3.251 visninger
|
Oprettet:
Hunkaniner sammen? {{forumTopicSubject}}
Hej min dejlige kanin døde desværre for nogle måneder siden, og savner meget at have kanin, så nu tænker jeg at tiden er ved at være. Har nu fået tilbudt to hunkønnet på 8 uger. Kan to hunner gå sammen når de er søskende?
sep 2013
Følger: 37 Følgere: 189 Gnavere: 6 Svar: 691
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 98 Gnavere: 52 Emner: 63 Svar: 1.481
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 11 Gnavere: 8 Emner: 8 Svar: 225
jul 2013
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 11
Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
apr 2010
Følger: 94 Følgere: 82 Gnavere: 1 Emner: 82 Svar: 1.278
apr 2010
Følger: 94 Følgere: 82 Gnavere: 1 Emner: 82 Svar: 1.278
nov 2011
Følger: 7 Følgere: 8 Gnavere: 3 Emner: 103 Svar: 1.330
Jeg anbefaler bare mindst 5 m2 men selvfølgelig gerne så stort som muligt.
feb 2014
Følger: 1 Svar: 2
nov 2011
Følger: 7 Følgere: 8 Gnavere: 3 Emner: 103 Svar: 1.330
jan 2014
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 1
Jeg kender også flere der holder kaniner sammen uden at neutralisere dem. Jeg synes det er forkert, men det gør ikke at jeg pludselig siger hvad de SKAL gøre.
Man kan råde og vejlede, men at sige til en person at de skal gøre sådan og sådan er lige så forkert.
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
Men skal man avle er dette jo ikke rigtig en mulighed, normalt har jeg alm net imellem mine bure men pt har jeg 2 hunner til at gå med hver sit kuld og der har jeg måtte sætte en plade op imellem da hunnerne det sekundt de så hinanden fløj i nettet (jeg befinder mig altid i standen et par timer når dyrene får nye sidemakker) så det er en anden ting man skal tage højde for at hunkaniner VIL beskytte sine unger fra andre kaniner det værende hunner eller hanner, og derfor vil falske drægtige hunner (har oplevet en højere falsk drægtighed ved hunner der går i stald med hanner end hunner uden) gør nøjagtigt det samme så derfor vil jeg personligt anbefale neutralisering hvis man ikke skal avle.
Overstående må jeg stærkt understrege BLOT er personlig erfaring....
Så sdgdsy R´s måde er sikkert ganske fin da den kastrerede han ikke udsender hormoner som kan påvirke hunnerne.
dec 2011
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 297
Jeg er ikke så stor fan af at holde kaniner som alene dyr. Kaniner lever i kolonier og er et socialt dyr. Hvem kan beskæftige sig lige så meget med en kanin som en anden kanin.
Calla og Voltera: Kan det have haft noget med pladsen at gøre ? at de sloges pga. lidt plads. Eller for kort tid til at se hinanden an i ?
Kolonier kan ikke sammenlignes med, at man sætter to kaniner ind i et bur sammen eller i en otte kantet løbegård. De har jo ingen mulighed for at flygte væk. Jeg siger ikke at det er sådan I holdt jeres sammen, da det gik galt men det er der jo altså nogle der gør..
Mine kaniner løber frit i vores have stort set hele dagen og det modvirker nok problemer. De hjælper hinanden med at grave huller og pelspleje, hilser, ligger samen på terrassen, holder sig sammen ,lytter, finder mad æder græs op og ned af hinanden hinanden, selvom de har et par 100 kvm.have at bevæge sig på. Det "fællesskab" og kontakt med hinanden som i det fri, synes jeg, er bedst for mine kaniner.
Oftest siger man, at det allerbedste, at vælge hunkaniner, der er er under 12 uger, eller som de to, søskende, eller blot ældre kaniner, der er vokset op sammen som små. Ved at vælge noget lig det, undgår man, at skulle sætte to fremmede og voksne kaniner sammen, som Ildermor, Sdg. og Dorte forklarer så godt om deres kaniner der ikke kender de andre kaniner.
Jeg synes godt og trygt du kan tage imod tilbuddet om de to hununger. Det lyder i hvert fald som et super godt tilbud og som søde kaninunger
feb 2014
Følger: 1 Svar: 2
Hunkaniner sammen?