Mus:) {{forumTopicSubject}}
Hejsa:D jeg har besluttet mig for at anskaffe mig nogle mus. Det bliver nok en lille gruppe på omkring 4:) jeg har et terrarium stående der måler 80-40-50.
Tror i det er stort nok til 4 mus? Fortæl gerne om jeres egne bure(både alt det praktiske med hvor store de er, hvor de er fra og sådan noget, men også om indretning osv) Hvis i ikke tænker at det bur jeg har stående er stort nok, har i så nogle forslag til andre bure?
Ud over det kunne jeg også godt tænke mig at vide lidt om det at have mus:) jeg har selvfølgelig læst en masse, men vil stadig gerne høre lidt om hvordan i syntes det er at have mus, hvad i laver med dem, hvad de kan lide at spise osv.
Jeg Har set nogle på youtube der træner med dem. Har i prøvet det? Og hvad er jeres afaringer med det?
Hvis der er andre ting der er gode at vide om mus, så fortæl gerne:)
Hilsen InaXD
mar 2014
Følger: 3 Følgere: 3 Gnavere: 9 Emner: 1 Svar: 14
Først og fremmest lyder det fantastisk at du vil have mus - de er bare noget af det skønneste! Men husk at hvis du skaffer 4 mus så skal det være hunner, da hanner ikke kan gå sammen med andre hanner
Dit burs størrelse er mere end rigeligt til fire hunner - helt perfekt! De vil elske pladsen. Bare du sørger for at der er god ventilation i buret. Altså at toppen f.eks består af en form for net/tråd Dog vil jeg sige at hvis du vil have at dine mus bliver godt tamme og du nemt kan komme i kontakt med dem, så vil jeg anbefale et bur med tremmer i, hvor afstanden mellem tremmerne max er 1 cm - det gør det nemmere at komme i kontakt med dem.
Mit eget bur har jeg købt i Maxi Zoo og er med tremmer, men et terrarium kan du også sagtens bruge. Bare du indretter buret så godt som muligt, så de har mulighed for at klatre og lege. Masser af træmateriale er en super ting, for så kan de gnave i det, selvom det med tiden kommer til at lugte lidt mere. Derudover vil det være en rigtig god idé hvis du køber en Running Disc/Flying Saucer til dem - i mellem størrelse. På den måde undgår du at de får ødelagt deres ryg og hale i et almindeligt løbehjul.
Jeg ved ikke om du har undersøgt det med materiale til buret, men mus har sarte luftveje så almindelig savsmuld er ikke en god idé til dem, og hø & halm skal du helst heller ikke give dem. Jeg bruger dette til bundmateriale:
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/hoe_stroe/traestroeelse/chipsi/186842
Men ellers kan du også bruge Hemp som nærmest ikke støver. Til redemateriale kan du blot bruge avispapir revet i strimler eller toiletpapir/køkkenrulle.
Du kan sagtens træne med dine mus og de kan hurtigt blive tamme Jeg bruger mange timer på mine fire piger, hvor jeg enten har buret åbent og de kan kravle over på mig, eller jeg tager buret med over på sofaen, med et håndklæde på sofaen, og så kan de løber rundt på mig og sofaen som de har lyst. De er yderst sociale og de kan blive så tamme, så de nærmest "kræver" din opmærksomhed. Min Æmma vil sidde og stirre på mig og bide i lågen indtil jeg åbner for hende, så hun kan kravle rundt på mig.
Hvad angår foder så vil jeg anbefale at du køber altromin eller Lux Gnaverpiller, da de indeholder alt det musene behøver og samtidig sliber tænderne:
http://lux-shoppen.dk/
Herinde kan du også finde alt muligt godt til dine mus, inklusiv små snacks osv. Mine tøser ELSKER rugbrød, tørre hundekiks, solsikkekerner, jordnødder samt æblegræne.
Jeg ved ikke om du har besluttet dig for, hvor du vil købe mus fra, men jeg vil anbefale dig at købe fra en privat avler. Du kan finde nogle på denne side, samt der står alt hvad der er værd at vide om mus:
http://musgerbil.dk/?page_id=32
Jeg er ked af at det blev så langt ^^ men håber du kunne bruge det og du skriver endelig hvis du har andre spørgsmål
dec 2013
Følger: 9 Følgere: 4 Gnavere: 4 Emner: 19 Svar: 81
har du nogle forslag til hvad jeg kan gøre? hvad giver du dine mus som godbidder?
hilsen Ina
mar 2014
Uha ja, det med at få dem til at spise udenfor kan være en udfordring. Det gælder om at finde liget netop dét som de bare ikke kan modstå, og samtidig kan det også handle om, at de måske skal være lidt mere trygge eller fordi det bare er så spændende at være ude, så de slet ikke har tid til at spise
Men mine piger elsker kiks, så jeg giver dem meget så stykker af f.eks. digestive kiksene. Ikke meget da de stadig er søde og fedende, og mus kan hurtigt blive overvægtige og få diabetes. Men det er en god måde at vænne dem til, at de sagtens kan spise ude. Eller så er hundekiks (de tørre) også et hit, og den kan jeg samtidig selv holde fast i, imens de snupper et lille stykke. Det samme kan du gøre med tørret rugbrød eller måske broccoli? Det ELSKER mine piger, samt små ærter som lige er vasket inden jeg giver dem det.
Det gælder bare om at prøve sig frem, her er en liste fra musgerbil.dk over de ting som de gerne må få, og så kan du jo eksperimentere
HOT:
Æble
Broccoli
Gulerødder
Blomkål
Agurk
Salat – små mængder, da større mængder kan give leverproblemer.
Persille
Fuglegræs
Kløver
Mælkebøtte
Røllike
Kiks
Kogt kartoffel
Brød – frisk/tørt/ristet
Cornflakes – fedtfattige.
Ost – små mængder, da det feder
Solbær
Hundekiks
Kogt æg
Melorme
Rosiner
Katte-tørfoder
Friske ærter og bælge (husk at skyl dem inden dyrene får dem)
Hirsekolber (max en kolbe om ugen, da det er en fed kornsort)
Undulatfoder (unger har meget glæde af det)
Jordnødder med skal
Tørrede kamille blomster (gives i små mængder til nervøse dyr)
Knopper af æblegrene (lige inden bladene springer ud)
dec 2013
Følger: 9 Følgere: 4 Gnavere: 4 Emner: 19 Svar: 81
mar 2014
Mus:)