Hvis kaninunger ikke selv åbner begge øjne Hvis kaninunger ikke selv åbner begge øjne
hvad gør I så, eller har I været ude for det ?
Indenfor det sidste års tid, har der 2 gange været en unge, der ikke havde begge øjne åbne. Jeg opdagede det først da de begyndte at komme ud af reden.
Første gang jeg så det, kogte jeg vand og lavede en saltopløsning, og badede øjet med det lunkne vand. ved at trække forsigtigt i huden, fik jeg øjet åbnet. Det var fint og ligesom det andet øje.
Anden gang, i et andet kuld, var øjet åbnet inden jeg fik gjort noget.
Måske slikket op af andre unger eller kaninmor.
Er det noget I har set og er der andre/bedre "øjenåbner" end saltvand ?
maj 2010
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 29
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
- Det resulterede i blindhed og efterfølgende aflivning, i deres 4. leveuge.
maj 2010
Har de samme avlsdyr senere haft unger uden problemer ?
Og fandt I ud af hvad der var gået galt ?
De 2 gange jeg har set det her, er det hos Løvehoved kaniner, ingen af de 2 unger fra hvert sit kuld var blinde på det øje jeg vaskede åbent.
okt 2011
Vi fandt aldrig den helt korrekte årsag, men op til 'tvangsåbningen' havde der dannet sig betændelse i den lille skorpe, der kommer ved øjet umiddelbart før de åbner sig - Så vi antog, at betændelsen forårsagede den forsinkede naturlige åbning, og hvor ungerne derefter blev blinde (af den forsinkede åbning).
En anden teori var, at der havde sat sig lidt pels i øjenkrogen. Disse unger havde nemlig en anelse længere babypels end vi normalt så på dværgvædderne..
- Så min umiddelbare tanke er, når du nævner det er løvehoved kaniner, at det kan være pels, der kommer i deres øjne?
Og hvor er det i øvrigt dejligt, de er sunde og raske - Det er aldrig sjovt eller rart at aflive små unger..!
maj 2010
Det giver rigtig god mening, at det er pelsen der "driller". På de 2 unger jeg har haft med problemet, har det set ud som om pelsen voksede ind i øjet, i stedet for at vokse i retning væk fra øjet.
okt 2011
Da alt var overstået snakkede vi med en anden dværgvædder-avler og fortalte om oplevelsen, og hans råd var, at være meget opmærksom på uåbnede øjne omkring 20. levedag. Hvis det skulle lykkes en at få åbnet øjnene der, så kunne man for det meste undgå blindhed - han havde været udsat for det samme.
Så jeg tror bare du skal gøre som du hidtil har gjort, hold øje, vask og hjælp øjnene på vej
maj 2010
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
Og så er det en god ide at holde øje med øjelågene - er der problemer, er det vigtigt, at I tager det med i avlsarbejdet.
Hvis kaninunger ikke selv åbner begge øjne