932 visninger
|
Oprettet:
Anskaffelse af marsvin {{forumTopicSubject}}
Hey Gnavergalleri!:)
Jeg går og overvejer at anskaffe mig et marsvin, men jeg ville lige høre om der var nogle gode råd at hente her
Vil et marsvin der bor alene mistrives?
Hvis du skal have to sammen, hvad er så mest fordelagtigt? to hanner eller to hunner?
Jeg ønsker ikke unger^^
Kom med alt i ved, jeg kan jo kun blive klogere
Og nej google er ikke rigtig min ven, der er mange forskellige meninger så vil gerne høre folks egne erfaringer:)
Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
Ja
Hvis du skal have to sammen, hvad er så mest fordelagtigt? to hanner eller to hunner?
Begge dele plejer at gå fint.
Læs evt. mere her: http://simsesdyr.weebly.com/marsvin---pasningsvejledning.html
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
to hunner eller to hanner... i min optik er det ligegyldigt for to hunner kan komme op og toppes ligeså nemt som to hanner. Jeg har pt en hun der er endt med at gå alene i et bur ved siden af de andre (så hun kan se og høre dem) fordi hun tævede simpelthen de andre konstant, jeg gav det flere måneder OG prøvede med to forskellige hungrupper, før jeg gav op og satte hende alene (og nej det er en coronet, ikke en aby, har aldrig oplevet abyerne blive tossede på den måde). Jeg tror hun er i overgangsalderen, jeg har set den adfærd før ved en peruaner, også i 3 års alderen. Blev fuldstændigt hysterisk agressiv i nogle måneder og så gik det væk... peruaneren er blid som et lam i dag, 6 år gammel.
Hanner kan også pludseligt finde på i 7-9 mdr alderen som regel at nu gider de ikke gå med brormand mere. Derfor jeg faktisk altid anbefaler en voksen han sammen med en ung han, så holder hierarkiet som regel bedre i flere år end når det er to brødre.
Der er fordele og ulemper med begge kombinationer og som du ser er intet 100% givet på forhånd. Vil du have noget du kan regne 100% med så køb en tøjkanin på batterier:)
.
jul 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 14
Tak for jeres svar
Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
mar 2012
det lyder underligt, var det en unge? Jeg har enkelte gange haft voksne hanner som IKKE kunne gå med andre hanner, heller ikke unger, det er sket 1-2 gange i de 12 år jeg har opdrættet det bare ikke ville lykkedes. Skulle jeg have solgt de voksne hanner ville jeg nok også have anbefalet de gik alene, men hvis det var en unge forstår jeg det slet ikke... jeg tror ikke personen er medlem i hverken DMK eller DMF hvis de har anbefalet en marsvineunge gik alene... og "opdrætter" er jo noget alle kan kalde sig, det giver ikke garanti for kvalitet.
jul 2012
Men ja, alle kan kalde sig opdrættere, jeg ved marsvinet havde tavle, men jeg ved ikke hvor..
jul 2012
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
mar 2012
jul 2012
Susan S - Jeg tænkte mere på hvis jeg havde to voksne marsvin der havde været sammen fra unger af, og så satte en ny unge ned til dem?
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Ellers er jeg enig i at der er forskel på marsvin alene og marsvin alene.
At er marsvin ikke kan enes med andre, det er set både med hunner og hanner, men så længe der er andre marsvin i nærheden, så er den trods alt ikke totalt alene.
Marsvin der holdes palle-alene uden nogen former for daglig kontakt til andre marsvin - det er sgu synd. Jeg ville aldrig sælge et marsvin til sådan et liv, heller ikke selv om det gik på solo herhjemme.
mar 2012
Anskaffelse af marsvin