{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indavl? Kanin
  • #1   25. mar 2014 Kaniner kan tåle ret meget indavl, så det sker der nok intet ved smiley

Dog bør de kommende ejere af ungerne, få det af vide smiley

• #3   25. mar 2014 Nej ungerne er rigtig rigtig fine smiley Det er min papfars far, der har fået ungerne. Han har haft kaniner og avlet siden han var dreng, så det er ved at være 60 år. Skal selv have en unge fra et kuld regner jeg med, jeg ville bare lige hører ad om der kunne ske noget ved det.

• #4   25. mar 2014 1 gange indavl plejer ikke at skade..

Det er værre når man gør det igen og igen..

Og menneskebørn bliver heller ikke handicappet af 1 gange indavl smiley

• #5   25. mar 2014 Nej det mente jeg nok smiley

• #6   25. mar 2014 Problemet med indavl er først og fremmest hvis der er nogle dårlige gener til stede.
    De fleste mutationer der bliver til noget (der findes en masse sikkerhedssystemer der fjerner mutationer, så de ikke bliver til noget, men nogle få slipper alligevel igennem), er recessive, så ved indavl er der en øget risiko for at dårlige egenskaber kommer til udtryk, pga. evt. recessive gener der ligger bag.
    Dominante gener kan også være et problem, men det er som regel mindre udtalt, men de er der dog også, og dominante gener kan have fejl påhæftet på homozygot form.

Det næste problem er genpuljen. Dyr der formere sig ved kønnet formering, benytter sig af at de har en så varieret genpulje som muligt, så de har en bedre modstandskraft over for forskellige problemer. Ved at lave indavl mindsker du genpuljen, og gør derved dyrene mindre modstandsdygtige.

Det passer ikke, at der 100% sikkert ikke sker noget, ved indavl i de tidlige generationer. Risikoen er bare meget lille, især med dyr der har en god og stærk genpulje. Men risikoen er der!
    Du skal aldrig lade andre bilde dig noget ind.

• #7   25. mar 2014 *bilde dig noget andet ind
    der var jeg for hurtig smiley

• #8   25. mar 2014 Altså min kanins forældre er søskende. Vi købte dem som 2 drenge, og de var så glade for hinanden at vi bestemte os for at lade dem gå sammen til de begyndte at slås.
    De begyndte aldrig at slås, men pludselig en dag lå der unger i buret. de blev selvfølgelig skilt ad så snart det blev opdaget(morgenen efter) men han havde allerede været på hende igen, så der kom et kuld mere 4 uger efter.
    Der er intet i vejen med nogen af ungerne:)
    Det skal lige siges at vi ikke havde forstand på kaninkøn dengang, så vi stolede bare på dem fik købte dem af:)

• #10   25. mar 2014 Stald Rabbit Sweetie: Vi fik dem som unger, så der ville jo gå noget tid før de blev kønsmodne, og de var som sagt meget glade for hinanden.

Og jeg ved udemærket godt at to hankaniner ikke skal gå sammen, og det er jo ikke fordi vi bare smækker dem ind i et bur og går vores vej, der bliver holdt øje med kaninerne, og vi går altså op i at de trives.

og når de bliver kønsmodne går de ikke bare fra et sekund til andet i dræber-mode, de begynder at jage hinanden lidt rundt, og prøve på at dominere den anden, det er først når de bliver ældre de slås:)
    Ja, jeg skriver at vi ikke havde forstand på forskellen på de to køn, men det betyder ikke at vi ikke ved noget som helst om kaniner;)

• #13   25. mar 2014 Jeg ville jo heller aldrig avle på den kanin jeg nu fik derfra.
    Men blot vide om der var nogle ting jeg skulle se ekstra efter!

Åh, jeg tjekker så tit køn på kaniner faktisk! Tænk nu hvis de skiftede køn? ;P Om de går sammen eller ej

• #14   25. mar 2014 Som udgangspunkt; er der ikke noget galt tidligt i livet, er der det formentlig heller ikke senere.

Man kan naturligvis være uheldig, så der er et eller andet i, der giver øget risiko for sygdomme. F.eks. tandfejl, kræft, organsvigt osv. Men sandsynligheden for at den fejler sådan noget pga. indavl, er meget lille. Hvis det skulle vise sig at der var sådan noget galt, ville det nok være mere sandsynligt at det var dårlig avl i flere generationer der lå til grund for det.
    Men derfor kan det jo teoretisk set godt ske - men mon ikke ejer har en helt fin og rask kanin, der kommer til at leve et helt normalt kanin liv smiley

Man skal som sagt bare være opmærksom på, at risikoen for problemer er større, så snart der er indavl med inde over. Det betyder ikke at der er noget galt smiley
    Det er lige som at regne farver på afkom. Selvom der skulle være f.eks. 50% sandsynlighed for at få en hvid unge i et kuld, kan man jo godt stå i en situation, hvor man aldrig ser en eneste hvid unge smiley

• #15   26. mar 2014 Han har haft hunkaninen i fem år nu, lige fra den var født, da han også havde hunnen før den. Hannen til faderen til det her kuld, kan jeg dog ikke lige huske - mener faktisk det var en vild kanin der havde forvildet sig ind til dem. Uden dog at være sikker! Men alle dem han kender til i familien fejler intet.

• #16   26. mar 2014 Hvis det drejer sig om dyr fra en gennemavlet linie, sker der med alt sandsynlighed ikke noget (og så er det iøvrigt heller ikke første gang, der er lavet linieavl i den familie, såfremt den er gennemavlet)

Det lyder dog til i dit tilfælde, at hunkaninens oprindelse ikke er helt fastlagt, og derfor er den muligvis ikke af rent avl..
    Genetisk disponerede tandfejl er nok den største fare (især hos dværgracer) og de kan bryde ud lige så længe kaninen vokser.

Personlig mener jeg dog ikke der er noget at frygte, da tandfejl forekommer lige så hyppigt blandt fuldstændig ubeslægtede dyr, som ved uheldige linieavls-parringer.

Så held og lykke med din kommende, nye kanin. Den er sikkert sund og rask alligevel smiley

• #17   26. mar 2014 Har også selv avlet meget før i tiden, der fik jeg et kuld hvor jeg selv beholdte en kanin, der fik en tandfejl da den blev et halvt år cirka. Både faderen og moderen var af fine linjer, så ja det kan sagtens ske uden at der har været noget bag, desværre.

Hunnens linjer er der styr på, dog ikke faderens som jo så er hendes unge også. smiley Men tror ikke der er noget at komme efter, alt bliver jo selvfølgelig tjekket. smiley

Kommentér på:
Indavl? Kanin

Annonce