3.036 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Blåsyre i træ - lidt hjælp af kloge hoveder Blåsyre i træ - lidt hjælp af kloge hoveder

Jeg er flere og flere steder begyndt at se, at man siger at det er en myte at der er blåsyre i træ af stenfrugter.
Det virker på mig lidt spøjst, når man siger at der er blåsyre i sten, frugtkød og blade men ikke er noget i selve træet.

Sidder der nogle kloge hoveder her inde, der har noget viden om emnet?
Jeg vil meget gerne have noget kilde også.
Ind til videre har jeg kun set en enkelt reference til en enkelt artikel hvor der blev sagt, at der intet hold var i ideen om at træ fra stenfrugter er giftigt.
Men en artikel er jo ikke rigtig noget bevis i sig selv.
Så derfor, jo mere info jo bedre, og gerne referencer der peger i begge retninger smiley

Jeg er interesseret i at få afdækket hvad der er op og ned.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.
  • Løs vandhand skal fastgøres 499 kr.
  • Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Skridsikker måtte 800 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blåsyre i træ - lidt hjælp af kloge hoveder
  • #1   14. mar 2014 Jeg har ikke nogle artikler eller ligne på det, men min mor er gartner med "speciale" i havetræer og buske, og fraråder grene fra træer, med frugter der er blåsyre i.
    - Jeg tror selv det er en god idé at holde sig fra dem, eftersom vores undulater elsker friske grene, og jeg klippede nogle til dem og de var pludselig ikke interesseret i dem, de var så fra stenfrugt træer (det var inden jeg vidste det med blåsyre).

• #2   14. mar 2014 Problemet er lidt, at det er blevet noget "almen viden", men det er ikke rigtig til at finde kilder på.

Jeg har ikke selv tænkt mig at bruge det, men der er jo ikke noget i vejen for at læse nærmere op på det.

• #3   14. mar 2014 der er mig bekendt også blåsyre i selve træet og derfor man også fraråder grene fra stenfrugt træer til marsvin.

• #4   14. mar 2014 Ikke nogle deciderede kilder, men alligevel om emnet: http://mutterne.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=18881

• #5   14. mar 2014 Jeg har altid fået afvide, at jeg skulle bruge grene fra æble og pærer træer, fordi der var noget i de andre grene.. Så jeg har altid kun brugt æblegrene til mine marsvin..
    Spændende emne, så jeg følger med!

• #6   14. mar 2014 Yes, jeg har også altid fået at vide at det var sådan det var smiley
    Men jeg vil rigtig gerne have egentlige kilder, for dem kan jeg ikke umiddelbart selv finde.

Jeg er ikke interesseret i at folk har skrevet noget på deres hjemmeside, eller hvad man har hørt, hvis der ikke er en kilde bag, for det hverken be- eller afkræfter noget, og jeg vil gerne finde ud af hvad der er hoved og hale i det. Også så man kan smide ordentlige argumenter på bordet smiley

• #7   15. mar 2014 Følger lige med smiley

• #8   15. mar 2014 Jeg har læst en del engelske afhandlinger omkring emnet, der alle siger følgende: Der er ikke blåsyre i frugt, blade og træ, KUN i stenen. Det er nogle links jeg fik tilsendt af en herinde fra engang, men jeg kan selvfølgelig ikke finde dem lige nu. Jeg ser lige, hvad jeg kan opstøve.

• #9   16. mar 2014 Det kan ikke passe at der slet ingen blåsyre er i frugtkødet, når der er i stenen.

• #10   16. mar 2014 Siger blot hvad jeg har læst smiley

• #11   16. mar 2014 Jeg giver også kun æble, pære og pilegrene til mine kaniner. Men da jeg var barn og havde kaniner gav jeg dem mirabellegrene og kirsebærgrene med blade næsten hver dag (jeg vidste ikke bedre). De grene blev altid spist og mine kaniner tog ikke (synligt) skade og levede også i mange mange år!
    Jeg kunne dog ikke finde på det nu alligevel, men følger med!

• #12   17. mar 2014 Lykkeline:
    Men det er jo hele humlen smiley Nu siger du jo at du ikke lige umiddelbart kan finde linkene, og det er død ærgerligt.
    Problemet er bare, at det altid er noget folk har læst, men der er aldrig kilder på smiley

Jeg holder mig også til de grene jeg ved mine dyr kan tåle. Der er alligevel så mange at vælge imellem, at jeg ikke ser nogen grund til at udvide til stenfrugt grene.
    Det kunne bare være sjov at finde ud af det.

