{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.712 visninger | Oprettet:

Hvilket foder til kanin? {{forumTopicSubject}}

Jeg fik formuleret mig lidt dårligt før, og der kom alt for mange lallede svar, så nu prøver vi igen.

Jeg har noget familie der har fået en kanin.
De har fået dårlig vejledning af dyrehandleren, så lige nu er den på noget marsvine/kanin foder + kalksten, og det går jo ikke.
Jeg har informeret om at det ikke er et godt foder, og har så lovet at finde ud af hvad der er godt.

De bor lidt syd for KBH.

Men egentlig vil jeg bare gerne have listet nogle navne på noget ordentligt foder.
Jo flere jo bedre. Så kan de selv se på hvor de kan købe det henne af, da de er ligeglade med om det er i en fysisk butik eller om de skal online.

Undskyld til dem der gav ordentlige svar før.

Hvad den ikke skal have, er ikke det jeg spørger om!
Jeg spørger om hvad den skal have. Svar der kun kommenterer på hvad den ikke skal have, frabedes.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket foder til kanin?
  • Rikke R
    Rikke R Tilmeldt:
    jul 2014

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #1   27. aug 2014 Rabbit royale (Foderstofbutikker) og Real Nature (fåes i maxi zoo) er det jeg fodrer med. Super godt!
    Af billigere alternativer er der møllerens kaninguf (fåes i Foderstofbutikker) smiley

• #2   27. aug 2014 Jeg fodrer også med Rabbit Royal, og det er jeg meget tilfreds med! Mine kaniner fungerer bedre på RR end kaninpiller. Jeg har kun mulighed for at få fat på HC Venslev kaninpiller, og synes ikke de er så gode.. Der er meget smulder/støv og synes de fik en meget mat pels. Er så gået tilbage til RR og jeg kan allerede se forskel! smiley
    Som du sikkert har fået at vide, så er det vigtigt kaninen spiser hele blandingen, ellers får den ikke alt hvad den har brug for..

Held og lykke til din familie, der har fået kanin! Der er så ærgerligt, at dyrehandlerne ikke altid giver korrekt information, så man skal have en dårlig oplevelse fra starten smiley

• #3   27. aug 2014 Ja, det er nemlig skide ærgerligt at de ikke giver ordentlig info.
    Og desværre har de ikke sagt noget til mig, af en eller anden grund, men snakket med noget andet familie, der heller ikke er specielt godt opdateret smiley
    Det er også en voksen kanin fra en dyrehandler, så vidt jeg kan forstå. Det er jo også fint nok at ungerne hellere ville have en voksen end en unge, det er måske bare ikke det bedste sted at købe en voksen.

• #4   27. aug 2014 Versele Laga Cuni Fit kan købes i maxi zoo, og mine kaniner fungerer godt på det foder. Ellers har jeg før prøvet møllerens kaninguf, kan dog ikke huske hvor det kan købes. Fiberkanin fra land og fritid blandet med rabbit royale er også et godt alternativ smiley Rabbit royale kan købes forskellige steder, vi kan bl.a. købe det i vores lokale poppi smiley

• #5   27. aug 2014 Jeg fodrer med skiftevis Rabbit Royale og Burgess Excel. Dog hovedsageligt Rabbit Royale, da mit dyr er ret tyndt så han har godt af lidt fedtet foder. Men jeg er tilfreds med begge dele og anbefaler det gerne smiley
    Begge dele køber jeg hos lux-shoppen, da jeg ikke har nogle forhandlere i nærheden!

• #6   27. aug 2014 Jeg fodrer med Møllerens kaninguf - blandet med Grass-oil, det er super!
    Men her om sommeren får de mest naturens foder fra haven og marken, det er nu engang det allerbedste!

• #7   27. aug 2014 Så en lille opsamling:
    Rabbit Royal
    Real Nature
    Versele Laga Cuni Fit (er det ikke meget pebret i pris?)
    Møllerens Kaninguf
    Fiberkanin
    Burgress Excel

Er grass-oil en olie man kommer i, eller et fodermærke?

Nogen der har nogle indvendinger eller flere ting der kan bruges?

