ilder-Mor siger, ikke grund nok for at blive meldt til dyreværnet.
nov 2014
apr 2010
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 11 Gnavere: 8 Emner: 8 Svar: 225
Det er da fløjtende ligemeget med hvad der er bedst for dyret, hvis det ikke et lovkrav om, at kaniner skal have mindst x antal tid om dagen til motion, grave og hvad de ellers ville gøre i naturen, kan de ikke bruge den grund til en dyt.
Der er stor forskel på, om hvad der er bedst for dyret, og hvad der lovmæssigt er krævet for hold af dyret.
apr 2010
Jeg synes det er flabet at du skriver på den måde.
nov 2014
Sacha: okay
feb 2011
Følger: 36 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 2 Svar: 808
Nå det var noget andet, tråden startede med.
Jeg synes også, at det er så frækt af Dyrenes værn at komme uanmeldt, at det må kræve en samtale.
Selvfølgelig er det positivt, at de overhovedet kommer ud, men ikke uanmeldt.
Tag en snak med dem, og henvis gerne naboen til min hjemmeside www.kaninhop.dk , hvor der også står, at kaniner ikke skal have foder konstant.
maj 2010
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
Bevares, fint vi har nogle som vil hjælpe dyrene - hvis så bare 75% af det ikke virkede som en gang glorie-pudsning og mediel... af værste skuffe. Men dén opførsel der er da under ingen omstændigheder i orden og hvad skal det hjælpe at tilse en kanin flere dage i træk, fodre på den, uden at tage kontakt til ejerne og høre noget om dens pasning og pleje ellers - og uden at forsøge at indgå i en dialog med ejerne?!
Jeg var blevet stikhysterisk og havde forlangt en forklaring omgående - og så havde jeg politianmeldt dem. Dét er så næppe den korrekte tilgang til tingene
- Nu bliver der jo ikke sagt noget om hvorvidt kaninen er ude og løbe m.v. - og hvor meget observerer naboen lige kaninen 24/7? Inkl tæt nok på til at se om den har foder eller ej?
nov 2014
maj 2010
Jeg går helt i koma over sådan noget. Kan huske en sag jeg læste om andetsteds, for en del år siden, hvor man havde været inde ved nogle heste uden at fortælle ejer om det... Puha det er grimt at opføre sig sådan. Jeg sidder også og tænker at dyret jo kan blive sygt og alt muligt. Hvad nu hvis det fejler et eller andet der betyder at der er begrænsninger i dens kost?
Det kan da aldrig være i dyrets interesse at man gør sådan noget, uden først at snakke med ejeren.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
Dernæst ville jeg informere dem om at det er ulovligindtrængen, og de IKKE er inviteret, derfor vil de blive meldt til politiet for indbrud næste gang jeg så dem.
sep 2012
Forstår simpelhen ikke at Dyreværnet ikke har ringet til din mor og sagt at de har fået en anmeldelse og om det er OK de kommer forbi og ser kaninen når din mor er hjemme, for så finder de jo ud af at ikke nok med at kaninen får mad den har også en ejer som har forstand på kaniner. Hvis de ikke har haft mulighed for at finde din mors telefonnummer så burde de have lagt en seddel i postkassen.
maj 2010
Hvad de siger er totalt irrelevant. Hvad der står i lovgivningen er det relevante. DB er stadig private, og man skal ikke rette sig efter dem. Er du gal der var mange dyr der ville leve en kummerlig tilværelse hvis man skulle rette ind efter DB.
Læs §1-3 under første kapitel
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=162911
Det er gældende dansk lovgivning. Det er den alle skal rette sig efter. Der står alt hvad der er relevant for at passe et dyr ordentligt. At specificere størrelser på bure er et skråplan. Det kan vi f.eks se i Sverige, hvor der for en del dyrs vedkommende er krav til burstørrelse, men ikke til så væsentlige ting som indretning, og så kan det faktisk være ret lige meget med de størrelses angivelser.
