{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
932 visninger | Oprettet:

Cecilie J
Cecilie J
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 14

Anskaffelse af marsvin {{forumTopicSubject}}

Hey Gnavergalleri!:)
Jeg går og overvejer at anskaffe mig et marsvin, men jeg ville lige høre om der var nogle gode råd at hente her

Vil et marsvin der bor alene mistrives?
Hvis du skal have to sammen, hvad er så mest fordelagtigt? to hanner eller to hunner?
Jeg ønsker ikke unger^^

Kom med alt i ved, jeg kan jo kun blive klogere

Og nej google er ikke rigtig min ven, der er mange forskellige meninger så vil gerne høre folks egne erfaringer:)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anskaffelse af marsvin
  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #1   26. nov 2013 Vil et marsvin der bor alene mistrives?
    Ja

Hvis du skal have to sammen, hvad er så mest fordelagtigt? to hanner eller to hunner?
    Begge dele plejer at gå fint. smiley

Læs evt. mere her: http://simsesdyr.weebly.com/marsvin---pasningsvejledning.html

• #2   26. nov 2013 hvis du kun vil have ET dyr vil jeg ikke anbefale marsvin. Marsvin er flokdyr. At købe og holde kun en uden den har kontakt til andre svarer til at lade en hest aldrig se artsfæller, den vil måske ikke ligefrem DØ, men den vil 100% ikke trives med det.. som min skal der gå en på fold i synsafstand = i et bur ved siden af ved marsvinene.

to hunner eller to hanner... i min optik er det ligegyldigt for to hunner kan komme op og toppes ligeså nemt som to hanner. Jeg har pt en hun der er endt med at gå alene i et bur ved siden af de andre (så hun kan se og høre dem) fordi hun tævede simpelthen de andre konstant, jeg gav det flere måneder OG prøvede med to forskellige hungrupper, før jeg gav op og satte hende alene (og nej det er en coronet, ikke en aby, har aldrig oplevet abyerne blive tossede på den måde). Jeg tror hun er i overgangsalderen, jeg har set den adfærd før ved en peruaner, også i 3 års alderen. Blev fuldstændigt hysterisk agressiv i nogle måneder og så gik det væk... peruaneren er blid som et lam i dag, 6 år gammel.
    Hanner kan også pludseligt finde på i 7-9 mdr alderen som regel at nu gider de ikke gå med brormand mere. Derfor jeg faktisk altid anbefaler en voksen han sammen med en ung han, så holder hierarkiet som regel bedre i flere år end når det er to brødre.

Der er fordele og ulemper med begge kombinationer og som du ser er intet 100% givet på forhånd. Vil du have noget du kan regne 100% med så køb en tøjkanin på batterier:)
    .

• Cecilie J
    Cecilie J Tilmeldt:
    jul 2012

#3   26. nov 2013 Jeg vil faktisk også hels have to, idet jeg mener at det er godt de har hinanden smiley Min veninde har lige købt et marsvin hos en avler, der anbefalede hende at have den alene fordi det var en han, og dette undrede mig.

Tak for jeres svar smiley

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #4   26. nov 2013 Hvis det var en voksen han er det forståeligt. Nogle voksene hanner kan bare ikke med andre, fx hvis den har været brugt til avl. smiley

• #5   26. nov 2013 # 3

det lyder underligt, var det en unge? Jeg har enkelte gange haft voksne hanner som IKKE kunne gå med andre hanner, heller ikke unger, det er sket 1-2 gange i de 12 år jeg har opdrættet det bare ikke ville lykkedes. Skulle jeg have solgt de voksne hanner ville jeg nok også have anbefalet de gik alene, men hvis det var en unge forstår jeg det slet ikke... jeg tror ikke personen er medlem i hverken DMK eller DMF hvis de har anbefalet en marsvineunge gik alene... og "opdrætter" er jo noget alle kan kalde sig, det giver ikke garanti for kvalitet.

• Cecilie J
    Cecilie J Tilmeldt:
    jul 2012

#6   26. nov 2013 Det var en unge^^
    Men ja, alle kan kalde sig opdrættere, jeg ved marsvinet havde tavle, men jeg ved ikke hvor..

• Cecilie J
    Cecilie J Tilmeldt:
    jul 2012

#7   26. nov 2013 Hvornår i marsvinets livscyklus er det bedst at sætte det sammen med et andet marsvin? Hvis du har to du har haft fra helt unge, og du senere hen vil have et til, kan man så sætte dem sammen eller er det svært når der er aldersforskel?

• #8   26. nov 2013 www.marsvineinfo.dk

• #9   26. nov 2013 ved både hanner og hunner bliver der ofte ballade hvis du sætter to voksne der aldrig har mødt hinanden før sammen. Det er bedre med en aldersforskel...

• Cecilie J
    Cecilie J Tilmeldt:
    jul 2012

#10   26. nov 2013 Rollo - tak for dit link, virker til at være en rigtig god side smiley

Susan S - Jeg tænkte mere på hvis jeg havde to voksne marsvin der havde været sammen fra unger af, og så satte en ny unge ned til dem?

• #11   26. nov 2013 Hvis det er hanner, så kan det godt rykke balancen imellem dem - men det kan osse gå godt. Har prøvet begge dele.

Ellers er jeg enig i at der er forskel på marsvin alene og marsvin alene.
    At er marsvin ikke kan enes med andre, det er set både med hunner og hanner, men så længe der er andre marsvin i nærheden, så er den trods alt ikke totalt alene.
    Marsvin der holdes palle-alene uden nogen former for daglig kontakt til andre marsvin - det er sgu synd. Jeg ville aldrig sælge et marsvin til sådan et liv, heller ikke selv om det gik på solo herhjemme.

• #12   26. nov 2013 jeg fortrækker to unger ned til en voksen, men det kan godt gå godt med to voksne og en unge. Men hierarkiet mellem de voksne skal helst ikke vakle dagligt (altså at de går og brummer af hinanden indimellem, det skal være TYDELIGT hvem der er boss)

Kommentér på:
Anskaffelse af marsvin

Annonce