1.574 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Camilla C
Camilla C
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 1

angående kastration af kanin angående kastration af kanin

Jeg har lige en del spørgsmål jeg håber i har nogle gode svar på smiley

Jeg har lige købt/fået en lille Dværg Teddy han hjem for 3-4uger siden og nu går jeg og overvejer en ven til ham når sælgeren får et kuld igen.
Men så har jeg så disse spørgsmål inden jeg træffer mit valg..

Jeg vil jo gerne have at de skal gå i samme bur(udendørs) så de skal jo neutraliseres.

Er en kastration/sterilisation farligt for en kanin?

Kan den ændre adfærd til noget dårligere når den er blevet neutraliseret? Blive aggressiv?

Er det bedst med en han og hun sammen(neutraliseret selvfølgelig)?

Kan min han ændre adfærd når man får en kanin mere? Han er meget rolig og tillidsfuld nu..

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Camilla

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  angående kastration af kanin
  • #1   19. aug 2014 Kastration og strerilisation er to meget forskellige kirugiske indgreb, og her er kastration klart det demmeste, da dette kan gøres uden det store besvær. Skal man sterilisere så vær sikker på at det foregår sikkert og stille og roligt, gerne hos en dyrlæge der er vant til kaniner, da dette indgreb ikke er lige så nemt som kastrationen.

Jeg har aldrig oplevet en kanin blive agressiv af kastration/sterilisering. Derimod oplever jeg gerne at de blever mere rolige generelt, fordi der er fjernet en stress fajtor (hormonerne) smiley Til gengæld skal man være opmærksom på hvordan man fodrer, for de har ofte nemmere ved at tage på!

• #2   19. aug 2014 Alle operationer er farlige uanset dyreart.. Men det er i de færreste tilfælde der sker noget.. Jo ygre dyret er, jo nemmere er det for den at komme over det..

• #3   19. aug 2014 Alle de hankaniner jeg har haft er blevet kastrerede. Det er gået fint alle gangene og ingen af dem har været aggressive hverken før eller efter.

Mht til en ny ven, så kan jeg anbefale at du læser dette: http://www.kaninhaandbogen.dk/kaniner-som-kaeledyr/kaniners-sociale-behov/

Det kan være meget svært at sætte to kaniner sammen, da man risikerer, at de slås. Derfor er det vigtigt at gøre det på den rigtige måde, hvis der skal være chance for succes smiley

• anette o
    anette o Tilmeldt:
    apr 2011

Følger: 2 Følgere: 3 Svar: 1
    #4   19. aug 2014 jeg vil and beffalle en hun til ham , når han er ordnet :). og så hurtig så mulig , så der ikke er for stor allers foreskeld og støerelse.

• #5   20. aug 2014 Min kanin er lige blevet steriliseret, og der har kun været problemer efterfølgende.
    Jeg vil gerne understrege at problemerne _ikke_ har noget at gøre med dyrlægens arbejde - hun har gjort det til UG og jeg vil aldrig benytte en anden dyrlæge end hende til min kanin smiley Problemerne har også kun (måske) noget indirekte at gøre med steriliseringen.
    Men hun blev steriliseret for to uger siden. Det er jo et indgreb som kræver, at kaninen har bur-ro i et par dage. Min kanin er desværre typen som gemmer sig godt ned i buret, dvs. skubber alt strøelse, halm og spåner væk og lægger sig direkte på bunden. Da hun ikke har måtte løbe så meget rundt, som hun plejer, har hun fået tryksår på hælene (bagbenene), hvilket formentlig er grunden til at hun halter.
    Det er selvfølgelig svært at sige, om lige præcis dette er årsagen, men jeg har aldrig døjet med tryksår eller lignende problemer med hendes poter, og normalt får hun lov til at løbe ude i mange timer, så det er mit bedste bud.

Derudover har hun fået en (synes jeg) okay stor knude ved bagbenet. Dyrlægens bud er at det er en hævet lymfeknude (det håber jeg virkelig!) Det giver også meget god mening, for hos mennesker hæver vores lymfeknuder jo også op, hvis vores immunforsvar skal på ekstra arbejde (og det kan jo være meget muligt at det er tilfældet for min kanin, eftersom de jo altid er lidt medtagede efter en operation med et sår).

