9. apr 2010 Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
Forældre og ansvar Forældre og ansvar
Jeg synes, man alt for ofte ser indlæg fra børn og unge, som ikke kan få deres dyr til dyrlæge, fordi forældrene ikke har råd eller mener det er nødvendigt at tage en gnaver til dyrlæge...
Hvad sker der her? Man skulle da ellers mene at forældrene har sat sig ind i det at have dyr, hvis de synes det er okay, at deres børn får dyr. Det er jo ALTID forældrene, som står med ansvaret for at dyret bliver passet og plejet, samt kommer til dyrlæge når det er nødvendigt.
Jeg startede med at have "egne" dyr, da jeg var gammel nok til selv at tjene mine penge, så hjemme var det ikke det store problem. Jeg er nu selv mor til en dreng på 8 år, som har en kanin og en hamster. Nu har jeg jo selv dyr også, så for mig er det helt naturligt at alle dyrene selvfølgelig skal have alt hvad de behøver: Mad i god kvalitet, omsorg og kærlighed efter behov samt dyrlæge, når det er nødvendigt.
Men hvad med alle de forældre, som gladelig giver poderne lov til at få kanin eller gnavere, men som i virkeligheden ikke har overskud i budgettet til den udgift det er?
Samtidig har jeg lagt mærke til, at mange frygter en meget høj dyrlægeregning, ofte ved små basale ting. Men vær nu ikke ræd... Oftest ligger et tjek på en gnaver eller kanin på omkring 300 kr. For ikke så længe siden fik vores kanin ordnet tænder. Det kostede 600 kr. Så det er altså ikke så store formuer på flere tusinde kroner, den slags koster...
okt 2011
Følger: 30 Følgere: 26 Emner: 9 Svar: 283
Jeg mangler også tit forældre på banen her.
For mig ville det også være naturligt at børnene spurgte deres forældre til råds først ved sygdom. Og så kunne de måske i fællesskab stille spørsmål til erfarne avlere.
Men i sidste ende er det altså forældrene der har ansvaret for dyrene.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
... jeg forstår simpelthen ikke nutidens lassez-faire forældre...
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
- Og når problemerne så opstår, bliver det fra børnenes synspunkt betragtet som et nederlag at spørge sine forældre. Et nederlag, de håber at kunne undgå ved at søge hjælp udenom forældre blandt venner og på fora..
Men det gør det ikke forsvarligt!
Der skal hankes op i de forældre. Og jeg tror det kræver en indsats fra alle, der avler og sælger 'kæledyr', hvor man forklarer forældrene én efter én vigtigheden af deres medvirken.
- Hos os sælger vi ikke kaniner til børn - vi sælger til familien.
- Hver gang en forældre under et besøg siger til sit barn 'så skal du huske, hvad damen/manden har sagt' siger vi, 'Nej, du skal huske hvad vi har sagt'
Langt de fleste forstår det, og tager det til sig. Men jeg tror altid der vil være få, man bare ikke kan trænge igennem til. Det er så der, vi vælger ikke at sælge dyr til..
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
det er jeg så ikke helt enig i. Der er SÅ mange tilfælde af, hvor børnene fortæller at de har fortalt mor at dyrene er syge og skal til dyrlæge...hvorefter mors svar er at vi lige venter og ser, at det er for dyrt på en søndag osv.
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
jul 2013
Følger: 27 Følgere: 20 Gnavere: 6 Emner: 14 Svar: 66
okt 2011
Det er rigtigt, det er hvad børnene fortæller.
- Det er præcis sådan jeg selv ville have sagt da jeg var 10-12 år, hvis jeg ønskede at holde mine forældre udenfor
Jeg siger ikke alle gør sådan. Men jeg ville have gjort det.
Frederikke:
Der er mange som Sofie, og emnerne kommer tit. Jeg kan sagtens forstå, Maria undrer sig. Det gør vi andre osse..
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
Nu har jeg kun 2 gange solgt rotter til mindreårige, og begge gange har forældrene deltaget aktivt i både kontakten inden, samt ved det personlige møde.
Det er aldrig et barns ansvar at sørge for at dyrene får mad, vand og rene bure. Det er fint at man udlægger opgaven til barnet, men forældrene bør tjekke at det nu også bliver gjort, for i sidste ende er det deres ansvar.
Jeg græmmes ved tanken om forældrene til de børn, som herinde virkelig vil gøre alt for deres dyr, og så slår forældrene det hen, som om det ikke er vigtigt... Måske de håber at dyret kradser af inden weekenden er overstået, så de ikke skal tænke på at dyrlægen tager dobbelt takst?
