Lugt i bur *marsvin* {{forumTopicSubject}}
Hejsa GG
Jeg har to søde marsvin, to hunmarsvin. På det sidste har jeg haft problemer med deres bur lugter, allerede dagen efter der er blevet gjort rent ved dem.
Jeg ved ikke om jeg gør noget galt, men de har aldrig lugtet så meget som de er begyndt med.
Når jeg gør rent ved dem, vasker jeg altid buret, inden jeg putter rene spåner i bunden. Jeg bruger altid aviser i bunden, og derefter et godt lag med spåner. I deres hus har de halm, men ikke altid i resten af buret. De har adgang til hø, mad og rent vand hver dag. Derudover får de grønt hver dag.
Har i nogle ideer til hvad der kan skyldes lugten? Og evt nogle råd, om hvordan i gør det
Mvh. Sabina
apr 2013
Følger: 3 Følgere: 12 Gnavere: 6 Emner: 70 Svar: 360
maj 2013
Følger: 26 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 692
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 13 Gnavere: 8 Emner: 9 Svar: 104
apr 2010
Følger: 19 Følgere: 18 Gnavere: 7 Emner: 29 Svar: 101
Plus det suger 10 gange bedre og støver meget mindre.
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.102
Jeg bruger hør til bundstrøelse. Jeg har aldrig synes spåner lugtede, men det holder ikke så længe som hør f.eks gør og derfor er jeg gået over til hør i stedet efter og have brugt spåner i 10 år.
jul 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Gnavere: 3 Emner: 22 Svar: 104
Jeg har spekuleret på det med foderet, og de får noget fra enten petworld eller maxizoo, typisk noget fra vitakraft. Af grønt får de salat, gulerødder og rød pepper. Nogle gange får de æbler og agurk, og andre spændende ting Jeg vil gerne gå over til noget andet foder og har kigget på Cavia Korrel fra LUX-Shoppen, men er bange for de ikke vil spise det, da de er kræsne.. Men der sker nok ikke noget ved at prøve
maj 2013
Følger: 26 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 692
- Og salat, gulerødder og agurk og æbler... Det ville jeg skam aldrig give mine marsvin af grønt KUn som godbidder. GIv hellere: Persille, Peberfrugt, Rodfrugter, grønt fra naturen og kål i små mængder. - Ikke Iceberg, Agurk osv.. Det er altså ikke så godt i længden for dem
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Både gulerødder og kål (ikke nødvendigvis i små mængder) er fine at fodre med.
Salat, agurk og æbler sker der nu ikke noget med, selv om det ikke er noget der behøver indgå i fodringen på daglig basis.
Vil anbefale en grøntfodring så varieret så muligt, men gerne med diverse rodfrugter (gulerødder, rødbeder, pastinakker mv.), kål, peberfrugt og nu når sæsonen kommer masser af naturgrønt.
Jeg ville også råde dig til at skifte til eks. cavia korell eller lignende som tørfoder.
Jeg vil dog ikke mene at grøntfodringen har noget særligt med lugten at gøre, det er svært at sige hvad det skulle kunne skyldes.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
For der går seriøst ikke mere end et par timer efter indtagelsen, før hele hytten stinker af sur mås. Mine får det kun dagen før mugning, for ellers stiiiiiinker det i for lang tid.
okt 2012
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 92
Lugt i bur *marsvin*