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 11 Gnavere: 8 Emner: 8 Svar: 225
Tag nu min hest der stod voldsomt syg for nogle år tilbage, og som under ingen omstændigheder måtte få foder, og heller ikke måtte få muget boksen ud, fordi det tykke lag var blødt for dens ben at stå på, og da den endelig kunne komme lidt på fold, var den kun nogle få meter stor, det havde højest sandsynligt kostet den livet hvis andre var kommet og havde fodret på den!
jul 2011
Følger: 85 Følgere: 105 Gnavere: 7 Emner: 16 Svar: 297
apr 2010
nov 2014
apr 2010
nov 2014
apr 2010
som der også er blevet nævnt længere oppe er der ingen lov krav om hvor meget motion en kanin skal have om dagen, det er rigtigt at den ikke er ude og løbe HVER dag men den komme inde og bliver nusset gået lidt tur mm. og den har et ret stort bur i forhold til mange andre. jeg tænker også på alle de avlere, udstiller, hoppere mm som har MANGE kaniner de kan da umuligt nå at have alle ude og motioner hver dag og uden at generalisere vil jeg da også våge at tilstå at jeg har set mange kaniner hos div. kanin ejer som har ret små bure og INGEN læ selvom de stod ude..
som opdatering, har min mor haft ringet til ham fra Dyrenes beskyttelse. hun stillede ham nogle "skarpe" spørgsmål om den så underernæret ud, sulten ud mm. og han tilstod at det var en flot kanin, men flot, blank og vedligeholdt pels, i god foder stand. og at den var i færd med at spise hø da han kom. og at det jo ikke var almen rutine at de fodret kaninerne når de kom ud men at han lige havde mistet sin kanin og havde noget mad til overs, hvilket var det han havde fodret med. og at normalt gik der lidt længere tid fra anmeldelsen kom til at de tog ud og så til dyret, men han boede kun 3 km der fra så han tænkte at han ville undersøge det med det samme
her undre jeg mig bare at hvis han konstatere første dag at det er en flot sund kanin, hvorfor så komme 4 dage i træk?? og fodre?? -savnet han bare sin egen og så muligheden i at komme ud og besøge en kanin??
syntes SLET ikke det er ok!
jeg har sagt til min mor at jeg syntes hun skal politi anmelde dem, men hun ville ringe til hoved kontoret og spørge om de havde fået besked om den pågældende sag og om de viste at han har handlet som han handlet.
maj 2010
Savner han en kanin så meget, må han jo adoptere en ad dem der sidder på deres internater.
apr 2010
og ja - der sidder jo som reelt mange kaniner på internater så han må jo skaffe sig en ny til sig selv i stedet for.
apr 2010
apr 2010
Så for ikke at "hænge" nogle forkerte ud ved at gætte, undlader jeg det
men det var en af de organisationer som tager sig af div, anmeldelser ang dyr og som hjælper dyr i nød.
apr 2010
sep 2012
Du skrev da dyrenes beskyttelse ! Altså at din mor stillede ham skarpe spørgsmål hvorfor skriver du så at du ikke hænger nogen organisation.
Jeg synes det er en underlig opførsel for dyrenes beskyttelse og har aldrig nogensinde hørt at en dyre organisation fodre 3 dage uden at lægge en seddel faktisk har min veninde lige fortalt at da en hun kendte blev anmeldt af hendes ex-kæreste der kom de og ringede på og da hendes 14 årige datter åbnede døren og hun fortalte at hendes mor først kom hjem km.16.30 der sagde de ikke noget til pigen om hvorfor de kom men bad hende om at give hendes mor en seddel med deres oplysninger på.
Selvfølgelig kan der godt være en organisations medarbejder der spiller gud, men gudskelov at VI har nogle som redder dyr som børn ikke passer når forældrene tror at et barn på 8 år sagtens kan have fuld ansvar for et dyr og når de oplever interessen falder, så overtager de ikke ansvaret, men påtaler blot dagligt at de skal udføre deres pligter som de jo havde aftalt nede hos dyrehandler en da den lille kaninunge så Nuser ud, men de følger ikke op på om det bliver gjort og så sidder der en kanin uden foder og med beskidt vand.
Min datter fik for 2,5 år siden en kanin som knap 11 årig og nu gider hun ham ikke selv da han var syg og han skulle have critical vare med sprøjter, selv dette var ikke spændende nok, men blev til et debat indlæg. Nu er Nicos bur i stuen og han er ude i lejligheden og altanen pånær om natten og jeg sørger for faste kontroller hos dyrlægen og elsker ham højt. Jeg er kronisk syg og har sagt til min mand at hvis jeg dør så skal Nico aflives for der er ingen af dem der tager sig så meget af ham som jeg gør og Nico skal ikke risikerer at blive solgt i den blå avis, hvor folk lover guld og grønne skove.