Men jeg fortryder dog ikke indgrebet. Hun er langt mere rolig nu - om det er fordi æggestokkene ikke udskiller hormoner længere, eller om det er fordi hun ikke er helt på toppen er svært at sige. Hun er ved at blive behandlet for knuden og sårene nu - så håber jeg virkelig at hun snart kan vende tilbage til sit gamle kaninliv, hvor hun kan løbe frit og ubesværet rundt smiley

• #7   21. aug 2014 Jeg havde en kanin, der døde en halv time efter, at den blev kastreret.
    Siden da har min mening været, at kan man ikke leve med, hvordan dyret er fra naturens side, så må man finde sig et andet dyr.
    Det er unaturligt at få kaniner kastreret eller neutraliseret, og går de i hvert sit bur, er det jo ikke nødvendigt.
    Jeg fik det kun gjort, fordi vi havde købt 2 hunkaniner, hvoraf den ene så viste sig at være en han, og det var meningen, at mine børn dengang skulle kunne gå tur med dem i sele, uden at der kom formering

• #8   21. aug 2014 Aase - Den kunne være sket for et menneske også, og jeg har nu ikke fortrudt at blive sterilliseret smiley

• #9   21. aug 2014 Jeg havde en kanin, der desværre døde af bedøvelse, da den skulle have opereret en tand ud pga. en anden dyrlæges fejl. Første dyrlæge havde opereret med laser og ødelagt kaninens tandnerver, så tanden ikke voksede mere (skulle bare have klippet en knækket tand). Den anden dyrlæge, der skulle operere tanden, ud holdte ikke øje med ham under bedøvelse, og der stoppede hans vejrtrækning desværre.

Uheld kan altid ske og skrækhistorier kan findes om alt, selv det at rette en knækket tand, som var det der tog livet af min kanin.
    Jeg er helt klart pro neutralisering, da det dæmper en masse hormoner, som dyrene ikke har nogen gavn af (tværtimod), hvis de ikke skal avle.

• #10   21. aug 2014 Jeg synes ikke, det er en stor skam er neutralisere et dyr. Der kan være så mange forskellige årsager til, at man får det gjort. Specielt for en hunkanin kan det være en rigtig god idé, at få det foretaget, da der er så mange hunkaniner, der udvikler cancer i livmoderen eller æggestokkene.

Ligesom det kan fjerne en masse stress hos en kanin (og også hos andre dyr), hvis der foretages en neutralisering, så dyret igen bliver omgængeligt og også selv trives bedre. F.eks. en tæve der er ekstremt påvirket af sine løbetider eller en hankanin som ikke har andet i hovedet end at humpe alt og alle.. Fustreret liv vil jeg bestemt mene.

Og ja, selvfølgelig er der risiko ved narkose, men det er der hvadenten det er sterilisation, tandudtræk eller hvad jeg ved, og hos alle arter. Det er ikke ufarligt, men man behøver heller ikke male fanden på væggen, for i de fleste tilfælde går det godt. Jeg kender flere dygtige dyrlæger, som udfører sterilisation og kastration af kaniner jævnligt, og det har altid gået godt. Hvis man finder sig en dygtig dyrlæge er man nået et godt stykke hen ad vejen.

Mht. adfærd har jeg kun oplevet en ændring til den positive side. Min erfaring bygger på 2 kastrerede hankaniner, som begge lever i bedste velgående og som ligeledes begge kom sig enormt hurtigt efter operationerne. Den ene var ekstremt aggressiv 5 mdr. gammel, og han har aldrig bidt siden og har snart været kastreret i 5 år, og er faktisk verdens bedste børnekanin.

Jeg synes, det er super godt, at du forsøger at undersøge tingene så grundigt som muligt FØR anskaffelse af kanin nr. 2! smiley

• #11   23. aug 2014 Tillykke med din teddy, det er jo bare en fantastisk dejlig race smiley Har selv 13 af dem + unger.. smiley

Super god ide at kastere, når han nu kun skal være en kælekanin. smiley
    Du kan læse en masse godt om det herinde: http://frikanin.dk/neutralisering

Kommentér på:
angående kastration af kanin

Annonce