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 11 Gnavere: 6 Emner: 45 Svar: 657
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
I så fald kan jeg svare at dette ikke er møntet på nogen bestemt, men tanker jeg gennem flere måneder har haft! Og som sagt så er det bestemt ikke møntet på børnene, da jeg mener de er helt uskyldige i det her, men deres forældre, der er nogle fjolser!
Men nej, det er ikke en bestemt tråd jeg snakker om, men en generel underen over så mange indlæg der kommer om emnet.
EDIT: Nu fandt jeg så en tråd, som er lavet af en Sofie - går ud fra det er den, du mener jeg har taget udgangspunkt i? Men så kan jeg fortælle at den så jeg først nu her - læser sjældent tråde om kaniner, så det var ikke en der fangede min interesse.
aug 2013
Følger: 114 Følgere: 47 Gnavere: 22 Emner: 29 Svar: 246
Evt et man skulle tage på nettet som var opdelt over de forskellige typer af kæledyr.
Og så skulle vi forlange det fremvist hvis barnet er under én eller alder.
Bare så man kunne se at denne forælder har gjort et minimum for at sætte sig ind i de mest basale ting omkring dyret.
Det andet her virker så håbløst når man gang på gang ser fortvivlede børn stå alene med deres dyr.
Pinligt siger jeg til jer forældre der ikke støtter jeres børn i deres interesse/jeres ansvar!!
At I vil byde dem det og vi andre skal sidde og få grå hår over at vi kun kan gi råd og skælde ud... Det er sgu jer der skal gøre det nå!
aug 2013
20 spørgsmål om hver kategori.
Udskriv og vups så er mor og far klar til at være kanin bedsteforældre.
Helt gratis og som støtte og hjælp til familierne og tryghed for os andre.
Så er spørgsmålet om folk vitterligt gad bruge tid på det.
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Så jeg vil vove den påstand, at det i mange tilfælde i lige så høj grad er sælger der er problemet, fordi man inden for privat salg af dyr, ser stort på denne regel (der er en del af dansk lovgivning, så det gælder lige meget om man er privat eller erhvervsdrivende).
maj 2013
Følger: 26 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 692
- Moren ringede og undskyldte fordi barnet havde slet ikke fået lov eller noget andet til at ringe.
Børn der bare ringer, og ikke har fået forældretilladelse.. mhh
aug 2013
maj 2013
- En lille sød kaninunge, kan ingen stå for. - Men, så når den bliver stor, giver fra sig, river, og alt muligt så er den ikke interessant længere.
Enten bliver den et glodyr, eller .. Hvad ved jeg.
- Hvilket vil sige, at forældrene burde sætte sig ligeså meget ind i det som børnene burde.
De burde, fortælle barnet og gøre barnet klar til at få et kæledyr.
Det er vel altid forældrene der burde have første ansvar.:)
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 4 Gnavere: 10 Emner: 23 Svar: 586
maj 2013
Ved du hvad, jeg tænkte mig slet ikke om da jeg anskaffede den her kanin: Og jeg har dårlig samvittighed hver eneste dag, og synes det er noget rigtig rod. - Vil du ikke finde et nyt og bedre hjem til kaninen? ".
- Alle laver fejl.. Nogle tænkte slet ikke på hvor hårdt ansvaret for et levende dyr kan være.
Og der vil jeg altid være til hjælp
okt 2011
Som flere skriver, findes der forældre der af ren proforma lover at hjælpe deres barn med dyret, hvor missionen bliver at lokke dyret fra avleren/sælgeren, hvorefter barn og dyr må sejle sin egen sø.
Og det er blandt andet det, der skal stoppes..!
maj 2013
Helt enig i at det skal stoppes. Men hvordan vil du gøre det?
Jeg har alene ansvar for mine dyr.. hver gang jeg havde brug for hjælp af forældre var de der ikke. - Heldigvis, giver jeg ikke bare op.. Jeg råber og skriger indtil, de hjælper mig. Det er forkælet. Men det virker:)
maj 2010
Det må så være op til den enkelte at afgøre... Men bare det at man siger til forældrene, at de skal sige ja eller nej, og lige får en samtale med dem, giver altså god mulighed for at få sorteret ud.