Når jeg får Nico passet på Bunnysantuary om sommeren når VI rejser på ferie hos Marie Louise som har ferie-kaniner indendøre, men som også modtager mange kaniner fra dyrevelfærd organisationer, så fortæller hun at da Nico blev passet en måned der var det først til sidst at han søgte hende og ville snakke for han savnede os og var sur over at være der trods han bliver passet i sit bur i 2 etager som VI kæmper med at få plads til i bilen + alt hans legetøj + det tager over en time at køre ned til Marie Louise, men hun er den bedste og klogeste kaninejer jeg kender og derfor betaler jeg hende for at passe Nico. Det er dyrevelfærd
Jeg er dog utrolig glad for at læse herinde at der er mange børn som elsker deres kaniner meget meget højt og som klarer alt eller beder om hjælp når det er nødvendigt og som bruger mange timer på hop, kæl og hygge. Men det er os forældre der bliver nødt til at sikre os at de dyr VI køber har et godt liv.
apr 2010
apr 2010
Beltane er ganske enig 100% den voksnes ansvar
apr 2010
apr 2010
apr 2010
maj 2010
Mener du helt seriøst at dyreværnet har ret til at tage et dyr de mener er mishandlet? For hvis du mener det, tager du grueligt fejl. Man må ikke bare tage andres ejendom. Det er tyveri, og man kan melde til politiet hvis man tager noget uden tilladelse. Så de skal som minimum have politiet med ud, og jeg tror også man skal have kredsdyrlægen med ud, for at konstatere om der er tale om vanrøgt. Her ud over skal ejer kontaktes, eller forsøges kontaktes. Man må ikke bare sådan komme anmassende og fjerne ting.
Ja, dyr skal behandles ordentligt, men der skal ikke komme en eller anden selvretfærdig privatperson og stjæle fra andre. Slet ikke når man ikke aner hvad disse har af kompetencer. Så ender vi jo med situationer som den der for nylig var i usa hvor Peta stjal en hund fra en familie, og aflivede den. Helt uden grund.
Nu er de ekstremister, men faktisk er der rigtig meget dyreværnspoliti i udlandet der operere på kant af loven, og er fløjtende ligeglade. Der var en udsendelse på engelsk tv der lavede ramaskrig i UK, fordi den viste hvor vanvittigt disse mennesker kan være.
Det er stadig ikke en offentlig instans. De har ingen bemyndigelse til at foretage sig noget som helst på privat grund. Hverken tage dyr eller fodre dem. Og argumentet med "hvad nu hvis" er bare ikke godt nok.
apr 2010
Hvilket netop også gør, at de ikke bare må gå ind på andres grund på den måde, som de har gjort - det er ulovligt. Indtrængen på andres grund.
Derudover synes jeg da ikke det er uvæsentligt hvilken organisation det er, jeg synes da det er vigtigt - er historien sand, så er der vel ikke noget at skjule i det - i og med der nævnes flere forskellige igennem hele historien er det da et eller andet sted netop vigtigt nu, ellers er alle de nævnte 'under anklage' og dét er da trodsalt heller ikke retfærdigt.
Håber dog vi får en videre update, på om det har fået konsekvenser - hvordan får man nummeret på lige dén person, troede man fik et nummer ind til, "hovedkontoret" eller deslige? Jeg ville da i hvert fald have taget det videre - og nok også på dén vis være blevet sikker på at det ikke bare er en eller anden selvbestaltet kaninsyg idiot som går rundt og fx er den ældre dames barnebarn eller lignende.
Det er ligesom når folk har fodret mine hunde henover hegnet i haven - især min nabo nede bag ved. Det har altså haft fatale konsekvenser for mine hunde og jeg kan blive splitterragendesindssyg over at man så meget som overvejer at fodre eller snakke med hunde uden ejerens tilladelse! Samme med andre dyr.
(Redigeret: Kan se Pia kom mig i forløbet mht. lovligheden i blot at fjerne dyr, havde ikke fået opdateret siden længe
sep 2012
Dyreværns organisationer skal selvfølgelig ikke bare gå ind på folks grund og begynde at rode inde i kaninens bur og give den mad. Men jeg ser ikke noget problem i at de går direkte hen til hoveddøren og præsenterer sig for den voksne i huset og siger de har fået en anmeldelse og om de må se kaninen og tage en snak om anmeldelsen. Sådan troede jeg faktisk også at det var, og hvis ejeren siger nej, så er det da også min opfattelse, at de går igen, men her kan sagen så udvikle sig til at politiet bliver underrettet, såfremt de mener der er grundlag for dette.
