Kan min chinchilla blive mere tam? Kan min chinchilla blive mere tam?
Hej
Jeg har mig en chinchilla på de 5 måneder, og han er lige begyndt at blive kønsmoden.
Nogen gange når han sidder i sit bur, kan jeg stikke fingeren ind og nusse ham på kinden, så lukker han sine øjne og læner hovedet til siden og nyder det RIGTIG godt
Når han er ude og løbe sin daglige tur på mit værelse, så kan jeg nogen gange også få lov til at ae ham lidt på ryggen og hovedet, men for det meste er han meget mere interesseret i at hoppe og løbe.
Mit spørgsmål er, om jeg kan gøre ham mere tam?
Jeg er godt klar over at han er "teenager" og han nok bliver mere tam med tiden, men er jeg på rette vej med hans tam-hed?
Jeg plejer at have ham ude efter vi har spist aftensmad, og hvis jeg f.eks. har været lidt langsom og måske vil skifte hans mad, inden han får lov at hoppe ud, bliver han helt vild og hopper op på mine arme for at komme ud. Jeg har læst at dette kan betyde at han ikke kan lide sit bur! Men han gør det kun om aftenen når han burde være ude af buret, om morgenen og eftermiddagen kan jeg sagtens have hænderne inde ved ham, uden at han prøver at slippe ud.
Jeg håber jeg kan få nogen svar, og at jeg ikke vrøvlede for meget
Tak på forhånd!
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Men jeg ved ikke helt hvad du mener med om han bliver mere tam? Det lyder som om du har en meget tam chinchilla.
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Gnavere: 1 Emner: 1 Svar: 3
Jeg har jo nemlig hørt om så mange chinchillaer som man kan ligge og putte med, og det er vel lidt en drøm hehe
Men det er godt at vide at han ikke er unormal og at det ikke kun er mig der mener han er tam
maj 2010
Jeg har haft chinchillaer siden '97, og har haft 1 (!!!) jeg kunne gøre det dér med.
Men nu er din jo også meget ung, så det kan jo være det bliver en mulighed senere hen.
Men det kan ikke understreges nok, chinchillaer er ikke kæledyr, forstået på den måde, at det er de færreste af dem der synes det er sjov at sidde og putte. Det ligger meget langt fra deres naturlige adfærd bare at putte løs. De vil ud og undersøge, hoppe rundt på ting, og have fart på.
Efter min mening er det synd at man prøver at lave dem til de her små nusse dyr, for der findes så mange andre dyr, hvis man vil have noget man kan sidde og nusse med.
jun 2014
Jeg vil skal heller ikke tvinge ham til noget han ikke ville have lyst til, men hvis han kom og tiggede om kram og kys ville jeg ikke sige nej
maj 2010
De fleste chinchillaer jeg har haft med at gøre, har været glade for at blive sat på en skulder. Så kan man holde løst fast i haleroden, bare så de ikke spontant hopper væk, og gå rundt med dem. Det synes jeg er super hyggeligt
Jeg tror det for chinchillaen virker som en udkigspost. Så det er win/win
jun 2014
Kan min chinchilla blive mere tam?