4.844 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Hamster til børn Hamster til børn

Er hamster gode til børn i alderen 5-6 år, kan de håndtrer dem osv.?

Hvilke hamster skal man vælge, kan se at der vist findes forskellige slags.

Hvad er forskellen?

Skal man have to sammen?

Hvad spiser de?

Hvor finder man seriøse opdrættere?

Jeg spørger for en veninde der overvejer hamster til hendes tvillingedrenge.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hamster til børn
  • #1   8. okt 2013 Jeg vil ikke sige hamstere er optimale til små børn. De er små og skrøbelige, og er hurtige i bevægelserne. Men hvis det endelig skal være, så endelig alm. hamster frem for dværghamster smiley Jeg vil dog sige at et dyr som marsvin eller kanin er bedre til børn på den alder smiley

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.127
    #2   8. okt 2013 Er hamster gode til børn i alderen 5-6 år, kan de håndtrer dem osv.?
    - Det kommer an på om forældrene er med indeover, og om børnene ved hvordan hamstere skal håndteres.

Hvilke hamster skal man vælge, kan se at der vist findes forskellige slags.
    - Jeg ville vælge en guldhamster eller kinesisk hamster fra en god opdrætter hos enten DHI (Dansk Hamster Info) eller DHF (Dansk Hamster Forening)

Hvad er forskellen?
    Guldhamster er den største art.
    Så er der kinesisk hamster, og de tre dværghamster arter: vinterhvid, campbell og roborovski. Roborovski er ikke et kæledyrs hamster. De sidder sjældent stille. smiley

Skal man have to sammen?
    Nej

Hvad spiser de?
    Der findes flere forskellige slags foder til hamstere. Prøv at google følgende:
    Hamster Complete
    Hamster Crispy
    Mr. Johnsons
    Altromin (oprindeligt til mus og rotter)

Hvor finder man seriøse opdrættere?
    (link fjernet)
    http://www.hamsterland.dk/avlere.htm

• #3   8. okt 2013 Jeg har solgt flere hamstere til mindre børn, men hvor forældrene selvfølgelig er helt inde over da børn ikke selv kan stå med sådan et ansvar - og slet ikke i den alder.

Til børn i den alder vil jeg uden tvivl anbefale guldhamstere. De er større og ofte ret rolige, så de er lette at håndterer. De skal altid holdes alene, da det er solitære dyr imodsætning til dværgene som nogle gange kan holdes sammen. De skal bare have en god foderblanding (fx Mr. Johnson's) og så kan man selvfølgelig give dem forskellige godbider.

Jeg synes at til børn i den alder så er det ekstra vigtigt at købe dem fra en opdrætter som bruger tid på at håndterer dem, så de er godt tamme når de kommer hjem. Der findes en liste over opdrættere på Dansk Hamster Forenings side og så er det bare med at prøve at snakke med nogle forskellige: http://hamsterland.dk/avlere.htm

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.127
    #4   8. okt 2013 Og ja, jeg har som Donau's opdræt også solgt guldhamstere til masser af børnefamilier i alle aldre. smiley

• #5   8. okt 2013 Tusind tak for svar.

Hvad har de egentlig i deres bur, af støelse, tænker jeg?

Min veninde er allergisk og tåler ikke hverken marsvin eller kanin...det har nu afprøvet hjemme hos mig *S* og så tåler hun heller ikke halm og hø.

• #6   8. okt 2013 Anja: af bundmateriale til hamsterne kan man få rigtig meget forskelligt, her hjemme bruger jeg hamp strøelse, men hvis hun er allergiker vil jeg anbefale carefresh eller boxo comford. Hamstere skal ikke have hø eller halm. Det bedste at give dem er toiletpapir revet i strimler.
    Der findes noget der hedder hamstervat, og det vil jeg stærk fraråde, da det kan være ret farligt for hamsterne.

Min nevø på snart 5 håndtere guldhamsteren bedst, han synes dværgen er lidt for lille til ham, da han er bange for den bliver væk smiley

• #7   8. okt 2013 Hvis hun har problemer med både kanin og marsvin, skal hun nok se sig om efter noget der ikke har pels.
    Mht. bundmateriale kan man fint finde noget andet, og så hut jeg visker skal hamstere slet ikke have hø.
    Men den med pels er værre.

Hvad med en lille slange, noget agame eller firben? Det er ikke noget man kan håndtere hele tiden, men en del arter kan tolerere håndtering.
    Mon ikke også sådan et par drenge ville synes det var sjov, når der skal fodres med insekter smiley

• #8   8. okt 2013 Som Pia N nævner så skal hamstere ikke have hø, så hvis det er høet eller spånerne der har fået hende til at slå ud ved marsvin og kanin så kan det omgåes ved at bruge fx Boxo Comfort eller CareFRESH.

