884 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

museunge eller rotteunge? museunge eller rotteunge?

hvordan kan man se forskel? naboens unger er netop kommet med en lille baby de har fundet i opgangen og jeg havde noget killingemælk (pulver) liggende og har givet den lidt, men er det mon en mus eller en rotte de har fundet? Jeg er ret sikker på det er moderen der har tabt den under flytning for den er alt for lille til at bevæge sig udenfor reden, den har ikke rigtig øjne endnu og kun tynd pels.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tffg g 400 kr.
  • Jysk bord og lille kommode 600 kr.
  • Montage af loftlampe 400 kr.
  • Afløbsslange til vaskemaskine 1.400 kr.
  • Løbende vand i toilet 800 kr.
  • Skifte Køkkenvandlås 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  museunge eller rotteunge?
  • #1   29. jun 2014 Prøv at ligge et billede op, evt. mål ungen, da rotteunger nok er en del større, især hvis den er begyndt at få pels smiley

• #2   29. jun 2014 er på str med et 12 volt batteri og så er der halen... den har ikke pels, som jeg skrev er den først lige begyndt at få det, den er helt dunet.

profilbillede
  • #3   29. jun 2014 Jeg syntes umiddelbart det ligner en mus, når jeg kigger på halens tykkelse, men jeg er ikke helt sikker smiley

• #4   29. jun 2014 mærkeligt at de ikke fandt andre end en og at den lå midt på gangen, vil du beholde den?

• #5   29. jun 2014 prøver da lige at fylde lidt killingemælk på den. moderen har nok været ved at flytte dem og har tabt den. hvor tit skal de ha mælk, nogen der ved det?

• #7   29. jun 2014 ja, det ku tænkes den er blevet tabt på vej til et skjulested. Hvor er det skønt at du giver det en chance og prøver. Dens mave er jo lille, så den skal vel have mad ret tit. Hvor tit ved jeg ikke

• #8   29. jun 2014 jeg kan desværre heller ikke google mig til det... står op ved 3 tiden tror jeg... og jeg vasker hænder som en åndsvag ver gang jeg ha rørt den hvis nogle skulle spekulere over den kunne have nogle sygdomme;) skal lige have snakket med doktor dyr i tlf i morgen om det her tror jeg...

• #9   30. jun 2014 God ide at ringe til dyrlægen. Der må da næsten være en vildt plejestation der tager sig af fundne mus rotter et eller andet sted, der ku komme og hente den. Prøv også om den er stor nok til t spise en brødkrumme og lidt korn(fuglekorn?) mus og rotter skulle da være altædende

• #10   30. jun 2014 den har ikke engang øjne endnu, tror den bliver kvalt hvis jeg stopper fast føde i den. rotter anses for skadedyr så tror bare de afliver den hvis jeg afleverer den ved dyrlæge/vildtplejestation.

• #11   30. jun 2014 har ringet til dyrlægen, det gav intet...tænkte nok dyrlægen ikke vidste en ski:).. jeg har en veninde der er dyrepasser som hr passet mange rotter og hun vidste heller ikke mere end jeg kan google mig til: rotter patter i omkring 28 dage og mus i 21 dage, men hvor TIT står ingen steder... jeg stod op en enkelt gang i nat og fik et par dråber i den. Jeg tænker at sålænge maven ikke går indad er det nok ikke helt galt med hver 3-5 time... jeg er lidt bekymret for den har svært ved at holdev armen selvom den er i en skotøjskasse med stof osv i, den ville jo normalt ligge med 10 søskende... så jeg sidder længe med den i hånden så den kan blive godt gennemvarmet indimellem...

• #12   30. jun 2014 Hvor er du sød Susan, at du vil give den en chance smiley krydser fingre og held og lykke her fra!!

• #14   30. jun 2014 stald frost: hvor tit ER det så? har ikke kunnet google det...

• #16   30. jun 2014 En museunge er kun et par cm lang, så mit bud er en rotteunge smiley Ellers er det i hvert fald en stor mus

• #18   30. jun 2014 Så vidt jeg husker er det hver 2. times der skal gives mælk, hvis man vil ud i det. Det er både dag og nat.

