1.011 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

tris
tris
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 29

Hvis kaninunger ikke selv åbner begge øjne Hvis kaninunger ikke selv åbner begge øjne

hvad gør I så, eller har I været ude for det ?

Indenfor det sidste års tid, har der 2 gange været en unge, der ikke havde begge øjne åbne. Jeg opdagede det først da de begyndte at komme ud af reden.
Første gang jeg så det, kogte jeg vand og lavede en saltopløsning, og badede øjet med det lunkne vand. ved at trække forsigtigt i huden, fik jeg øjet åbnet. Det var fint og ligesom det andet øje.

Anden gang, i et andet kuld, var øjet åbnet inden jeg fik gjort noget.
Måske slikket op af andre unger eller kaninmor.

Er det noget I har set og er der andre/bedre "øjenåbner" end saltvand ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tffg g 400 kr.
  • Jysk bord og lille kommode 600 kr.
  • Montage af loftlampe 400 kr.
  • Afløbsslange til vaskemaskine 1.400 kr.
  • Løbende vand i toilet 800 kr.
  • Skifte Køkkenvandlås 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvis kaninunger ikke selv åbner begge øjne
  • tris
    tris Tilmeldt:
    maj 2010

#2   22. dec 2013 Det er unger der fint færdes i buret sammen med deres mor og søskende, så ca 3,5 - 4 uger "gamle"

• #3   22. dec 2013 Vi har haft et lille kuld dværgvæddere, der ikke åbnede øjnene rettidigt.

- Det resulterede i blindhed og efterfølgende aflivning, i deres 4. leveuge.

• tris
    tris Tilmeldt:
    maj 2010

#5   22. dec 2013 NøvlingKaniner ..
    Har de samme avlsdyr senere haft unger uden problemer ?
    Og fandt I ud af hvad der var gået galt ?

De 2 gange jeg har set det her, er det hos Løvehoved kaniner, ingen af de 2 unger fra hvert sit kuld var blinde på det øje jeg vaskede åbent.

• #6   22. dec 2013 Det var det sidste kuld, det lykkedes os at få på hunnen, hannen har både før og siden været brugt uden problemer.

Vi fandt aldrig den helt korrekte årsag, men op til 'tvangsåbningen' havde der dannet sig betændelse i den lille skorpe, der kommer ved øjet umiddelbart før de åbner sig - Så vi antog, at betændelsen forårsagede den forsinkede naturlige åbning, og hvor ungerne derefter blev blinde (af den forsinkede åbning).

En anden teori var, at der havde sat sig lidt pels i øjenkrogen. Disse unger havde nemlig en anelse længere babypels end vi normalt så på dværgvædderne..

- Så min umiddelbare tanke er, når du nævner det er løvehoved kaniner, at det kan være pels, der kommer i deres øjne?

Og hvor er det i øvrigt dejligt, de er sunde og raske - Det er aldrig sjovt eller rart at aflive små unger..!

• tris
    tris Tilmeldt:
    maj 2010

#7   22. dec 2013 Tak for dit uddybende svar.

Det giver rigtig god mening, at det er pelsen der "driller". På de 2 unger jeg har haft med problemet, har det set ud som om pelsen voksede ind i øjet, i stedet for at vokse i retning væk fra øjet.

• #8   22. dec 2013 Det var netop det samme, vi kunne fornemme på de pågældende unger.

Da alt var overstået snakkede vi med en anden dværgvædder-avler og fortalte om oplevelsen, og hans råd var, at være meget opmærksom på uåbnede øjne omkring 20. levedag. Hvis det skulle lykkes en at få åbnet øjnene der, så kunne man for det meste undgå blindhed - han havde været udsat for det samme.

Så jeg tror bare du skal gøre som du hidtil har gjort, hold øje, vask og hjælp øjnene på vej smiley

• tris
    tris Tilmeldt:
    maj 2010

#9   22. dec 2013 Endnu en gang tak og ja, det vil jeg gøre smiley

• #10   25. dec 2013 Jeg tror, at I er på rette spor - og jeg har heller ikke noget at indvende mod jeres behandling - umiddelbart tror jeg, at vi skal "blande os" omkring 14 dage.

Og så er det en god ide at holde øje med øjelågene - er der problemer, er det vigtigt, at I tager det med i avlsarbejdet.

Kommentér på:
Hvis kaninunger ikke selv åbner begge øjne

Annonce