828 visninger
|
Oprettet:
(Debat)Hamster sammen på stort areal? {{forumTopicSubject}}
Jeg har tænkt lidt over, at hamstre og kaniner minder meget om hinanden - så burde to hamstre ikke kunne gå sammen på et stort areal?
Ved godt, at man ikke kan købe nogen bure der er store nok, men man kan jo bygge et. Hvor stort ville I lave det?
Har ikke nogen planer som sådan om at få hamstre, men de er jo sociale i naturen, så tænkte om der var nogen der havde en mening om at have to hamstre sammen på meget plads - og hvor meget er meget?
nov 2011
Følger: 7 Følgere: 8 Gnavere: 3 Emner: 103 Svar: 1.330
Hamster er gnaver, og har brug for animalske produkter, og burde ikke gå sammen udanset str. af bur
apr 2013
Følger: 3 Følgere: 12 Gnavere: 6 Emner: 70 Svar: 360
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 7 Gnavere: 11 Emner: 21 Svar: 177
HVIS du kaster dig ud i projektet, ville jeg finde mig en social linie, (evt få roborovski som ofte har det lettere sammen) og så sørge for de har gode muligheder for at aktivere sig, og gå LANGT fra hinanden, muligheder for etager og sørge for at have 2 af det meste nødvendige..
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
apr 2013
Jeg synes bare, at selvom de lever i store kolonier, så HAR de stadig hinanden i de kolonier - det har de jo bare ikke i fangeskab.
Jeg har kigget efter sociale linjer, men har desværre ikke kunne finde nogle i Danmark. Jeg kiggede egentlig også bare af ren nysgerrighed - jeg kan bedst lide at have flokdyr. Synes hamstere er ekstremt søde, men synes næsten det er synd, at de ingen makker har, fordi de kommunikerer jo i deres kolonier, går jeg ud fra - ligesom at kaniner advarer hinanden.
Jeg ville aldrig sætte to sammen i et almindeligt hamsterbur (som jeg i øvrigt synes er for små til bare én hamster ) men synes da det er en debat der er værd at tage op.
jul 2010
Men det kommer som sagt an på hvilken art du har tænkt dig at købe, er det en guldhamster tror jeg ikke på du finder nogle sociale linier overhovedet.
apr 2013
jul 2010
Igen, jeg tror du ville få størst held med en Roborovski , men det er ikke kæledyr på samme måde som Campbells og Vinterhvide
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 5
dec 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Gnavere: 4 Emner: 10 Svar: 55
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 98 Gnavere: 52 Emner: 63 Svar: 1.481
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 2 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 138
Den der med sociale linier tror jeg ikke helt på, for det kommer efter min mening i høj grad an på de enkelte hamstere, frem for hvilken linie de er ud fra. Og så kan alt sådan noget som omgivelser, lugte og lignende også spille ind, så det er utrolig svært at sige om det kan lykkedes.
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Jeg tror godt man kunne have hamstere gående i en koloni, men hvordan man skulle gribe det an, ved jeg ikke. Jeg tror at man skulle op i noget frilands-agtigt anlæg, for at have dem gående. I hvert fald de arter der ikke er kendt for at være specielt sociale fra naturens side.
Hvis jeg skulle prøve det af, ville jeg først og fremmest læse op på hvordan de lever i naturen. Ud fra det vil jeg tro at man kan komme med en ca. antagelse af burstørrelse, men mon ikke man skal op i en 2-3 m2 +
Så tror jeg også man ville blive nødt til at fodre alternativt, f.eks. ved at sprede foderet ud. En skål vil nok ikke være den mest optimale løsning.
apr 2013
Jeg havde lidt i tankerne at bygge en lang reol eller lignende om, og så sætte plexiglas på siderne - men skal de have lov til at klatre?
Har slet ikke sat mig ind i hamstere, men synes da det er en sjov idé, især hvis det kunne lykkedes og blive mere normalt at man har dem både i større bure, men også på større arealer.
Har fået rigtig mange brugbare indgangsvikler og svar - jeg takker.
Som sagt er det ikke noget jeg er interesseret i at prøve lige nu - jeg har mine rotter, men det kunne være et spændende og lærrigt projekt i fremtiden.
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Men hvis man f.eks. ser på afrikanske dværg syvsovere, så skal de faktisk have ret meget plads, hvis man skal gå ud fra de erfaringer og vejledninger der findes i lande, hvor de har været mere eller mindre normale, i en længere årrække.
Jeg er klar over, at de bruger alle dimensioner af et bur. Det er mere i forhold til størrelse vs. burforhold
(Debat)Hamster sammen på stort areal?