{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.831 visninger | Oprettet:

Godbidder/godter (marsvin) {{forumTopicSubject}}

jeg ville bare som inspriration skrive de ting ned som jeg giver som snack til mine marsvin, ud over foderet. det skal siges at ingen af tingene er faste, men når jeg komemr forbi et godt sted, eller vi tilfældigvis har hjemme i huset. Bruger langt det meste til at lægge ud så dyrene skal gå rundt og lede efter det på gulvet smiley

God erfaring:
Appelsin, mandaring, clementin
Gulerod (tit)
Hvidkål (kun meget små mængder da jeg har været meget i tvivl)
Grøn peber (alle peberfrugter), (også kun mindre mængder, da vi ikke har det særlig ofte)
Rødkål – rå, ikke syltet, (MEGET populær! Især revet sammen med gulerod og iblandet afskallede solsikker)
Majs (gider godt frosne samt bladene om majskolberne, men ikke kogte/rå majs kolber)
Persille (både frisk og tørret)
Vandmelon
Honningmelon
Vejbred (tit)
Æbler (tit)
Ærter (både ærter og bælge)
Græs(tit)
Mælkebøtter (tit)
Bambusblade (de der mang har stående i haven)

Godbidder(dvs. ren snack, som de også får lidt af, men ikke særlig tit):
Vindruer
Salat
Agurk
Rosiner
jordbær
banan
tranebær (tørret)

derudover bliver æble og pæregrenene afbarket på et par minutter smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Godbidder/godter (marsvin)
  • #1   21. jun 2010 Hvordan er det mht citrus frugter og æbler. Hvor meget må de få af det?
    har endnu ikke turde give dem det da jeg har læst så meget læbesvamp osv.
    Har læst de godt må få lidt, men hvad er lidt? :o)

• #2   21. jun 2010 Hvidkålen skal du nu ikke være i tvivl om, det er utroligt sundt for dem, og det er faktisk bedre, at du giver dem hvidkål end feks æblerne og citrusfrugterne, da disse kan give læbesvamp.

• #3   21. jun 2010 Mine får aldrig citrusfrugter, - der findes så meget andet godt, så jeg skal ikke risikere læbesvamp.

Æbler får de kun yderst sjældent.
    - Igen, der er så mange andre alternativer! smiley

Mine får gerne hvidkål, broccoli, blomkål og deslige - er billigt og godt for dem.

• #4   21. jun 2010 jeg har aldrig hørt noget omkring læbesvamp?? hvad er det? (kan godt regne ud af at det svampå på læben, men hvorfor skulle æble og appelsin give det? :s og ikke noget af det andet, som også er saftigt? og hvor er det læst henne?)
    men har heller ikke haft nogle problemer med at give de nævnte ting hos nogle af mine marsvin, og sær æblke bhar alle fået en hel del af smiley (men man bliver let forvirret når man har 2 bøger omkring marsvin det modsiger hinanden...)

hvis jeg giver mine noget cirtus (mest appelsin), så får de en enkelt eller 2 "båd" til deling..

• #5   21. jun 2010 I citrusfrugter og æbler kan der være frugtsyre, og det kan give læbeproblemer.

Forestil dig, at du har lidt tørre læber og skal spise fx en appelsin - vil ofte svide lidt smiley

Med de marsvinebøger der findes, er det et fåtal som er værd at lytte til!
    - Desværre. Mange af dem er ikke særlig gode smiley

• #6   21. jun 2010 Mine får mest gulerødder, broccoli. blomkål, peberfrugt, en dusk persille i ny og næ, græs og mælkebøtter.
    Og en sjælden gang får de lidt agurk og salat
    Skal ha købt noget hvidkål. Det har jeg ikke prøvet at gi dem før.

• #7   21. jun 2010 Anita Æ - prøv med en frisk majskolbe MED blade, så skal du se jubel smiley

• #8   21. jun 2010 det har jeg prøvet, det med majskolbe og mine har altid kun gidet bladene..

persille kan også klart anbefales!

• #9   21. jun 2010 Ja det må jeg også prøve :o)

• #10   21. jun 2010 Mette K: Det står i Guinea Piglopedia, som er skrevet af en førende dyrlæge indenfor marsvin, at de ting kan give læbesvamp.
    Hvis det altså absolut skal kunne slås op i en bog, så er det den, du skal læse i.
    Men ellers er der også rigtig mange marsvinefolk, der har erfaring med at deres marsvin har fået det, hvis de har givet for meget frugt.

Hvad er det for 2 bøger du har der modsiger hinanden?

• #11   21. jun 2010 Århja, - majs er virkelig et hit herhjemme! smiley

Her blir det helt spist, - blade, trevler og majsene...

Fakta har tilbud, 5kr pr majs i den her uge smiley
    - Hvis andre skulle få lyst.

Jeg vil ihvertfald op og hente et par stykker til grisene og jeg, - så er der guf til når burene er skiftet.

• #12   21. jun 2010 Super! Jeg skal i fakta i morgen :oD

Kommentér på:
Godbidder/godter (marsvin)

Annonce