544 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Chinchilla. Er det for sent? Chinchilla. Er det for sent?

Da jeg ikke var hjemme i går, frem til nu, fik jeg min lillebror til at fodre mine 3 chinchillaer.

I dag hvor jeg kommer ind af døren nu, ser jeg at min han er i bur sammen med de 2 hunner.

Min første reaktion er jo omgående at få ham ud og ind i hans eget bur igen, hvorefter jeg konfrontere min bror med hvordan det er hændt, da begge bure ikke er i stykker eller lign.

Han fortalte, at hannen løb ud af buret da han ville fodre, og så lukkede han den bare ind til de 2 andre, fordi det var nemmere.

Han har nu fået en verbal skideballe over ikke at tænke længere.

Men nu står jeg med problemmet, at den hele natten har været der inde. Er der 100% unger nu, eller kan jeg være heldig at der intet er sket?
Den ene er nemlig hans egen datter, og det incest er jeg mest bekymret over....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Mount TV on the wall 650 kr.
  • Hæng TV op 500 kr.
  • Mounting of curtain rod 300 kr.
  • Anlæg af græsplæne 5.000 kr.
  • Hjælp til montering af ny vaskemaskine og ny opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Kaffemaskine, Sage 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chinchilla. Er det for sent?
  • #1   19. aug 2013 matmatik: chinchillaen er i brunst ca 3 dage en gang om måneden. Det får jeg til at chancen for han lige har ramt en af de dage er en til ti.
    Er dyrene ellers sunde og raske og ikke særligt indavlede i forvejen burde de kunne klare en gang indavl. Og bliver der noget galt med ungen, ja så må man jo aflive, der er ikke andet at gøre. Incest er et udtryk man bruger ved mennesker hvor der er bevidsthed om man er tæt beslægtet, det bruges ikke rigtigt ved dyr for de ved det oftest ikke selv... ved dyr kalder man det indavl.

• #2   19. aug 2013 Så ved mindre jeg er meget uheldig, burde der ikke komme unger ud af det her?

Puha tak for jeres beroligene ord smiley

• #3   19. aug 2013 Sandsynligheden er usandsynlig lille.
    Godt nok er hunnen i brunst med 28 dages mellemrum, men hun skal også accepterer hannen.
    Det er ikke unormalt at der går et par måneder op til et halvt eller et helt år, før man ser at en par der er sat sammen, begynder at få unger.

Men det er jo reelt ikke til at vide om der er sket noget.
    Logrede hannen med halen, da han var i buret? For så kan det godt være. Især fordi han ikke har fået bøllebank af at være inde hos hunnerne.

Ellers må du jo bare tælle 111 dage frem (kig forbi chinchillaklubben.dk for at beregne), og så se om der sker noget ca. der.

Hvorvidt det er et problem med indavl, er ikke rigtig til at vide. Det kommer bl.a. an på hvor du har dem fra. Hvis det er dyr uden sygdom i linjerne, sker der formentlig ikke noget.
    Hvis det er dyr hvor du ikke kender baggrunden <i>kan</i> det være et proble, men det behøver det ikke være.

Man kan dog ikke sammenligne chinchillaer med kaniner og rotter på den måde.
    Chinchillaer går meget længere drægtige, får meget færre unger, og er generelt mere sårbare over for indavl.
    Dyr med en hurtig formering, er som udgangspunkt langt mindre sårbare over for indavl...

• #4   19. aug 2013 Tak for svar igen.

Da jeg kom sad han helt roligt bag et lille træhus der inde, og hunnerne sad og sov oven på huset. Der var kun uro da jeg ville have ham ud, det brød han sig bestemt ikke om.

Jeg ved desværre intet om deres fortid, andet end dem der havde dem brugte hannen og 2 hunner til avl, hvor af den ene hun er min nu og den anden er datter til anden hun.

Af hvad jeg har set lider de ike af nogen sygdom, jeg havde lidt problemer med at få deres pels køn, men det går frem af med masser af sand dagligt. De stod i stalden ved gamle ejer.

• #5   19. aug 2013 Problemet med chinchillaer er, at de jo kan blive ret gamle, og potentielt arvelige sygdomme viser sig ret sent...

Jeg fik f.eks. to tøser inde for nogle år siden. Den ene havde en grum gang tandfejl (rødder der vokser vildt), og den anden havde nogle problemer med pelsen, som hverken sand eller børstning kunne tage.
    Dyrlægen skønnede at det var noget hormonelt der var galt hos hende.

De var søskende, og hvorvidt det var arveligt, ved jeg reelt ikke, men det var påfaldende at de begge havde problemer der kunne være arveligt betinget.
    De var begge nogle år gamle, og havde ikke tidligere haft problemer. Det er meget normalt at det først kommer når de er 4-5 år gamle.

Kommentér på:
Chinchilla. Er det for sent?

Annonce