Jeg har hørt om kaninunger, der er fundet levende på en rasteplads i en skraldespand og flere herinde taler også om at få en kanin fra internater. Altså hvis alle passede deres dyr ordentligt og inden anskaffelsen, havde sat sig ind i, hvad det krævede, så kunne VI jo lukke dyreværns organisationerne og havde ikke brug for en dyreværnslov.
sep 2012
Vildt at nogle fodre dine hunde, jeg var også eksploderet.
apr 2010
maj 2010
maj 2010
Men hvis der skal beslaglægges dyt, SKAL politiet være med, de skal have en kendelse, og jeg er faktisk også ret sikker på at en fagperson f.eks i form af kredsdyrlægen skal have set på sagen, og vurderet omfanget.
Og nej, det må de stadig ikke uden en dommerkendelse, eller udtalelse fra en fagperson. Det er ikke fagperson er, de fleste af dem har slet ikke kompetencer til at vurdere en vanrøgtssag. Og med det mener jeg, at de ikke har uddannelser der berettiger deres vurdering i sagen (som at være dyrlæge)
apr 2010
maj 2010
Forestil dig at du har en syg kanin siddende, der sidder udenfor (ikke nødvendigvis om vinteren). Din nabo kommenterer på at den ser dårlig ud, og du forklare din nabo at det er den også, men du har snakket med dyrlægen, og din kanin er i behandling, og har det som den skal ha e det, under omstændighederne. Alligevel vælger din nabo at melde dig til en dyreværn organisation.
Folk fra organisationen kommer ud til dig, og kan de en tydeligt meget syg kanin. De prøver at få fat i dig, men det er ikke muligt for dem at få fat i dig. De vælger derfor at tage dyret med dem, med det samme, fordi de vurdere at det er vanrøgt. De ved ikke hvad dyret evt fejler, og de har ikke haft fat i dig, og spurgt hvad der foregår.
Ville du, hånden på hjertet, mene at det var helt fint at de gjorde det, når du nu har fod på det, og har en dyrlæge med inde over, og kaninen er i bedring?
Det er jo den type sager du (og andre i tråden) sidder og siger god for, for det kunne jo være at det var vanrøgt. Problemer er så bare, at hvis de ikke undersøger tingene, kan de risikerer at fjerne dyr fra behandlingsforløb, der kan have fatale konsekvenser hvis de bliver afbrudt, eller hvis den medicin de har i blodet, blandes med andre typer medicin.
Eller som sagen her, hvor kaninen kunne have været allergisk over for visse ting, og ham der har fodret på den, potentielt kunne have udsat den for livsfare. Han har jo ikke kunne følge op på dyret løbende, som man kunne hvis den var i et internats pleje.
Det er jo også lige netop derfor privatpersoner ikke skal have lov at agere politi. De har for mange følelser i klemme, og for lidt ansvarsfølelse ifht gældende dansk lovgivning.
Naturligvis skal vi passe på vores dyr, men det dur altså ikke at man fratager folk basale rettigheder i forsøget på at passe på dyrene
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
maj 2010
Fyren havde for nylig mistet sin egen kanin, og kom derfor og hyggede om deres/gav den det foder han havde i overskud.
apr 2010
maj 2010
Der er ingen der har sagt at de ikke har noget med politiet at gøre, der skal du da vist lige have pudset brillerne.
De samarbejder med politiet ja, men det betyder ikke at de bare lige kan ringe til politiet, og sige at en kanin har det dårligt, og så kan politiet sige at de gerne må fjerne den.
Dyreværnsorganisationer som politiet samarbejder med (for de samarbejder f.eks. ikke med AlleDyrsRet der udøver selvtægt), kan hive fat i politiet ved egentlig vanrøgt. Det er faktisk en fordel for politiet at have det samarbejde, for så slipper de f.eks. for nabostridigheder, hvor folk ubegrundet beskylder hinanden for vanrøgt.
Men så kan politiet med professionel hjælp (jeg er ikke sikker på om de skal have kredsdyrlægen ind over, men jeg kan spørge om det, hvis det har interesse), få en kendelse, så dyrene kan fjernes fra den situation de sidder i.
Det er ikke noget der sådan bare lige sker, som du ellers lægger op til. Så det er dig der tager ret meget fejl.
maj 2010
Men selvom politiet er med, må de jo ikke bare tage dyrene, de skal jo stadig have en kendelse.
Er totalt forarget