1.480 visninger
|
Oprettet:
Noget om marsvin.... {{forumTopicSubject}}
1: Hvor gamle bliver de?.
2: Hvor mange unger får de?.
3: Hvor lang tid er de drægtig?.
4: Hvornår er ungerne salgsklare?.
5: Hvad må de ikke få, som kaninen må få?.
6: Hvad må de få af grønt, det samme som kanin eller?.
7: Må de stå ude om vinteren?.
8: Hvor koldt må de cirka have det?.
I må meget gerne skrive mere om marsvin:D!...
jul 2013
Følger: 33 Følgere: 32 Gnavere: 8 Emner: 30 Svar: 164
maj 2013
Følger: 8 Følgere: 5 Gnavere: 11 Emner: 45 Svar: 295
2. 0-4 unger
3. 68-72 dage
4. 4 uger og vejer 300-350 g
7. Marsvin må godt stå udd i en stald eller lign bare der er varmt
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.102
2: De kan få alt fra 1 til 6 unger, ofte 3.4 stk.
3: De går drægtige i 69-72 dage
4: Ungerne må først tages fra moren når de er 4 uger og vejer 300 gram, og det er også først der de må sælges. Det er en god ide at lade ungerne ligge stabilt over 300 gram inden de sælges
5: Jeg ved ikke ret meget om kaniner, så hvad de må få kaniner ikke må det ved jeg ikke. Men du kan se her: (link fjernet)
(link fjernet)
6: Og min 5'er dækker også fin 6'er
7: Ja hvis de er vænnet til det fra sommeren og har gået ude mens temperaturen er faldet, plus at du til hver en tid kan holde min. 10 grader varme hos dem. Jeg vil dog ikke anbefale at avle på marsvin der står så koldt.
8: Marsvin bør ikke have under 10 grader, da de får kuldestyrelser ved under 10 grader. Skinny marsvin skal mindst ha 20 grader.
9: Alt fra 900 gram og op til 1700 gram som fuldvoksne ( i en alder af 1½ år er de fuldvoksne) Det afhænger rigtig meget af deres gener, opvækst og fodring.
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.102
Men overvej også hvorfor du eventuelt vil avle.
http://www.von-sortfod.dk/Artikler/avl/Avlsvejledning.pdf
(link fjernet)
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Men kan lige smide et par af de mest gængse ting ind...
Der skal være penge til akut dyrlægebesøg, da marsvin ofte føder udenfor dyrlægens åbningstid, og sker der noget, så er det jo dobbelt takst.
Man skal være indstillet på at man kan miste både hun og unger, og at det samtidigt kan være et rigtigt grimt scenarie.
Hvad er plan B, hvis ungerne ikke kan blive solgt - art sige dyrehandleren er ikke en sikker løsning, for de siger nej, hvis ikke de har plads til dem. Her kan det virkelig være en stor hjælp at have unger i en kvalitet som flere efterspørger.
Hvis du nu går og overvejer anskaffelse af marsvin, så er vi jo nogen stykker herinde der mener at marsvin ER fantastiske
Når du så kigger/køber, så lad være med at komme hjem med unger fra et dårligt sted... uanset om det er dyrehandler eller privat. Ungerne SKAL være over 4 uger og veje over 300g (hvis du har svært ved at fornemme vægten, så snup en bagevægt med i tasken og kontrolvej). En del, både dyrehandlere og private, er ikke så 'gode' til at sælge dyrene i korrekt alder og vægt, og du kan risikere at komme hjem med unger der måske kun er 14 dage gamle, og slet ikke gamle nok til at være væk fra mor.
Personligt ville jeg nok fortrinsvist kigge hos en registreret opdrætter - de har styr på køn osv, for når du skal have mindst 2, så duer det ikke at du kommer hjem med en han og en hun, og tror at de er samme køn.
Lad være med at købe de første du falder over, men kig rundt på nettet, eller tag evt. til en udstilling og kig. Mest fordi der findes så mange slags marsvin i udseende og farver, at du lissågodt kan se om der nu fandtes noget som du bare MÅ eje - transport imellem landsdele kan ofte arrangeres.
jul 2013
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
jul 2013
Noget om marsvin....