271 visninger
|
Oprettet:
Gøres tam? {{forumTopicSubject}}
Hvordan får jeg gjort min kanin, tryg nok til at jeg kan kæle og holde ham... Og der efter, hvordan får jeg ham til at springe ^^ eller gå pænt i snor?
Tak (:
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 3 Gnavere: 2 Emner: 13 Svar: 36
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Gnavere: 1 Emner: 3 Svar: 8
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 3 Gnavere: 2 Emner: 13 Svar: 36
aug 2011
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
Man kan ikke tvinge en kanin tam - Men man kan gøre ting, der forbinder mennesker med gode ting
Mit råd er faktisk, at du ikke nusser, kæler og løfter ham tit.
Åbn i stedet burlågen op, og sæt dig foran den åbne låge. Vent på en reaktion med kontakt. Når han kommer hen til dig, taler du til ham og lukker lågen.
Det lyder måske lidt sært, men på den måde lærer du ham, at der ikke altid sker en masse 'væmmelige' ting, når du åbner hans bur
Når det er på plads, skal du vise ham, det faktisk er dejligt, når du kommer derud!
Det kan du gøre ved at give ham noget frugt/grønt. Hold det i hånden og lad ham spise af det imens.
Det kan variere meget, hvornår kaninen forstår hvad der sker.
Næste skridt er vejen ud af buret.
Nogle kaniner kan ikke lide at blive løftet, sådan er det bare. Prøv istedet at sætte en kasse (evt. transportkasse) op til den åbne burlåge. Vær tålmodig, og lad kaninen undersøge kassen.
Når han så hopper ind (helt ind, ikke kun hovedet!) tipper du forsigtigt kassens åbning lidt opad og løfter den væk fra buret. Sæt kassen på et bord og lad kaninen gå ud af sig selv.
Så snart han er ude af kassen, kan du kæle og nusse ham. Brug samme metode, når han skal tilbage i buret.
Når I har fået et godt samarbejde, kan du begynde at løfte ham op i armene. Respekter det, hvis han ikke vil sidde stille hos dig.
Og når det HELE så er på plads, kan du forsøge dig med seletræning
Det er en lang proces, som kræver meget tålmodighed. Til gengæld kan du få en kanin, der er tryg ved dig. Du skal bare respektere dens svage sider.
Held og lykke med træningen
aug 2011
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
Eller, det lyder af meget, men når det kommer til stykket, er det faktisk meget mindre krævende end at 'tvinge' kaninerne til samvær.
Det der bliver sværest er, at kontakten mellem Jer bliver mere på hans præmisser end dine. Det vil tage længere tid at få ham ud af buret i starten - men du slipper for kampen!
Gøres tam?