• #8   27. aug 2014 Grass Oil er (så vidt jeg husker) lucerne, men uden melasse. Man kan også bruge det til heste smiley

• #9   27. aug 2014 Versele Laga Cuni Fit koster 65 kr for 5 kg, så vidt jeg husker smiley

• #10   28. aug 2014 Jeg bruger også Møllerens Kaninguf. Det er til mat købe for penge, og det indeholder ikke en helt masse unødvendigt eller skadeligt. En af de førende avlere i mit område bruger det også til sine fine udstillingsdyr. Det indeholder det, det skal. Derudover kan man jo supplere med godt fra haven og naturen.

• #11   29. aug 2014 Jeg vil nok focusere andetsteds : De fleste af jer har kaniner, der ikke skal vokse, ikke producere mælk til unger eller producere fostre. Sådanne kaniner kan leve HELT uden kraftfoder - mange af os vælger dog at fodre med en mindre mængde kraftfoder,, som IKKE er hovedfoderet.
    Fodrer man efter dette princip, er der ingen grund til at tømme sparebøssen for at købe kraftfoder til kaninerne.
    Tværtimod får man honoreret kaninernes krav til foderet fylde og struktur.

• #12   29. aug 2014 Hvis man ikke lige bor et sted hvor man har fri adgang til fornuftigt grønt, så kan man nu også ret hurtigt få tømt sparebøssen ved ikke at bruge kraftfoder

• #13   29. aug 2014 Jeg har på et tidspunkt brugt land og fritids kaninpiller, fiberkanin. Synes dog at de fungerer bedre på RR smiley

• #14   30. aug 2014 En lille hilsen til Pia : Kraftfoder er og bliver erstatning for naturligt foder. Der er rundt omkring i byerne mulighed for at få overskud/affald fra grønthandlere - eller man kan købe f.eks. blomkål, man selv kan spise og bruge blade + stok til kaninerne.
    Men man skal ikke gøre som en dame fra Horsens, som IKKE kunne lide blomkål : Hun gav kaninen blade og stok - og smed blomkålene i skraldebøtten - fordi hun ikke kunne lide blomkål.

• #15   9. sep 2014 Hvorfor smide stokken fra blomkål ud Ô_o Bladene måske, men jeg er en af dem der bedst kan lide stokken
    Men selvom det kun er kraftfoder, så er det stadig billigst, og det der er mest af og nemmest at få fat i.

• #16   10. sep 2014 Men det er et unaturligt foder for kaninerne - og overfodring med kraftfoder er den hyppigste dødsårsag hos danske kaniner.

• #17   10. sep 2014 Men så skal vi jo helt holde op med at holde kaniner.
    Jeg forstår godt hvad du vil og hvad du siger. Problemet er bare, at dit udgangspunkt er meget priviligeret.
    Var det ikke dig der en gang skrev, at du startede ud med at fodre med overskudsbrød fra bageren som knejt?

Så du kender jo helt åbentlyst problematikken med at skaffe grønt, du har bare bevæget dig så langt væk fra det udgangspunkt, at du tilsyneladende har glemt at alle ikke lige har samme forudsætninger som du har.

• #18   10. sep 2014 Undre mig over hvorfor Grünhopper ikke er nævnt. Det er ikke det billigste men efter min mening det bedste tørfoder, hvis kaninen ikke bliver brugt til avl, da det ikke er et pillefoder men en masse lækre urter

• #19   11. sep 2014 Selvfølgelig kan vi skaffe grøntfoder til vore kaniner det meste af året. Spørgsmålet er, om VI GIDER at lette den tunge del af kroppen og komme kaninernes naturlige krav i møde ? ALLE kan finde en haveejer med f. eks. elefantgræs eller andre planter, der blot skal klippes ned eller fjernes på anden vis. Jeg tænker på gulerodstop, majsplanter, solsikkeplanter, jordskokkeplanter eller ukrudtsplanter som mælkebøtte, vejbred, skvalderkål o.l For slet ikke at snakke om affald fra grønthandleren. Endelig er der grøftekanter m,ed alle mulige lækre grøntsager.
    Og lige nu har vi en hel del stærkt fældende kaniner med tilbøjelighed til at danne hårboller - det ser man ikke, når der fodres med rigeligt saftigt foder.

Kommentér på:
Hvilket foder til kanin?

Annonce