{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må marsvin få...
  • #1   6. nov 2014 Alle grene fra frugttræer er gode, dog ikke fra stenfrugt (kirsebær, blommer osv.)

Havregrød? Hvorfor dælen skal de have det?

Nej igen knækbrød til marsvin, det giver dem intet.

Cornflakes? nej ALDRIG madprodukter til marsvin.

Heller ikke rugbrød.

Marsvin skal have hø ad libitum, piller med c-vitamin og grøntsager, de har ikke brug for mad produceret til mennesker.

Som godbidder kan man bruge frugt skåret i mindre stykker, husk dog at frugt er fyldt med sukker smiley

• #2   6. nov 2014 De får frisk hø og grønt hver dag og de har altid adgang til foder (cavia korrel)
    Jeg tænkte mere på om de måtte få bøg, eg osv om vinteren.
    Grunden til at jeg skriver havregrød er at mit ene marsvin en dag ''stjal'' noget som jeg tabte. Og jeg har bare hørt at knækbrød og rugbrød skulle være sundt smiley

Med godbidder tænkte jeg mere på opskrifter på feks. nogle stænger, kugler osv..

• #3   6. nov 2014 Bøgegrene må de gerne smiley Jeg mener, at de ikke må få eg, for der er meget syre i smiley

• #4   6. nov 2014 Marsvin tager ikke skade af et par krummer brød i ny og næ. Men det er nok ikke så sundt at få et stykke ad gangen smiley
    Vores to mutter kommer og tigger, når vi spiser morgenmad. Der får de altid et par krummer hver smiley MEN de må IKKE få birkes!

Af træer og buske, må de heller ikke få liguster og buskbom altså planter, som man ofte bruger til hække eller små klippede buske smiley

• #5   6. nov 2014 de må GERNE få havregrød der er kogt på vand, det er en udemærket snack, i stedet for frugt fx der er meget hurtigere til at få blodsukkeret til at stige giver havre et længere mere stabilt blodsukker... har man en lidt mager gris kan det være en god ide at smide valset havre i tørfoderet om lidt ekstra tilskud. Af en eller anden grund er de fleste hunmarsvin helt vilde med havregrød mens det ikke smager hannerne nær så meget... ja sådan har det i hvert fald været her.

• #6   7. nov 2014 Okay tak for svar smiley
    Hvordan ser bøgetræer ud? Og er der andre træer udover frugttræer som er gode? Hvad med grantræer? smiley
    Begge mine marsvin er lidt tykke, så er det dumt at give dem havregrød? smiley
    Er der en liste over hvad de må få et sted? Det ville være lidt nemmere smiley

• #7   7. nov 2014 Havregrød kommer vel an på hvordan det er lavet..

Hvis det "bare" er vand og havregryn der er varmet tror jeg ikke det gør noget..

Men hvis der først kommer salt, sukker og mælk i så tror jeg det ikke

• #8   7. nov 2014 Hvis de er tykke ville jeg slet ikke give dem godbidder smiley

• #9   7. nov 2014 Der er ingen grund til at give marsvin havregrød medmindre de er syge eller lign. hvor det handler om at få foder i dem.

Så jeg kan slet ikke se formålet med det ej heller som godbid.

Som godbid kan man sagtens bruge noget grønt, eller grene eller lign. Eller endelig nogle gnaverkiks f.eks dem her: http://www.lux-shoppen.dk/gnaverkiks-p-1092.html#.VFzQVfmG-50

Dem bruger vi bla. til kaninen også. ellers kan man f.eks bruge vita kraft kuglerne dem er marsvin også meget glade for.

Angående grene hvor de ser ud osv. så kan du se her: http://www.von-sortfod.dk/artikel_naturensplanter.php

Siden bliver udvidet i takt med vi får taget billeder af mere og mere.

Jeg har også en grøtliste i pdf fil her: http://www.von-sortfod.dk/Artikler/fodring/Grontliste.pdf

Den bliver også udvidet i takt med jeg får kendskab til mere og får sat mere og mere på. Og der kommer flere forklaringer og mere info på hen af vejen.

• #10   7. nov 2014 Vi plejer at give små salat-stykker og små bidder rød peber som godbidder, det er dejligt friskt og sundt for dem.

Von Sortfod: Ved du om de må få hørfrø? Vores putter får nemlig et par små brødkrummer om morgenen, men indtil videre er vi gået udenom hørfrøene i grovbollerne, fordi vi ikke ved om de kan tåle dem smiley

• #11   7. nov 2014 umidelbart kan jeg ikke tro der skulle være noget i hørfrø der er farligt for dem...

• #12   7. nov 2014 hvis de er tykke bør havregrød nok ikke stå på menuen...

• #13   7. nov 2014 Tak for svar allesammen smiley
    Og tak for de links, det var lige det jeg skulle bruge smiley

Kommentér på:
Må marsvin få...

Annonce