2.459 visninger
|
Oprettet:
Kan en kanin tåle alt?? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en kanin, der egentlig er altædende, når det gælder frugt og grøntsager. MEN så var det, at jeg kom til at tænke på, om der egentligt er noget frugt og grønt, som en kanin ikke kan tåle??
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 98 Gnavere: 52 Emner: 63 Svar: 1.481
Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.102
En del mener at kaniner bare skal sniffe til et iceberg salat før så har de diarre. Og nogle mener at de kun må få 5 cm gulerod om dagen og skal undgå kål for de ikke bliver oppustet osv.
Min personlige erfaring ved at have kaniner som barn og have en dele kanin pt. er dog at kaniner er ikke så sarte som mange vil gøre dem til.
Hvis man giver dem nye grønt emner de ikke har fået før, så gør det i en lille mængde og øg den stille og roligt. Så sker der ikke noget ved det.
Og i min verden kan kaniner tåle det samme som marsvin.
Så jeg går efter listen her: http://www.von-sortfod.dk/Artikler/fodring/Grontliste.pdf
Og jeg ved godt jeg nu risikere at der kommer en masse kanin folk ind og er uenige med mig. Men som sagt er overstående mine erfaringer på området.
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Der er en forkert kalk/fosfor ratio i, og så er der et kæmpe indhold af vand.
Der er helt klart folk der overdriver mht. om dyr kan tåle iceberg eller ej, men hvorfor give noget man VED har en dårlig ernæringsmæssig værdi? Det er lidt som at proppe c-vitamin i vand.
Det gør ikke noget hverken godt eller dårligt for dyret, så hvorfor bruge det?
jul 2010
Der er masser af grønt emner som hverken gør noget godt eller skidt for dyrene, og så længe de ikke er skadelige kan jeg ikke se problemet.
At der er forkert kalk/fosfor forhold i, det er jo underordnet så længe dyrene ikke primært lever af det eller at man over fodre med det. De fleste ting vi propper i dyrene af grønt og lign. der er forholdet mellem fosfor og kalk alligevel ikke optimalt. Ligesom hvis du giver meget af en type grønt men lidt af en anden så skubber du også på forholdet mellem kalk og fosfor.
Så hvis man skal følge det med at når det ikke gør noget godt eller skidt så skal man ikke fodre med det så er der meget vi skal udelukke.
Men der er heller ingen der har sagt man skal proppe dyret med iceberg, men der er langt fra at skrive dyret får diarre og skider sig selv ihjel ved at få iceberg og så til at der hverken gør noget godt eller skidt for dyret.
Ligesom inden for så meget andet så kan man også godt give dyret noget det godt kan li, uden det egentligt behøver at være ernæringsmæssigt korrekt og gøre noget godt for dyret.
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Så giv en agurk i stedet, der er - så vidt jeg har forstået - et bedre næringsindhold. Eller giv en squash...
Det du lægger op til, er imo at gøre dyret en bjørnetjeneste.
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 11 Gnavere: 8 Emner: 8 Svar: 225
Mine har fået noget før, hvis vi har haft noget tilovers - som ellers bare skulle smides ud, og ingen af dem har haft dårlig mave af det.
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 11 Gnavere: 8 Emner: 8 Svar: 225
LISTE OVER GODT GRØNT
Agurk
Appelsin
Aubergine
Bambus
Banan
Basilikumblade
Bladselleri
Blomkål*
Broccoli
Elefantgræs
Fennikel
Græskar
Grønkål*
Gulerødder*
Honningmelon
Hovedsalat
Hvidkål
Jordskokker
Kinakål*
Kløver
Knoldselleri
Krølsalat
Majs (alm. og mini både blade, trevler og selve majsen)
Mælkebøtter + blade
Peberfrugter
Pebermynteblade
Persille*
Persillerod
Radiser
Roetoppe*
Rosenkål
Rødbeder
Rødkål*
Savojkål
Salat (Ikke iceberg)
Selleri
Skræppe
Skvalderkål*
Snack peber
Spidskål*
Spinat* (begrænset)
Squash
Vejbred
LISTE OVER GODT FRUGT
Blåbær
Fersken
Hindbær + blade
Jordbær
Melon
Papaya
Pære (-kerne og stilk) Vindruer
Æble (-kerne og stilk)
LISTE OVER GIFTIGE PLANTER
Anemoner
Belladonna-lilje
Buksbom
Celadine
Fingerbøl
Kartoffelplanten
Rabarber
Ranunkel
Skarntyde
Snerle
Taks
Tomat planten
LISTE OVER GODE TRÆER
Bøg
Æble
Hassel
Pære.
Birk.
Eg
Elm
Gran
Pil
LISTE OVER GIFTIGE TRÆER
Stenfrugttræer, - som fx blomme, kirsebær m.fl.
Hyld
Hestekastanje
Valnød
Thuja
Cypres
jul 2010
Og angående iceberg så er vi så bare ikke enige Pia N. Så længe man ikke over fodre med det så ser jeg ikke skaden i det.
For mig er det ligesom hvis jeg en varm dag synes jeg vil for forkæles med en is, og jeg kan også godt li at give mine dyr en uskadelig snack en gang i mellem.
Og jeg spiser da også selv gladeligt iceberg i salat selvom det sikkert heller ikke gør noget godt for mig.
Men jeg kan godt leve med vi er uenige.
Kan en kanin tåle alt??