Proforma forældre bliver det meget svært at stoppe... Det er som at stoppe bybbere. Dem er der også en del af inden for gnavere og andre smådyr. Folk der hiver dyr ind (gratis for det meste) til et "godt og blivende hjem". Men der skamavles på dyrene, og unger sælges, eller dyrene sælges alligevel videre for en profit...
Som jeg ser det, er dyr et familieprojekt.
Der skal ikke være sådan, at barnet får sit eget dyr. Det skal heller ikke være mor eller far der har eget dyr. Hele familien skal engageres i de dyr man måtte have.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
Især hvis de er alene hjemme.
Børn har det også med at overdrive, så tit blæser de det op til noget det ikke er, og så kan det jo være forældrene mener dyret ikke har behov for dyrlæge..
aug 2013
En familie hobby er osse en rigtig god idé.
Herhjemme har børnene og jeg kæle kaninerne og min mand har haft og skal igen ha slagte kaniner.
Det er så fedt når det bliver en familie ting.
Kunne jeg godt unde alle børn
maj 2013
Følger: 21 Følgere: 21 Gnavere: 2 Emner: 12 Svar: 703
maj 2010
Har et eller flere familiemedlemmer så lyst til at gå mere i dybden med et specifikt dyr, er det jo bare hyggeligt.
okt 2011
Følger: 37 Følgere: 30 Gnavere: 2 Emner: 145 Svar: 747
mar 2012
Følger: 14 Følgere: 14 Gnavere: 7 Emner: 41 Svar: 340
Kan kun være enig i for ofte manglende ansvar og at vi måske i fællesskab kan mindske det ved at være hårde når vi sælge og være gode til at få forældrene på banen.
MEN der er nogen børn der for dyr Alligevel uden forældre opbakning. Og de ender herinde, kunne vi ikke blive enige om at prøve at hjælpe disse børn istedet for at hagle dem ned med at de er uansvarlige mm. Disse børn er iklemme og vi hjælper dem absolut ikke på den måde.
Det ender bare med de springer ud af forummet mm. Vi kan hjælpe ved at spørger ind og evt komme med råd til hvordan man for forældrene på banen. Syntes der er en alt for hård tone når disse piger prøver at søge råd og når der har været ti indlæg med TAG TIL DYRLÆGE!!!!!!!!!!!!!!!!!! MIN HOLDNING HOLDER JEG FOR MIG SELV mm ja så stopper den stakkels pige med at skrive i tråden.
Så kunne vi ikke også her i fællesskab være bedre til at hjælpe med råd der kan bruges.
maj 2010
Ikke udstilling, stævner osv.
maj 2013
Jeg får hjælp kan man sige. Men det er mig, der har ansvaret for dem:)
nov 2012
Følger: 30 Følgere: 31 Gnavere: 9 Emner: 126 Svar: 628
De hjælper med at fodre når jeg ikke har tid, de kæler med kaninerne, hjælper med at finde pasning når vi er på ferie osv. De snakker også om at udvide Kokos' bur når ungerne begynder at bevæge sig omkring. Det er ikke mine kaniner, men vores kaniner. Alle i familien har del i dem.
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Gnavere: 11 Emner: 263 Svar: 3.868
Da jeg var 10, fik jeg fugle, jeg gjorde selv rent og gav dem med, men min mor holdte altid øje med dem, og da den ene brækkede vingen, tog hun den til dyrelægen og fik den aflivet, mens jeg var i skole (hun vil jo ikke lade den lide, til jeg kom hjem)
Selvom vi ikke havde ret mange penge, manglede hverken mig og min søster noget, eller vores dyr.
Selvom jeg er flyttet hjemmefra og selv har styr over mine dyr, så når min mor har passet dem mens vi har været på ferie, har hun været klar til at tage dem til dyrelægen hvis det skulle være nødvendigt. Heldigvis har der endnu ikke været brug for det..
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Og selv forældrene giver utrolig dårlige og totalt dumme grunde til hvorfor dyrene nu skal væk. Altså der er jo noget galt når der bliver givet grunden at man er blevet allergisk overfor dyrene og så får man dyr retur med alt for lange kløer, møg beskidte, og med hårboller og det hele.
Der er jo jo tydeligt at se at det handler om at dyret har gået og passer sig selv uden at blive passet ordenligt længe før de kom med det til mig igen.
Altså jeg har det bare sådan at hvis forældrene ikke en gang kan være ærlige og sige børnene er blevet trætte af dyrene, hvordan pokker skal man kan kunne opdrage børn til at være ærlige.
