{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.259 visninger | Oprettet:

[Kanin] Adfærdsproblemer {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen. Jeg har en hunkanin som er ca 8 måneder gammel nu. Det har længe stået på, at hun ikke vil løftes, og hun river, kradser og sparker hvis man prøver - og jeg er 100% sikker på, at jeg løfter hende rigtigt.
Derfor, kan jeg ikke klippe hendes negle, som resulterer i, at de er ved at blive ret lange. Hun er helt umulig at holde, selv hvis man er to eller flere personer.
I buret er der ingen ting, hun vil meget gerne kæles og nusses (især på hovedet) bider ikke, og er generelt en rigtig kælepot. Når hun så kommer ud, begynder hun at løbe rundt og lave sådan en underlig lyd, nærmest en grynten, som jeg går ud fra er dominans ? Derudover pøller hun også over det hele.

Dette er et stort problem, da det resulterer i, at hun ikke kan komme ud af buret, da hun er indekanin. smiley

Jeg har overvejet at neutralisere hende, men jeg vil ikke lave en unødvendig operation på hende. Derudover tvivler jeg på, at det hjælper på løfte problemet, så man kan få klippet hendes negle.

Jeg har virkelig brug for hjælp, fordi jeg vil hende jo kun det bedste. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  [Kanin] Adfærdsproblemer
  • #2   16. dec 2013 Jeg har allerede prøvet at toilettræne hende, og det går ikke særlig godt.

Mht til tilliden, så fejler den umiddelbart intet.. Hun slikker mig, og er rigtig kærlig, men hvis man overhovedet gør tegn til at løfte hende, løber hun, stamper og kradser en. Og nu er hendes negle rigtig lange, fordi jeg ikke kan klippe dem smiley

• #4   16. dec 2013 Arrrg Neutralisering er sgu ikke så slemt som alle tror -,-
    - Ja din kanin kan dø.
    Men du tager ikke en fed, overvægtig lortekanin ind under kniven. Men en sund rask og frisk kanin. Og dyrlæger er meget dygtige.

T

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #6   16. dec 2013 En neutralisering kan jo netop stoppe din kanins dominans og markering. Jeg ville gøre det uden tvivl. Unødig synes jeg bestemt ikke, at det er i dette tilfælde. smiley

(Så kan dyrlægen også lige ordne neglene)

• #7   16. dec 2013 Jeg er lidt splittet mht til neutraliseret. Jeg kan godt se meningen i det, men jeg er ikke sikker på, om det vil hjælpe?

Jeg har prøvet både oppefra, fra siden, på gulvet, med håndklæde, med mad, jeg har prøvet alt, og hun reagerer på samme måde. Tillgengæld, hvis man bare nusser hende, så er der intet, så hun har ikke ondt.

• #9   16. dec 2013 Synes altså bare det lyder som om hun er kommet i teenager alderen smiley Synes ikke det er nok til at neutralisere, men nu er jeg så også meget imod det smiley

Nogen kaniner kan bare ikke lide at blive holdt, og sådan er det altså bare. Hvordan holder du hende når hun skal have klippet negle?

• #12   17. dec 2013 Jer og jeres helvedes penge da...:

Cille,hvis det var en hund havde du da neutraliseret den...:) Og brugt 3000kr..

Og det koster kun halvdelen for en kanin.

• #13   17. dec 2013 Det er da ikke sikkert at man neutraliserer sin hund? Kun hvis det er nødvendigt.

• #14   17. dec 2013 Nu er det altså ikke på grund af pengene, at jeg er imod det.

Men jeg synes ikke man skal udsætte sit dyr for unødvendigt stress. Og da slet ikke når der er helt almindelig teenager adfærd smiley

• #16   17. dec 2013 Jeg tror, at det er DIG, der trænger til hjælp for at kunne håndtere din kanin. Prøv at finde en rutineret opdrætter i lokalområdet, som kan hjælpe dig.

• #17   17. dec 2013 En hund der løber væk fordi hun er i løbetid.. Hun bløder overalt..
    Får det skidt.

Det er bestemt ansvarligt at sterilisere en tæve. - Især hvis man ikke vil avle..
    Fordi nogle kan slet ikke tackle deres brunst.

• #18   17. dec 2013 Men hvis tæven fungerer fint som fertil, er der ingen grund til at sterilisere.
    Og forhåbentlig sørger man for at holde en hunhund i løbetide inde/i lukket areal, så den ikke kan stikke af.
    Vores hunhund var ikke steriliseret, der var ingen grund til det.
    Vores hanhund blev kastreret, men kun fordi han begyndte at hoppe på hunhunden. Og da han begyndte på det var hun alligevel så gammel, at det ikke kunne betale sig at sterilisere hende.

Mine kaniner bliver ikke neutraliserede. Købere af mine kaniner skal være velkomne til det, men dem jeg beholder bliver ikke. Heller ikke selvom de ikke skal avles på.

• #19   17. dec 2013 jeg har haft to tævehunde som begge var steriliseret. Men de blev det altså KUN fordi de udviklede livmoderinfektion efter en løbetid da de var omkring 6-8 år. Ved hunner af stort set alle arter er det velkendt man slipper for en masse sygdomsrisiko ved sterillisation, fx brystkræft eller livmoderkræft/infektioner. Ved hanner kan jeg kun komme i tanke om en sygdom man forbygger ved sterillisation og det er prostatakræft, men det er vist ikke et problem ved kaniner normalt?
    Jeg har haft en hund engang der fik det, han kunne nok have været reddet ved kasteration i en ung alder. Men så havde man nok bare haft en fed overvægtig og lad hund i stedet og han blev da 12 alligevel... jeg kan ikke se nogen grund til at kastrere en hankanin...

• #20   17. dec 2013 Jeg synes du skal vente et par måneder og se om ikke adfærden ændre sig smiley mine er nu ni måneder og er først nu over teenager månederne smiley

• > Simse <

#21   17. dec 2013 Susan, hvis hunden / dyret bliver fed af en neutralisering er det ejerens skyld, ikke dyret. Man skal jo fodre efter dyrets behov, og efter en neutralisering er dyrene som regel mere afslappet pga. de værste hormoner er fjernet, og så er dyret måske mindre aktiv / stresset, og forbrænder derfor mindre.

Vores tæve har ikke ændret adfærd eller aktivitets niveau efter en neutralisering som 7 årig

• > Simse <

#23   17. dec 2013 De bløder heller ikke specielt meget. De holder som regel sig selv rene. smiley

• #25   17. dec 2013 Jeg vil prøve at vente med at smide hende under kniven, hun er jo trodsalt teenager.. Jeg får bare dårlig samvigttighed, når hun så gerne vil ud, men så må jeg evt lægge et tæppe ud som kan vaskes eller lign..

Jeg kan ikke se, hvordan jeg håndterer hende forkert, Jørgen, men hvis der er nogen på Nordsjælland, der vil tage et kig på hende, må I meget gerne det, hvis det kunne hjælpe på nogen måde. Jeg bor i Vejby, tæt ved Tisvildeleje, helt oppe nord på.

• #26   17. dec 2013 Kan du ikke prøve at beskrive hvordan du holder hende, når du vil klippe hendes negle? smiley

Kommentér på:
[Kanin] Adfærdsproblemer

Annonce