{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
916 visninger | Oprettet:

Udstilling af DV? {{forumTopicSubject}}

Ja, nu har jeg læst lidt på google, men jeg mangler stadig lidt info smiley
Jeg har ikke å meget forstand på der der kanin udstilling, men jeg er super glad for Dværgvæddere, løvehoved og løvedværgvædder.
Men tilbage til DV. Mit spørgsmål er:

Hvad er reglerne omkring udstilling af satin DV?

Hvilke farver er accepteret inden for DV - aftegn m.m.?

Hvordan ser den perfekte DV ud?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udstilling af DV?
  • #1   7. maj 2014 Mener at "næsten" alle farver er godkendte. Hvilken farve har din/dine? Alle aftegninger er godkendt, bortset fra Wienerteget:)
    En perfekt dværgvædder:
    Lille og kompakt
    Hængeøre
    Og et kraftigt hovede:)

Sig endelig til hvis du har flere spørgsmål, eller ønsker lidt mere dybde i svarene:-)

profilbillede
  • #2   7. maj 2014 Du kan se her hvordan en perfekt DV skal se ud: http://www.dvaergkaninklubben.dk/Article.phtml?ArticleGuid=349

• #4   8. maj 2014 Mange tak for beres svar smiley
    Jeg har endnu ikke købt nogen, men da jeg ønsker at købe en snart, så vil jeg gerne have et godt dyr, da jeg sikkert også vil udstille på et tidspunkt smiley

• #5   8. maj 2014 Desværre er den første DV, satin med "rigtig" satinpels endnu ikke udstillet på en dansk landsudstilling.
    Hvis I vil avle DV, satin til udstilling, må I være forberedt på selv at skulle gøre et udviklingsarbejde, der godt kan tage nogle generationer. Men det kan være et spændende arbejde. I kan sammenligne pelsen med dem, der udstilles af racen, satin.

• #6   8. maj 2014 Jørgen, hvilket udviklingsarbejde er det mest? Ar det at der er krydset en anden race ind i og de derfor har mistet noget af standarten eller? smiley

• #7   8. maj 2014 Iris, hvis du har et ønske om at udstille dværgvæddere inden pensionistalderen, så vælg en anden variant end den satin-pelsede.
    Udover den manglende pelskvalitet som Jørgen nævner, så har de heller ikke kropsformen/racepræg med sig og de er smækfulde (forurenede?) med wienergen og alverdens farver - alt sammen er skidt, hvis man vitterlig ønsker at avle til udstilling.

Jeg synes hellere du skal vælge en mere gennemavlet variant, der er du garanteret en større succesrate, og så er det immervæk lidt sjovere at tage dyr med til bedømmelserne smiley

Der findes mange, mange dejlige kaninfarver, og de er alle sammen godkendte på den normalpelsede dværgvædder. Ligesom mange af de eksisterende tegninger osse er det.

Held og lykke med valget af kaniner smiley

• #8   8. maj 2014 Mange tak for rådet smiley
    Så må jeg nok hellere starte med en normal og så udleve drømmen om en udstillings satin senere - det må kunne lade sig gøre med arbejde smiley

• #9   8. maj 2014 Nu blive jeg jo også nysgerrig. Hvad er grunden til at satinerne ikke kan udstilles før de er pensionister? smiley

• #10   8. maj 2014 Du er ikke alene om drømmen, ved jeg.

Der er mange derude, der avler satin-pelsede dværgvæddere, men de kommer aldrig længere end at sælge dem til kæl og til andre 'drømmere'.
    Selv kender jeg kun til en enkelt (bosat på sjælland, så vidt jeg husker) der går mere professionelt til værks, men som jeg forstår det, er det en kamp at fremavle noget brugbart..

- Men altså, har du lysten og tiden til at bruge mange år, plads og ressourcer (penge) på et dværgvædder-satinpels-projekt, så er det ikke umuligt.

Personligt tror jeg bare, mange kører surt i det, fordi resultaterne ikke matcher drømmene..

• #11   8. maj 2014 - Det er dig, der er pensionist, før du får en god dværgvædder med god satinpels smiley

• #12   8. maj 2014 Ah på sen måde xD det kam jo være tiden kommer på et tidspunkt, men det skal nok ikke være lige inden efterskole og uddannelse smiley

Men hvordan kan det være at satin dv'erne har en dårlig pels - hvad er forskellen? Jeg ved ikke p meget andet end at de har et flot skær smiley

• #13   8. maj 2014 Det er nemlig lige det.

Jeg synes det vil være rigtig ærgerligt hvis du enten

A: får anskaffet og fremavlet nogle rigtig godt dyr, som du må skille dig af med når du skal på efterskole og/eller læse videre,
    eller B: Går glip af dit ønskede job/uddannelse, fordi du har bosat dig fast med en masse kaniner.

Men jeg synes din tilgang med et ønske om at udstille er rigtig god. Det lyder måske en smule overfladisk, men det er altså bare lidt sjovere at have kanin/kaniner, hvis man kan hive et par præmier med sig - jeg vil i hvert fald helst ikke tage hjem fra en udstilling uden smiley

Så var jeg i dit sted, fik jeg mig en rigtig god, racetypisk han og hun i samme farve/tegning, fik et par kuld om året og udstillede ungerne. Så kan alt det med forbedring og fremmelse af farver/pelstyper komme, når du har været igennem uddannelse og 'ungdom' smiley

- Som bonus info kan jeg nævne, at vi herhjemme arbejder på at skabe en ny linie af farven Isabella i dværgvædder.
    Vi startede projektet i maj, 2013. I den forbindelse er 37 unger blevet født (ikke alle er overlevet), 3-4 andre avlere har hjulpet til ved at låne os avlsdyr.

- Den første isabella-farvede unge er blevet født idag. Og det var bare den nemme del, for der er ingen garanti for den hverken overlever eller er egnet til udstilling og videreavl.

Så du kan nok se, hvad jeg mener med 'tid, plads og ressourcer' smiley

• #14   8. maj 2014 De helt korrekte specifikationer for satin-pels kender jeg ikke, men pelsen er dårlig (i forhold til på racen 'satin') fordi ingen som sådan har brugt tiden/kræfterne på at forbedre den.

Helt personligt tror jeg, at satin er et modefænomen, som for mange kun er eftertragtet at avle, fordi 'de sælger godt'. Helt personligt synes jeg osse, det er den klammeste grund til at drive et kaninavl.

• #15   9. maj 2014 Du har nok helt ret i det med satinerne. Det er en mode Og jeg er helt med på den - jeg bil også bare gerne have et par gode dyr som jeg kan avle noget godt på, og ikke bare noget der sælger smiley

Kommentér på:
Udstilling af DV?

Annonce