339 visninger
|
Oprettet:
Dværgrace? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Jeg har et enkelt spørgsmål, som jeg gerne vil have svar på
Må hollændere, få kaninfoder til dværgracer, og kan de dø, hvis de får det? - Jeg har nemlig været nede i butikken idag, og skulle finde, foder til min kanin, hvor jeg opdagede, at ekspedienten, stod og forklarede til nogle andre, at dværgrace mad, passede til alle kaniner, hvis de blot fik græs, og en masse grøntsager
Passer det? - Dør kaninen hvis den får dværgrace mad, for så vidt jeg kan forstå, er der mindsket, af alt hvad der er i, i den slags foder, i forhold til det til de større
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
men for at svare på dit spørgsmål, nej den dør ikke af det men alm piller er det bedste
jun 2013
Følger: 12 Følgere: 11 Gnavere: 1 Emner: 43 Svar: 201
apr 2010
nov 2012
Følger: 30 Følgere: 31 Gnavere: 9 Emner: 126 Svar: 628
jun 2013
Der her ikke været tegn på mave problemer (7,9,13) eller noget, men vi bor i en meget lille by, hvor de tit har udsolgt, så vi sørger for, at vi altid har hans allerførste foder på lager
jun 2013
Hans kost består dog mest af grønt sager og mælkebøtter
apr 2010
jun 2013
apr 2010
jun 2013
vi bruger et bestemt grundfoder.
en gang i uge, får han noget tilskudsfoder, i sin mad, som bare er sådan noget, 'slik' hvis han har været dygtig, eller bare har fortjent det
dette får han naturligvis kun, hvis han har spist sit grundfoder, og de grøntsager der ligger i buret op.
okt 2011
Følger: 30 Følgere: 26 Emner: 9 Svar: 283
Men helt dumt er det nu ikke med racespecifik foder.
En lille Hermelin har ikke samme behov som en kæmpe-
Derfor er der i Tyskland muligt at købe foder til forskellige størrelser kaniner.
jun 2013
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
Dværgracer har et større behov for protein end de øvrige racer, og eftersom de fleste kælekaniner er af dværgracer, så er det naturligt for producenterne at have produkter specielt til de mindste varianter.
Hvad det betyder for netop din kanin er jeg ikke klar over. Men hvis du fodrer med en tilpas lille mængde foder, og ellers lader din kanin spise sig mæt i hø (først og fremmest) og grønt, så tror jeg personligt ikke foderets forhøjede proteinindhold kan skade alverdens.
Når det så er sagt, så er rigtig mange af de foderprodukter til kælekanins markedet helt forkert sammensat, og ville på mange måder svare til, at mennesker skulle spise sig mæt i pandekager, is, popcorn og vingummibamser.
Men det er super godt du tænker over det, Julia, det er de færreste der gør.
jun 2013
Jeg tror, at det er grunden, at jeg simpelthen, giver ham alt det, græs, hø, grøntsager, grene, mælkebøtter, osv. han kan spise, og han ikke tager så meget hensyn til kraftfoderet, hvilket jo ikke helt er en ulempe!
Tusind tak for de rosende ord i øvrigt!
okt 2011
Og når han ellers fungerer optimalt og har den energi han skal bruge, og alt det uden at blive tynd, så synes jeg du skal fortsætte med den foderblanding.
Skulle du imidlertid ønske at skifte, vil jeg anbefale dig at købe rene kaninpiller, som du kan blande med havregryn - og evt. en lille smule cornflakes/majsflager i den kolde tid
Held og lykke med din Hollænder
jun 2013
Jeg synes selv, at han er normalt bygget, ikke for fed, ikke for tynd, men for er være ærlig, hælder han nok mest over i den spinkle side
okt 2011
Når kan lever et aktivt liv med gåture (og evt. hop?) så er det vigtigt han har den fornødne energi. Hvis han begynder at tabe sig efter den endelige foderjustering, må du sætte den en lille smule op igen
jun 2013
Jeg vil bestemt tage alt hvad du har sagt til mig, op og vende, og bruge det, imorgen når vi skal fodre ham
Tusind tak
okt 2011
Men hav nu en god aften, jeg må hellere komme i seng
Dværgrace?