Maria fra Hamsterhusets Opdræt har selv allergi overfor en stor del af andre dyr, men hun tåler hamsterne fint. Jeg kender ikke det store til allergi, men er sikker på at Maria nok skal svarer på spørgsmål hvis i sender hende nogle: www.hamsterhuset.dk

• #9   8. okt 2013 Jeg tror primært det er halm og hø...men også pels..i alt fald fra kat.

Hvordan er det, hvis man vælger guldhamster....fåes de i flere forskellige pelskvaliteter...altså langhåret osv.?

• #10   8. okt 2013 Det gør de nemlig smiley
    Der er oversigt over de forskellige pelstyper her: http://www.hamsterpaletten.dk/?page_id=63

• #11   8. okt 2013 ellers er alternativet vel nok at vente til børnene bliver større, og kan håndtere en kanin, som kan bo udenfor... og så må det bare være far der hjælper.

• #12   8. okt 2013 Det er ikke et alternativ, desværre...det bliver en hamster og min veninde skal nok passe rigtig godt på den.

• #13   8. okt 2013 Anja: ved din veninde så om hun i det hele taget kan tåle hamsterne? For det er jo synd for børnene at få dem som kæledyr, også må de af med dem igen fordi mor ikke kan tåle dem.

• #14   8. okt 2013 Altså hun vil lynhurtigt kunne se om der er en reaktion, når nu de alligevel skal ud og kigge efter den der så måske skal bo hos dem.

• #15   8. okt 2013 Kan de gå i sand, bliver jeg spurgt?

• #16   8. okt 2013 Altså de skal have et sandbad, en lille skål med sand i, som de vasker sig i.

• #17   8. okt 2013 Måske din veninde skal finde ud af om hun kan tåle dem FØR hun tager børnene med ud for at kigge på nye kæledyr. Det er dælme synd for de børn hvis de bliver skuffet på den måde hvis hun ikke kan tåle dem.

• #18   8. okt 2013 Håber din veninde finder en løsning.

Hamster skal have sandbad, og hvis det er strøelse der er problemet findes der allergivenligt:)

• #19   8. okt 2013 Tak for svar...tror vi stopper den her.

• #20   8. okt 2013 Anja: hvis i har flere spørgsmål er i velkommen til at skrive i PB til mig.

• #21   8. okt 2013 Tak Susse....jagten er gået ind på et hamster som de kan passe i et par dage, for at se hvordan veninden reagerer.

• #22   8. okt 2013 Lyder som en fin idé

• #23   8. okt 2013 Ved i hvad hun er allergisk mod? Hamstere har ikke underuld og derfor kan de fleste pelsallergikere fint tåle dem smiley
    ( og så skal man undgå hø og alm spåner som bundlag smiley )

Til børn ville jeg klart vælge guldhamster, vinterhvid eller kinesisk - og uanset hvilken art skal forældrene med ud og besøge opdrætter, lade børnene håndtere hamsterne, så man kan få et blik på, hvor gode de selv er til at håndtere de små dyr (det er nemlig MEGET forskelligt for børn i den alder - mange er 1000 gange bedre end de fleste voksne! smiley ) - og så skal de voksne være forberedte på, at de skal være AKTIVE i den første tid med at hjælpe til med at håndtere hamsteren og gøre den tam, hvis ikke børnene har fuldstændig fantastisk håndtering (der er nogle børn som er de fødte hamsterejere :))

• #24   8. okt 2013 lyder som en rigtigt god ide at få en hamster i huset for at se hvordan hun reagerer smiley

• #25   9. okt 2013 Veninden her smiley
    Kender i nogen hvor man kunne passet i hamster i et par dage for at se om jeg kan tåle det? Bor i Skælskør
    Yderligere kigger jeg efter bure og ide'er. Har set et terrarium med hjemmelavet indhold, der er virkeligt flot. Ligner et paradis for et hamster. Hvad tænker i at sætte hamster i terrarier. str. 100*50*50 ca.
    http://www.gnavergalleri.dk/fotoalbum/hamster/9494-projekt_hamsterbur
    Skal der låg på? Har læst at de er store udbrydere?

• #26   9. okt 2013 Henriette: jeg vil kontakte en opdrætter:
    http://www.hamsterland.dk/avlere.htm
    (link fjernet)
    - Og det lyder som et lækkert stort bur den størrelse smiley

• #27   9. okt 2013 jeg ville nok lave noget låg i trådnet.. just in case.. nogen af dem springer længere og højere end man forventer - og det er dødens pølse at skulle indfange et løbsk hamster smiley

• #28   9. okt 2013 Havde ikke fået læst det med låg. Men jeg er enig med sweet leaf smiley

Kommentér på:
Hamster til børn

Annonce