Navngivning af dyr - Debat Navngivning af dyr - Debat
Flere og flere er begyndt at give deres dyr menneskenavne.
Vi har også gjort det selv, en enkelt gang, af forskellige årsager.
Men jo flere dyr jeg møder med menneskenavne, jo mere akavet synes jeg faktisk det er, og det er ikke noget vi kommer til at dyrke i fremtiden.
Jeg kender nu mindste 2 dyr, der har samme navn som 2 mennesker jeg også kender.
For mig kan det rent faktisk gå hen og virke en smule pinligt.
Her ud over får man det problem, som vi f.eks. så med giraffen Marius i KBH zoo. Dyrene bliver tillagt menneskelige egenskaber, og ting er meget mere synd for dem, fordi de pludselig har menneskenavne. Hvis de nu hedder plet eller pjuske, fremkalder ikke nær så voldsomme følelser.
Men hvad er grunden egentlig til, at dyr får de her menneskenavne? Er det fordi man ikke længere leger med dukker og bamser, og så får dyrene menneskenavne i stedet?
Er dyrene en form for surrogat for et rigtig menneskebarn, og forsøger man at gøre opmærksom på at de er med i familien, ved at give dem menneskenavne?
Hvad er der galt med navne der ikke er menneskenavne?
Jeg er klar over at navneloven ikke længere er så restriktiv som den har været. De navne jeg hæfter mig ved, er f.eks. Alberte, Albert, Ronja e.l. som navne til dyr.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 4 Gnavere: 10 Emner: 23 Svar: 586
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 11 Gnavere: 8 Emner: 8 Svar: 225
Men jeg giver personligt mine dyr navne efter hvad jeg synes passer til dem, navnet kommer ofte bare til mig, uden de stor overvejelser for, om det er menneske navne eller ej. Fx hedder min kanin Kasper - det navn gav jeg ham da jeg sad i bilen med ham på vej hjem - ingen tvivl der. Nu har jeg så en kæreste der hedder Kasper, lidt mærkeligt, men kanin beholder altså sit navn
Jeg synes den er langt værre når børn får dyrenavne!
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
maj 2010
Mine forældres hund hedder f.eks. Vaxine... Det er ret unikt (vi har ikke mødt andre der hedder det), og passer til hende...
apr 2010
Følger: 9 Følgere: 75 Gnavere: 2 Emner: 3 Svar: 793
Hunde : Mille og Fanta
Katte: Sine, Oliver og Nicki
kaniner: Mathilde, McQueen, Quiz, Dragon, Sky, Nadeza, Allo, Grand, Suppe, Rocker, Jack, Sille, Smile, Four og Cult
Hamster: April, Hubert og Deox
sep 2013
Følger: 37 Følgere: 189 Gnavere: 6 Svar: 691
Men synes navne som man f.eks ikke høre så tit er sjove
Vi har to kaniner som hedder Donald & Sweet Echo Jay.
Vores rotter hedder Bella Amelia, Bette Musen & Edward Von Bønne.
Mine fugle hedder Sylvia & Hermann.
Jeg elsker navne som er anderledes og sjove
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Det har man da gjort i mange mange hundrede år. Eneste forskel er at det nu ikke længere er 'hyp lille lotte' og 'maren malkeko'.
apr 2010
Nu tænker jeg ikke på basse og tulle som kælenavne, men som navne folk er døbt med.
maj 2010
Jeg siger vist ikke at det er et problem.
Jeg forstår bare ikke den her trend med at kalde dyr for menneskenavne, og er nu flere gange stødt på tilfælde, hvor menneske og dyr hedder det samme, og jeg synes godt det kan gå hen at blive pinligt.
Og ja, man har brugt det til dyr, men mit indtryk er ikke, at det har været så udbredt som det er nu.
F.eks. har vi nu en hund inden for familien, der har et navn, jeg faktisk godt kan lide. Men jeg ville aldrig bruge det til et barn, fordi det for mig virker enormt akavet, hvis et barn hedder det samme som en hund.
Vores søn har f.eks. en navn, som en af min mors veninders hunde har haft. Jeg tager da jævnligt mig selv i at ville kalde ham V** vov hund, fordi vi kaldte hunden det...
Så tænkte jeg bare hvad andre mente om det.
Calla: Det har jeg aldrig hørt nogen blive døbt... Men jeg ved ikke om jeg ville mene det var specielt underligt. Måske fordi jeg er vokset op med Ducktails ^_^
apr 2010
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
Lige nu ejer jeg Happy Meal, McFlurry og Kanin (ja, det hedder min kanin).
Og blandt andre underlige navne har været Donut, Nugget, Vølven, Krølle, Karl Krudtmås, Krutugle, Pensel (som i en malerpensel), Fede Flemming, Bulgur, Buddha og flere endnu.
De mest normale der har været er Rosa, Sofie og Bianca.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
Blackie og Bob-Cat var navngivet da jeg fik dem (Bob er jo egentlig også et menneske navn :D)
Dyr hos mig er en del af familien.. Jeg ville heller ikke have min datter havde et eller andet underligt navn.. Det måtte gerne være specielt, men uden at skille sig ud (Der er godt nok mange børn med underlige navne i hendes børnehave)
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
maj 2010
og tak for svar
Navngivning af dyr - Debat