7.859 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Kanin tilladt i lejlighed? Kanin tilladt i lejlighed?

Jeg står og skal flytte i lejlighed i Aalborg her til sommer. Min største bekymring er at det ved mange lejligheder ikke er tilladt at have husdyr, og min kanin, Frederik, skal flytte med.
Jeg har hørt delte meninger omkring hvorvidt en kanin tæller som husdyr, eller om husdyr kun er hund og kat. Hvis man går ud fra at han som udgangspunkt skal bo i sit bur, og kun kommer ud når jeg tager ham ud, så kan han vel ikke sammenlignes med en hund eller kat?
Mit spørgsmål er altså om der er nogen der har nogen erfaringer med hvad "husdyr ikke tilladt" betyder, og om det kan være forbudt at have husdyr men okay at have en kanin i bur? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.
  • Måske udskift af rør/ hane på rør til udvand i kælder 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kanin tilladt i lejlighed?
  • #1   20. mar 2014 Der er forskel i lejligheder. Hos os må man ikke have husdyr - dog er det tilladt at have burdyr..

Jeg fik lov at have min kanin.. Han går godt nok i hele lejligheden men sviner ikke..

Men skriv evt til dit boligselskab - husk at få det på skrift, bare så du selv er dækket ind smiley

• #2   20. mar 2014 Husdyr ikke tilladt = Større, løsgående dyr som hund og kat, i hvert fald hvis man er medlem af LLO (kan anbefales).

I mange tilfælde hvis du kontakter boligselskabet og spørger, vil du desværre få nej. Det ville være dejligt at have på skrift man gerne måtte eller lignende, men alt for mange siger nej fordi det er det letteste og sikreste for dem.
    Selvfølgelig er der undtagelser, men det er desværre få.

• #4   20. mar 2014 Jeg har lige set et program på DR1, der handler om et par der har to (tror jeg) kaniner og en papegøje.

I deres kontrakt står der at man må have marsvin, hamster og fugle.

Deres advokat siger at papegøjen går ind under fugle, men at kaninerne ikke må bo i lejligheden.

Programmet hedder "retshjælpen". Afsbittet kan gratis ses på DR´s hjemmeside.

• #5   20. mar 2014 I vores lejlighed står der på kontrakten, at det ikke er tilladt at have dyr, men der er dog tilføjet, at udlejeren har tilladt 2 kaniner (og det er et maksimum). Vores udlejer er dog en privat person, som jo ofte er lidt lettere at aftale noget med. Årsagen var, at en tidligere lejer havde haft lejligheden fyldt af fugle, hvilket hun ikke havde fået noget at vide om, så det ville hun gerne undgå igen.

Hvis du skal flytte på kollegie, så er det meget svært at finde steder, hvor man må have dyr. Det har jeg hvert fald erfaret i Storkøbenhavn smiley

• #6   20. mar 2014 Hos os må man ikke have husdyr, men jeg har 5 kaniner, og der er ikke blevet sagt noget til os. Som regel må man godt have dyr i bur smiley

• #7   20. mar 2014 Spørg, nogle steder tillader de kaniner o.l. andre steder ikke. Jeg har boet i en privat lejlighed, hvor jeg ikke måtte have husdyr (heller ikke kanin selvom den kunne stå udenfor). Og det var på trods af, at i boligkomplekset (flere blokke med mange lejligheder) måtte man godt have hund, kat osv. Mange af vores naboer havde det, og synes det var underligt vi ikke måtte.

Nu bor jeg et sted hvor man i princippet heller ikke må have husdyr, men hvis du spørger udlejeren kan du godt få lov til at have en hund eller kat her - og vi har selv 3 kaniner, 2 jordegern og samlet 7 krybdyr + passet en hund i 2 uger som vores udlejer vidste var der, men han ikke sagde noget til.

så har jeg oplevet et sted hvor man ikke måtte have katte (vi havde så vild katte der kom ind i huset), hunde (en havde så en hund på "pasning" i meget lange perioder alligevel), og der måtte jeg ikke have min kanin, på trods af, at den kunne stå ude i en have (stor have). Mine krybdyr måtte jeg have hvis de ikke spiste mus (døde) fordi de andre beboere ikke ville have døde mus liggende i fryseren.

Så spørg udlejer, nogle steder tillader de nogle dyr, eller et vist antal af nogle dyr osv, også selvom der står i lejeannoncen at dyr ikke er tilladt.

• #8   20. mar 2014 Kaninen er ikke et husdyr..

Men uanset hvad, så spørg udlejer først..

Jeg har boet et sted hvor dyr generelt ikke var tilladt (ikke kun husdyr) Men snakkede med dem og fik lov til at have burdyr, fordi jeg havde dem i forvejen

• #11   20. mar 2014 Jeg ville spørge om burdyr er iorden.. hellere spørge end at blive uvenner med naboer/udlejer

• #13   21. mar 2014 Du skriver at du skal flytte i lejlighed, og her antager alle der har svaret på din tråd, af hvad jeg sådan lige kan se, at det er lejemål.
    Er det leje, andel eller ejer vi er ude i? For der er tit også forskel på hvor nemme de er at snakke med.

Vi bor i andel, og der er f.eks. specificeret noget med hund og kat. Man må ikke have hund, men man må gerne have 1 kat. Vi spurgte ind til burdyr, og fik at vide at så længe de ikke genrede...

Men lige meget hvad du skal bo i, og hvad du får at vide, bør du få det på skrift, hvis du gerne må holde dyr.
    Så kan de nemlig ikke komme efter dig efterfølgende.
    Du kan så risikerer at de laver nye bestemmelser, hvor der står at man ikke må holde f.eks. burdyr, men dem kan de ikke lave med tilbagevirkende kræft. Dvs. at hvis man får et ja, og får det på skrift, og et efterfølgende ændre på tingene, kan de højest forbyde dig at få flere dyr. Med mindre de dyr du har er til gene, kan de ikke kræve at du går af med dem.

Her har en advokat svaret på spørgsmålet ifht et lejemål smiley
    http://www.familieadvokaten.dk/emner%5C745.html

Kommentér på:
Kanin tilladt i lejlighed?

Annonce