• #13   17. mar 2014 Prøv at søg på det, på google scholar, der kommer der så videnskabelige artikler op omkring det.

• #14   17. mar 2014 Ja, kan ikke helt huske om jeg fik dem pr. mail eller links i privatbesked, men kan simpelthen ikke lige opstøve dem, ville faktisk også meget gerne genlæse dem, så det er ret ærgerligt smiley Der var kildehenvisninger i det, jeg læste, men jeg tjekkede ikke umiddelbart kilderne ud

• Minion
    Minion Tilmeldt:
    feb 2014

Følger: 1 Svar: 14
    #15   18. mar 2014 Jamen så får jeg da lige sat svar på spørgsmålet.
    Jeg har snust mig frem til disse informationer med hjælp fra en her på GG.
    Ifølge dem er det KUN i stenen, at blåsyren findes.
    Mine kaniner skal helt sikkert have både blade og grene fra stenfrugttræer i år smiley

http://chelsea.forumup.dk/about7926-chelsea.html
    http://www.afdelingz.dk/acrobat/Ufl2898_amygdalin.pdf
    http://www.amazon.de/Giftige-Pflanzen-f%C3%BCr-Klein-Heimtiere/dp/3830410344/ref=ntt_at_ep_dpt_1
    http://www.zora.uzh.ch/view/authors_for_linking_in_citation/Kupper=3AJ=3A=3A.html
    (link fjernet)
    http://degusnorge.com/index.php/mat/tryggetre
    http://www.ifp.tu-bs.de/MS4/bpsp/blaus.htm

• #16   18. mar 2014 Link nr. 1 kan jeg ikke bruge til noget. Jeg kan ikke se links, når jeg ikke har en bruger, og uden dem, er det stadig kun "jeg har hørt" udsagn.
    Link nr. 2 kan jeg heller ikke bruge. Der er ikke en eneste kommentar om indholdet af blåsyre i andet end sten/kerne/nød, og der er udelukkende tale om hvor giftigt det er for mennesker. Der står faktisk i starten, at hvor giftigt stoffet er, variere fra art til art.

Jeg er desværre ret dårlig til tysk efterhånden, så dem må jeg hoppe udenom i første omgang.

Den kan ikke finde pdf'en smiley

Mht. den med deguer, så er der ingen kilder på. Jeg kan stikke dig et lignende link til chinchillaer, hvor der står at stenfrugter er no-go.

Sådan lige umiddelbart ser det kun ud til at sidste tyske link, er med sagligt indhold, så den vil jeg prøve at tygge mig igennem ved lejlighed smiley

• Minion
    Minion Tilmeldt:
    feb 2014

Følger: 1 Svar: 14
    #17   18. mar 2014 Link nr. 1 kan da sagtens bruges? Du kan google lidt fra det her; "Citat fra fagmagasinet ZZA 4/2003 af Dr. med. vet. Jacqueline Kupper, ansat på Institut for Veterinær Farmakologi og Toksologi på Zürich Universitet og ekspert inden for dyr, planter og giftstoffer. "

Og det her: "Samt et citat af Judy Fox fra bogen Chinchillas: Artgerecht halten, pflegen und züchten, 2009, p. 43:"

Det er bare at man går ind og søger på enten personerne eller bøgerne smiley
    Og ellers kan du bare bruge oversæt, som gerne skulle være på google chrome smiley Sådan har jeg kunne gå igennem de tyske sider.

• #18   18. mar 2014 Jeg har valgt i stedet at kontakte en jeg kender på LIFE, der arbejder med planter til daglig, for at få noget lidt mere sagligt ud af det smiley

• Tina R
    Tina R Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 1 Svar: 1
    #19   19. mar 2014 det er i stenen kernerne at blåsyren er ikke i frugtkødet, men nogen sten som avokado har så meget blåsyre at det trænger ud i kødet, men har ikke hørt om andet frugt der gør det samme,og jeg ved noget om det her fordi jeg på et tidspunkt vil have nogle sugar glider, og de tåler ikke blåsyre.
    og vil anbefale dig at holde dig til de grene som du er blevet anbefalet, har også hørt om visse træer man ikke må give dyr.

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.127
    #20   26. jul 2014 Hvad fandt du ud af Pia?

• #21   26. jul 2014 Ikke noget endnu smiley
    Der har været andre ting i vejen...

Kommentér på:
Blåsyre i træ - lidt hjælp af kloge hoveder

Annonce