2.493 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Trækker vejret tungt/tør næse Trækker vejret tungt/tør næse

Hej alle
Lige her for 10 minutter siden, tog jeg mit dejlige marsvin tulle op og lægger mærke til at hun trækker vejret meget tungt og lidt hurtigt.
Lagde også mærke til at hun havde tørre skaller på næsen, som som hun er forkølet.
Hvad vurdere i det er? og hvad skal jeg gøre?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte spejl og hylde op 400 kr.
  • Rengøring af hus 1.100 kr.
  • Ophængning af fladskærmstv og stort spejl 900 kr.
  • Ophæng af spejl med lys 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trækker vejret tungt/tør næse
  • #1   9. sep 2013 næsen er normalt ikke våd ved et marsvin så det er ok den er tør... der må dog ikke sidde tørret snot hvis det er det du mener med tør? marsvin får nemt luftvejsinfektioner og kan dø af det hurtigt så til dyrlæge med hende straks i morgen tidligt!

• #2   9. sep 2013 Det er sådan nogle lyse tørre ting som sidder i klaser på næsen.

• #3   9. sep 2013 Hvorfor får de luftvejs infektion? altså er det på grund af kulde eller vitamin mangel?

• #4   9. sep 2013 nok pga der bliver koldere og så lufter vi stadig meget ud og har endnu ikke tændt for varmen = kræet får træk. Kender det selv: begynder at hoste hvis jeg sidder lige i vinden i et rum med træk.

• #5   9. sep 2013 fandt det her:
    Lungebetændelse
    Lungebetændelse er en af de mest almindelige bakterielle sygdomme hos marsvin. Luftvejsinfektioner forårsages af mange forskellige vira og bakterier. Mange af disse bakterier findes i luftvejene hos helt raske marsvin.
    I tilfælde af stress, forkert fodring og dårlig pasning kan dyret pludselig blive modtagelig for nogle af disse bakterier. Symptomerne på lungebetændelse er vejrtrækningsbesvær, flåd fra næse og øjne, sløvhed, manglende appetit. I nogle tilfælde ses pludselige dødsfald uden forudgående symptomer.
    Kaniner kan ganske naturligt have en bakterie i luftvejene (Bordetella bronchiseptica), som er sygdomsfremkaldende hos marsvin. Det er grunden til, at man helst ikke skal holde kaniner og marsvin sammen.
    Infektionen kan brede sig til mellemøret og det indre øre. I så fald ser man andre symptomer. Marsvinet kan begynde at vakle, dreje halsen, gå rundt i cirkler til den ene side eller rulle rundt.
    Hvis et marsvin har nogle af disse symptomer, skal man tage til dyrlægen. Det kan kræve behandling med stærk antibiotika sammen med almindelig understøttende behandling (tvangsfodring, væske, vitaminer) at få sygdommen under kontrol. Desværre er det, trods korrekt behandling, ofte svært at slå den sygdomsfremkaldende bakterie helt ned, og risikoen for tilbagefald er stor.

Men hun er værken sløv eller mangel på appetit.

• #6   9. sep 2013 Er på vej til akut dyrlægen:-( han mente det ikke kunne vente.

• #7   9. sep 2013 Hun havde luftvejsinfektion, mislyd på ene lunge også var øjne betænnelsen ikke væk:-( (hun havde haft fået risset sin hornhinde og betænnelse)

• #8   10. sep 2013 okay det var da godt hun kom i behandling så, jeg fik selv ellers indtrykket af det godt kunne vente for du nævnte intet om feber eller gået fra foderet eller noget? hvis den stadig spiser fint og ikke havde feber så kunne det godt have ventet til i dag. Siger ikke dette som kritik, men sparet i den ene ende kan komme dyrene til gode i den anden;)

• #9   10. sep 2013 Efter hun kom hjem havde hun kun drikket meget lidt og nippet til lidt hø:-( min mor ringede til dyrlægen og han sagde at hvis hun ikke spise inden middag var der intet at gøre. Men fik også af vide at vi kunne sprøjte vand i munden på hende og give hende grønt. Men hun spiser grønt nu men er ikke så meget for pillerne. Så hun er i forbedring:-D

• #10   10. sep 2013 I hvile ting er der meget fibre i? Det er ret hårdt for maven det hun får og har derfor brug for en masse fibre for ikke at få meget dårlig mave.

• #11   10. sep 2013 giv hende noget zoolac hvis hun har fået dårlig mave.

• #12   10. sep 2013 Men er zoolac ikke afførende?

• #13   10. sep 2013 nej, der er bakterier i som tarmen har godt af når kræet får antibiotika oralt... derfor jeg beder dyrlægen gi mig medicinen i kanyler... det skal ikke ind i et blodkar så man må gerne give en injektion i nakken selv. -og så slipper man for maven går amok ved kræet. Men nu du HAR fået det oralt så giv zoolac 2-3 timer efter hver gang du har givet antibiotika og giv zoolac 2-3 dage MERE end den får antibiotika. Kan du ikke holde afføringen fast på den måde så ville jeg gå til dyrlægen igen og bede ham om at få det til injektion... marsvin har IKKE godt af at have diarre og kan dø af det efter få dage. jeg håber det er baytril forøvrigt? det er ikke penicillin fx vel?

• #14   12. sep 2013 Hun døde idag smiley

• #15   12. sep 2013 ej det er jeg ked af at høre.... pga lungebetændelse eller...?

• #16   12. sep 2013 Jeg ved det ikke smiley hun sov bare ind, tror ikke hendes krop kunne klare det mere smiley Hun har dårligt immunforsvar i forvejen på grund af indavl (vidste det ikke)

• #17   12. sep 2013 okay...:(

Kommentér på:
Trækker vejret tungt/tør næse

Annonce