6.989 visninger
|
Oprettet:
Indavl? Kanin {{forumTopicSubject}}
Hvilke konsekvenser kan indavl få?
Det drejer sig om en hun, der har fået unger med hendes søn.
Hvordan kan det gå ud over ungerne?
Det er ikke mig, eller nogen andre herinde der har fået sådan et kuld.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 4 Gnavere: 10 Emner: 23 Svar: 586
Dog bør de kommende ejere af ungerne, få det af vide
sep 2013
Følger: 1 Gnavere: 1 Emner: 29 Svar: 160
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.992
Det er værre når man gør det igen og igen..
Og menneskebørn bliver heller ikke handicappet af 1 gange indavl
sep 2013
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
De fleste mutationer der bliver til noget (der findes en masse sikkerhedssystemer der fjerner mutationer, så de ikke bliver til noget, men nogle få slipper alligevel igennem), er recessive, så ved indavl er der en øget risiko for at dårlige egenskaber kommer til udtryk, pga. evt. recessive gener der ligger bag.
Dominante gener kan også være et problem, men det er som regel mindre udtalt, men de er der dog også, og dominante gener kan have fejl påhæftet på homozygot form.
Det næste problem er genpuljen. Dyr der formere sig ved kønnet formering, benytter sig af at de har en så varieret genpulje som muligt, så de har en bedre modstandskraft over for forskellige problemer. Ved at lave indavl mindsker du genpuljen, og gør derved dyrene mindre modstandsdygtige.
Det passer ikke, at der 100% sikkert ikke sker noget, ved indavl i de tidlige generationer. Risikoen er bare meget lille, især med dyr der har en god og stærk genpulje. Men risikoen er der!
Du skal aldrig lade andre bilde dig noget ind.
maj 2010
der var jeg for hurtig
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 8 Gnavere: 3 Emner: 6 Svar: 30
De begyndte aldrig at slås, men pludselig en dag lå der unger i buret. de blev selvfølgelig skilt ad så snart det blev opdaget(morgenen efter) men han havde allerede været på hende igen, så der kom et kuld mere 4 uger efter.
Der er intet i vejen med nogen af ungerne:)
Det skal lige siges at vi ikke havde forstand på kaninkøn dengang, så vi stolede bare på dem fik købte dem af:)
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 8 Gnavere: 3 Emner: 6 Svar: 30
Og jeg ved udemærket godt at to hankaniner ikke skal gå sammen, og det er jo ikke fordi vi bare smækker dem ind i et bur og går vores vej, der bliver holdt øje med kaninerne, og vi går altså op i at de trives.
og når de bliver kønsmodne går de ikke bare fra et sekund til andet i dræber-mode, de begynder at jage hinanden lidt rundt, og prøve på at dominere den anden, det er først når de bliver ældre de slås:)
Ja, jeg skriver at vi ikke havde forstand på forskellen på de to køn, men det betyder ikke at vi ikke ved noget som helst om kaniner;)
sep 2013
Men blot vide om der var nogle ting jeg skulle se ekstra efter!
Åh, jeg tjekker så tit køn på kaniner faktisk! Tænk nu hvis de skiftede køn? ;P Om de går sammen eller ej
maj 2010
Man kan naturligvis være uheldig, så der er et eller andet i, der giver øget risiko for sygdomme. F.eks. tandfejl, kræft, organsvigt osv. Men sandsynligheden for at den fejler sådan noget pga. indavl, er meget lille. Hvis det skulle vise sig at der var sådan noget galt, ville det nok være mere sandsynligt at det var dårlig avl i flere generationer der lå til grund for det.
Men derfor kan det jo teoretisk set godt ske - men mon ikke ejer har en helt fin og rask kanin, der kommer til at leve et helt normalt kanin liv
Man skal som sagt bare være opmærksom på, at risikoen for problemer er større, så snart der er indavl med inde over. Det betyder ikke at der er noget galt
Det er lige som at regne farver på afkom. Selvom der skulle være f.eks. 50% sandsynlighed for at få en hvid unge i et kuld, kan man jo godt stå i en situation, hvor man aldrig ser en eneste hvid unge
sep 2013
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
Det lyder dog til i dit tilfælde, at hunkaninens oprindelse ikke er helt fastlagt, og derfor er den muligvis ikke af rent avl..
Genetisk disponerede tandfejl er nok den største fare (især hos dværgracer) og de kan bryde ud lige så længe kaninen vokser.
Personlig mener jeg dog ikke der er noget at frygte, da tandfejl forekommer lige så hyppigt blandt fuldstændig ubeslægtede dyr, som ved uheldige linieavls-parringer.
Så held og lykke med din kommende, nye kanin. Den er sikkert sund og rask alligevel
sep 2013
Hunnens linjer er der styr på, dog ikke faderens som jo så er hendes unge også.
Indavl? Kanin