678 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Navngivning af dyr - Debat Navngivning af dyr - Debat

Flere og flere er begyndt at give deres dyr menneskenavne.
Vi har også gjort det selv, en enkelt gang, af forskellige årsager.
Men jo flere dyr jeg møder med menneskenavne, jo mere akavet synes jeg faktisk det er, og det er ikke noget vi kommer til at dyrke i fremtiden.

Jeg kender nu mindste 2 dyr, der har samme navn som 2 mennesker jeg også kender.
For mig kan det rent faktisk gå hen og virke en smule pinligt.

Her ud over får man det problem, som vi f.eks. så med giraffen Marius i KBH zoo. Dyrene bliver tillagt menneskelige egenskaber, og ting er meget mere synd for dem, fordi de pludselig har menneskenavne. Hvis de nu hedder plet eller pjuske, fremkalder ikke nær så voldsomme følelser.

Men hvad er grunden egentlig til, at dyr får de her menneskenavne? Er det fordi man ikke længere leger med dukker og bamser, og så får dyrene menneskenavne i stedet?
Er dyrene en form for surrogat for et rigtig menneskebarn, og forsøger man at gøre opmærksom på at de er med i familien, ved at give dem menneskenavne?

Hvad er der galt med navne der ikke er menneskenavne?

Jeg er klar over at navneloven ikke længere er så restriktiv som den har været. De navne jeg hæfter mig ved, er f.eks. Alberte, Albert, Ronja e.l. som navne til dyr.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.
  • Installation af lamper 1.000 kr.
  • Setter op 4 loft lamper 650 kr.
  • Samling af havestol 300 kr.
  • Skærer bar stole Ben i sort metal 500 kr.
  • Hænge to lamper op 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Navngivning af dyr - Debat
  • #2   23. feb 2014 Jeg har selv dyr med menneske navne, såsom Olivia og Oskar, og de navne har jeg valgt fordi jeg synes det er pæne navne, jeg har haft utrolig mange dyr hvor alle har haft forskellige navne, så jeg er ved at løbe lidt tør for pæne ikke menneske navne.

smiley

• #3   23. feb 2014 Nu har jeg haft et hav af dyr - især mange kaniner og marsvin, og så ender det bare let med, at et dyr får et mennesker navn.
    Men jeg giver personligt mine dyr navne efter hvad jeg synes passer til dem, navnet kommer ofte bare til mig, uden de stor overvejelser for, om det er menneske navne eller ej. Fx hedder min kanin Kasper - det navn gav jeg ham da jeg sad i bilen med ham på vej hjem - ingen tvivl der. Nu har jeg så en kæreste der hedder Kasper, lidt mærkeligt, men kanin beholder altså sit navn smiley

Jeg synes den er langt værre når børn får dyrenavne! smiley så som Basse, Tulle og ligne.

• #4   23. feb 2014 Tulle har da en del år på bagen som kælenavn for f.eks. Threse...

• #5   23. feb 2014 Og mht. unikke navne der ikke er menneskenavne, så er det altså kun fantasien der sætter grænser smiley

Mine forældres hund hedder f.eks. Vaxine... Det er ret unikt (vi har ikke mødt andre der hedder det), og passer til hende...

• #6   23. feb 2014 Vores dyr er en blanding af både menneske navne og andre
    Hunde : Mille og Fanta
    Katte: Sine, Oliver og Nicki
    kaniner: Mathilde, McQueen, Quiz, Dragon, Sky, Nadeza, Allo, Grand, Suppe, Rocker, Jack, Sille, Smile, Four og Cult
    Hamster: April, Hubert og Deox

• #8   23. feb 2014 Nogle gange er menneske navne pænere end dyre navne smiley

Men synes navne som man f.eks ikke høre så tit er sjove smiley

Vi har to kaniner som hedder Donald & Sweet Echo Jay.

Vores rotter hedder Bella Amelia, Bette Musen & Edward Von Bønne.

Mine fugle hedder Sylvia & Hermann.

Jeg elsker navne som er anderledes og sjove smiley

• #9   23. feb 2014 jeg forstår ikke problematikke... hvad er der galt med at bruge menneskenavne til dyr?
    Det har man da gjort i mange mange hundrede år. Eneste forskel er at det nu ikke længere er 'hyp lille lotte' og 'maren malkeko'.

• #10   23. feb 2014 Furrytails:

Nu tænker jeg ikke på basse og tulle som kælenavne, men som navne folk er døbt med.

• #11   23. feb 2014 Sweet Leaf:
    Jeg siger vist ikke at det er et problem.
    Jeg forstår bare ikke den her trend med at kalde dyr for menneskenavne, og er nu flere gange stødt på tilfælde, hvor menneske og dyr hedder det samme, og jeg synes godt det kan gå hen at blive pinligt.
    Og ja, man har brugt det til dyr, men mit indtryk er ikke, at det har været så udbredt som det er nu.
    F.eks. har vi nu en hund inden for familien, der har et navn, jeg faktisk godt kan lide. Men jeg ville aldrig bruge det til et barn, fordi det for mig virker enormt akavet, hvis et barn hedder det samme som en hund.
    Vores søn har f.eks. en navn, som en af min mors veninders hunde har haft. Jeg tager da jævnligt mig selv i at ville kalde ham V** vov hund, fordi vi kaldte hunden det...

Så tænkte jeg bare hvad andre mente om det.

Calla: Det har jeg aldrig hørt nogen blive døbt... Men jeg ved ikke om jeg ville mene det var specielt underligt. Måske fordi jeg er vokset op med Ducktails ^_^

• #12   23. feb 2014 de findes smiley en af mine venner er døbt Basse.og så kender min kæreste en der hedder Kit Kat og så et efternavn jeg ikke lige kender, men hun er døbt det navn smiley

• #13   23. feb 2014 Synes ikke det er noget problem, men selv kalder jeg mine for de underligste ting.
    Lige nu ejer jeg Happy Meal, McFlurry og Kanin (ja, det hedder min kanin).

Og blandt andre underlige navne har været Donut, Nugget, Vølven, Krølle, Karl Krudtmås, Krutugle, Pensel (som i en malerpensel), Fede Flemming, Bulgur, Buddha og flere endnu.

De mest normale der har været er Rosa, Sofie og Bianca.

• #14   23. feb 2014 Fordi det er nemmere at huske.. Mathilde har min nevø navngivet, og Kris er en sammentrækning af Katja (Min datter, som gerne ville have kaninen hed det samme som hende) og Christoffer (Min nevø, som min kæreste gerne ville have kaninen skulle hedde, men jeg syntes det var for langt)

Blackie og Bob-Cat var navngivet da jeg fik dem (Bob er jo egentlig også et menneske navn :D)

Dyr hos mig er en del af familien.. Jeg ville heller ikke have min datter havde et eller andet underligt navn.. Det måtte gerne være specielt, men uden at skille sig ud (Der er godt nok mange børn med underlige navne i hendes børnehave)

• #15   23. feb 2014 Min nevø har i øvrigt en kat der hedder Katja, som han syntes den skulle hedde fordi han næsten lige havde fået min datter som kusine.. Se DET er forvirrende, så min bror begynder at snakke om Katja smiley

• #16   23. feb 2014 Tjaeh omvendt er jeg stødt på flere børn med navne som jeg opfatter som hundenavne.

• #17   26. feb 2014 Jeg har læst med smiley

og tak for svar

Kommentér på:
Navngivning af dyr - Debat

Annonce