{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.173 visninger | Oprettet:

Marsvin med hormonelle problemer {{forumTopicSubject}}

Hej GG, nu er det sådan så mit ene hun marsvin på 1 1/2 år, har meget skæl oppe på rygraden som går fra skulder til numsen. Hun fælder sådan ok, men ingen bare pletter.
Hun klør sig lidt mere end 'normalt', men det er jo klart med skæl.
Hun er badet i diverse shampooer, synes ikke det hjælper..

Så da jeg var på udstilling her for nogle måneder tilbage, var der en fra indtjek som fortalte at det var højst sandsynligt et hormonelt problem.

Har ikke kunne finde nogle oplysninger konkret om det..
1. Men hvad er kommer det af?
2. Er det 'almindeligt'?
3. Hvad kan man gøre ved det?

Skal lige siges hun havde et kuld sidste år, og hun har kun fået det ene, da hun lagde sig ud, men også fordi hun bliver stresset hvis hun går med ungdyr.. heldigvis har jeg en på hendes egen alder som hun går med, men hvis hun er i løbegård og der er en unge på 3 måneder, så bider hun sin veninde, og ungen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin med hormonelle problemer
  • #1   22. jan 2014 Har du tjekket hende igennem for sår??
    Sellnick(skab) kan starte med hårtab og kløe, samt skællende hud, som senere udvikler sig til åbne sår.
    Hvis det var hormonelt ville hun have pelstab med bare pletter og huden kan blive rødlig. Det kan hun sådan set få hvert gang hun er enten drægtig eller i forbindelse med brunst.
    Det skal gerne fortage sig selv.

• #2   22. jan 2014 Hun kan godt blive meget dominant efter et kuld unger. Har lige været igennem det samme, det tog 2 mdr før hun kunne sættes sammen med en anden hun igen.

• #3   22. jan 2014 Ja hun har en smule, men har behandlet hende i to omgange for skab, (3 sprøjter pr behandlings periode), det forsvandt ikke... hun har haft det i 4 måneder, og det bliver hverken værre eller forsvinder.. smiley

Synes bare hendes adfærd ændrede sig gevaldigt, hun kunne stadig med din bur kammerat men bare ikke ungdyr generelt.. men det jo ogs fint så længe de to hygger smiley

• #4   22. jan 2014 er hun overvægtig? det ses ofte i selskab med de har cyster og hormonelle problemer... svarer stort til PCO ved mennesker... det ender så tit med kræft ved marsvin så du kunne overveje sterilisation når hun kun er 1½ og det er slemt nu. Min erfaring er at det går over igen i 5 års alderen (jeg tror de går i overgangsalderen), men der er jo længe til når det allerede er opstået nu....

• #5   22. jan 2014 ja hun er meget overvægtig... Men sterilisation er jo meget risikabelt end en kastration? :s
    Ja det er alt for længe for hende at vente smiley

• #6   22. jan 2014 det er ikke så risikabelt når hun ikke er gravid.... det sagde min dyrlæge i hvert fald.

• #7   22. jan 2014 Ja så tyder det på at det er hormonelt betinget..
    Dilemma, for ja der er selvfølgelig risiko ved at sterelisere hende, men synes også det er synd hvis hun skal bøvle med sår resten af livet.. smiley

• #8   22. jan 2014 #6 på nettet står der at der er en kæmpe risiko, men ringer til dyrlægen imorgen.

#7 komner hun ikke til, ser lige hvad dyrlægen siger imorgen, ved ikke om jeg tør en sterilisation, men det enten det eller en aflivning smiley

• #9   22. jan 2014 find en dyrlæge med erfaring... og helst dokumenterbar erfaring. Dvs spørg opdrættereog andre på forums om de har fået det gjort et sted med god erfaring...

Kommentér på:
Marsvin med hormonelle problemer

Annonce