Og som det allerede er nævnt så kan forældrene sagtens står og sige de er helt inde over og de er klar over de har ansvaret, og så er det en anden sag når de kommer hjem.
Så i bund og grund hvis forældrene kan være sådan er det ikke noget under at børnene så også har et meget løst forhold til det med dyr.
Sørgeligt men sandt.
jun 2012
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
Til det at dyrene havde svamp, var morens svar at "dyrlægen jo vil have minimum 500kr for at kigge på dem" - øhm... ja...
Her var det ikke børnenes ansvar, de var for små, men voksne mennesker.
Man undres.
maj 2013
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Men når det er den undskyldning der gives og de dyr man så får stukket i hånden ser ud til hverken at have fået klippet kløer de sidste 2 mdr. eller er blevet redt eller klippet de sidste 2 mdr. så tvivler jeg ærlig talt på det er pga. allergi men mere fordi børnene har mistet interesse for dyrene.
Og så er det jeg siger vær dog ærlig og sige det som det er.
jun 2012
maj 2010
Jeg var da hjemme hos en, der havde et skur udenfor til dyrene. Vedkommende kunne ikke engang stå i døren til dyrene, uden at reagerer på dem.
Sådan noget kan man bare ikke rigtig gøre noget ved, og eneste mulighed er at gå af med dyrene.
Det er jo synd at sådan noget skal dømmes som dårlig undskyldning, fordi andre har udnyttet denne type undskyldning, frem for bare at stå ved at de ikke gider dyrene mere.
maj 2013
Følger: 20 Følgere: 18 Gnavere: 2 Emner: 15 Svar: 248
aug 2013
Hvad var der med hendes dyr i skuret?
Ku være jeg skulle gå i seng og læse igen i morgen
Edit*Læste lige 2 gange mere.. nu forstår jeg. Sorry.
maj 2010
mar 2012
mar 2012
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
Heldigvis har vi inden for kaninsektoren en masse ildsjæle, man kan støtte sig til og få gode råd af - specielt inden situationerne udvikler sig til sygdom. Det er så bare et spørgsmål om at kontakte de mennesker i jeres lokalområde - og DET kan jeres forældre hjælpe jer med at finde.
Jørgen
maj 2010
Jeg kan se at du er på alder med mine forældre.... Da de var børn var det da heller ikke givet at man var opvokset i et hjem med dyr
mar 2012
okt 2011
For at bruge mine egne forældre som eksempel, de er født henholdsvis i '65 og '69.
Min morfar drev et lille fritidslandbrug lidt udenfor byen, med alle de forskellige dyr der dertil hører. Han var dygtig og passioneret både hvad angår dyr og planter, han fik generelt det hele til at se så let ud..!
Min mor har derfor aldrig lagt mærke til det store stykke arbejde han har gjort og hvad det egentlig krævede at opretholde en god levestandard blandt sine dyr - det resulterede i, hun ikke anede en k*ft om de dyr, hun enten selv fik eller lod mig få.
..For at nævne nogle få situationer, hentede hun en aften en hundehvalp på en gård, som hun ville fodre med røde pølser og lave halsbånd og snor af strikkegarn til..
Nå, min far er vokset op i byen, hvor kæledyr kom fra den lokale dyrehandel. De holdt som regel en lille uge efter køb, da man åbenbart ikke gjorde meget i at forklare hvad de skulle fodres med eller hvordan de skulle bo. Og det var der øjensynligt ingen, der kiggede skævt til..
Så ja, hvordan skal forældre der har haft en så letsindig kunne vejlede børn, uden de selv lærer andet end det, de er vokset op med?
Jeg tror altså stadig ikke vi kan komme udenom sælgeren, der skal være dygtigere til vurdere hvor vidt de pågældende familier er 'klar' til det ansvar, der følger med kæledyr..
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
Jeg er forældre, jeg havde dyr som barn.
Min mor voksede op på landet, så der var også dyr
Min far havde dyr som barn.
maj 2013
Men så, min kusine der Aldrig har haft dyr som barn og nu selv har børn. Hun aner intet om de dyr hun køber til sin datter på 6 år.. Så der må jeg altid hjælpe.
- Hun køber det mindste bur, fordi marsvin er små og til kaninen køber hun et transportkasse " indtil hun får råd til at købe et til marsvinebur ".. altså. Nogle forældre ved ikke en gak om deres børns kæledyr.
Imens andre, ved en masse...
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
Jørgen
mar 2012
Forældre og ansvar