• #19   30. jun 2014 Jeg har ikke set en rotte med den slags aftegninger, så tror det er mus.. Hvis det er en halebåndsmus er de fredet, og du skal kontakte en naturplejestation

• #20   30. jun 2014 mener du mon halsbåndsmus beltane? dvs når jeg har bøvl med den hver vinter må jeg ikke sætte musefælder op men skal lade dem mæske sig i mine køkkenskabe?

• #21   30. jun 2014 du må godt sætte fælder op, de må bare ikke dræbe den..

• #22   30. jun 2014 hvor står det?

• #23   30. jun 2014 http://naturstyrelsen.dk/78256

Hvis du vil dræbe skal du have special tilladelse til det..

• #24   1. jul 2014 de er ikke nævnt under dem man skal have specialtilladelse til?

• #25   1. jul 2014 Du skal fodre den hver anden time og selvsagt hjælpe den af med afføring smiley

• #26   1. jul 2014 Hvis du klikker på linket, så står der den kan bekæmpes som skadevordende vildt.. Og inde på det link er der eksempler på dyr man gerne må bekæmpe uden tilladelse (fx mink) og hvilke man ikke må..

• #27   1. jul 2014 og den er ikke nævnt....

• #28   1. jul 2014 Beltane, jeg ved nu du ER forkert på den og det er ok at bruge smækfælder mod halsbåndsmus indendørs, har lige tjekket min e-mail...
    -jeg bruger i øvrigt små rottefælder, de er de eneste der er store nok til at tage halsbåndsmus som er meget større end en alm husmus.

"""""
    Hej Susan

Jeg kan glæde dig med, at din veninde er galt på den. Du må godt fange halsbåndsmus i smæk fælder. I Bekendtgørelse om vildtskader står der i §9:

§ 9. Regulering af muldvarpe, rotter, mosegrise og mus, bortset fra de musearter, der er nævnt i stk. 2, kan foretages uden hensyn til bestemmelserne i denne bekendtgørelse og i lov om jagt og vildtforvaltning.

Stk. 2. Retten til regulering af mus omfatter ikke: Brandmus, hasselmus, havesyvsover og birkemus. Spidsmus må ikke reguleres.

Stk. 3. Udlægning af gift til regulering af de arter, der er nævnt i stk. 1, skal så vidt muligt ske således, at andre pattedyr eller fugle ikke kan få adgang til giften.

Så fortsæt du bare. For musens skyld bør du sørge for at bruge en fælde der er stor nok. Du kan læse mere om fælder på Miljøstyrelsens hjemmeside: http://mst.dk/borger/sproejtemidler-biocider/kampagne-fang-musen/vaelg-faelde-efter-musen/

Med venlig hilsen

Lars Bruun Hansen
    Vildtkonsulent
    Søhøjlandet
    Dir tlf.: (+45) 72 54 39 44
    lbh@nst.dk

Vejlbo
    Vejlsøvej 12
    DK - 8600 Silkeborg
    Tlf.: (+45) 72 54 30 00
    www.naturstyrelsen.dk

• #29   1. jul 2014 Jeg ville umiddelbart skyde på at det er en rotte på omkring 1 uge.
    Er den stadig i live?

• #30   1. jul 2014 den er død her mellm 15 og 17 desværre, den klikkede lidt i morges så jeg var egentligt forberedt på det nok ikke gik. den var også meget kold da ungerne kom med den, nok en luftvejsinfektion...

• #31   1. jul 2014 Tog også en gang en fugl til mig den levede i 3 dage og søndag aften kl 23:08 var den død det er svært at holde vilde dyr men man bliver nød til at prøve det ku' jo være den over levede

Så hellere prøv og vide at man gjorder sit bedste end at vide man ingen ting gjorde og var lige glad men du gav den en chance smiley

• #32   8. jul 2014 Det er en rotte. Jeg har selv slange, og jeg er pænt sikker.
    Det kaldes en pinkey, og de kan ikke klare sig uden sin mor. Nu vidste du det garanteret ikke, men faktisk er det bedst at aflive dem, hvis moderen er væk, og man ikke selv har en der selv har unger. Jeg tror det er/var en rotte.
    Sødt af dig, at du prøvede at tage dig af den!

• #33   8. jul 2014 Du kan også se det ved at den er mere fyldig!

profilbillede
  • #34   8. jul 2014 Mus:

profilbillede
Kommentér på:
museunge eller rotteunge?

Annonce