{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.759 visninger | Oprettet:

Thilde B
Thilde B
Følger: 2 Emner: 6 Svar: 5

Ting når man får kanin {{forumTopicSubject}}

Hvilke ting er vigtige at have købt ind før anskaffelse af kanin?

Har en liste med følgende ting (bur er der en der er ved at bygge for mig):

Høtunnel
Kaninfoder
Hampstrøelse
Halmballe
Hjørnetoilet
Vandflaske
Høhæk
Negleklipper
Madskål x 2
Bunny toy
Transportboks

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ting når man får kanin
  • #1   14. jul 2013 En sele eller en løbegård? smiley

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #2   14. jul 2013 Sele og/eller løbegård, med mindre ens evt. have er indhegnet.
    Et træhus
    Børste/kam

Hvad indgår i "bunny toy"?

• #3   14. jul 2013 hø i pose eller hø-balle evt.
    Simse: Bunny toy tror jeg er det samme som en bamse/kaninbamse:-)

• #4   14. jul 2013 Grene, som kaninen kan slibe sine tænder med. Æble- og pæregrene fx??

• #5   14. jul 2013 Ved foder, så husk gode piller, og ikke bare det billige snask fra Netto m.m. smiley Maxi Zoo forhandler Versele-Laga Cuni Fit og noget fra Real Nature, der dog er i mindre poser og er meget dyrere. Begge er piller smiley Ellers hvis du har en foderstof i nærheden, fx Land & Fritid har de garanteret også noget du kan bruge smiley

• #6   14. jul 2013 Hø i høballer er godt. smiley

- Hampstrøelse lyder rigtigt godt.

Hvis du vil have det billigt, og kan afhente det i Køge ca, så skriv en PB til mig. Så kan jeg give dig et link til en landmand der laver det selv smiley - Hvor det er meget billigere end andre steder og bedre kvalitet:)

• Thilde B
    Thilde B Tilmeldt:
    aug 2012

#7   14. jul 2013 Haven bliver indhegnet fuldkomment - hvor højt skal hegnet være? Ud over hegnet er det også ligusterhæk rundt om haven.

Sele er noteret smiley

Jeg tror vi har noget i stil med Land og Fritid i nærheden, men tænkte jeg i første omgang besøger vores Maxi Zoo så jeg kan kigge på tingene, så kan jeg altid købe over nettet senere hen.

Hvor meget koster en dværgvædder i foder om måneden ca? Hvis det skal være den gode slags

Bor desværre langt fra Køge (bor i Aalborg), men ellers tak for tilbuddet

• > Simse <

#8   14. jul 2013 De skal jo ikke have ret meget pr. dag. Hvis vi siger 50 gram om dagen er det ca. 1,5 kg om måneden. smiley

• #9   14. jul 2013 Nogle æbelgrene, så kaninen kan få slidt sine tænder. Måske en løbegård? Eller sele?

• Thilde B
    Thilde B Tilmeldt:
    aug 2012

#10   14. jul 2013 Nå nå, i det mængder er det jo ikke dyrt selvom det er det dyre foder smiley Og mon ikke det tjener sig ind i en sund og rask kanin, det er ihvertfald min filosofi smiley Tak for rådet med mærke mad, har været lidt på bar bund. Sådan er det jo når man betræder nyt territorie - det bliver min første gnaver

• #11   14. jul 2013 Jeg bruger højst 200 kr om året, på kaninpiller, til min ene kanin. smiley
    Men det kommer jo meget an på hvilket foder man bruger.

• #12   14. jul 2013 80% af din kanins daglige kost bør være hø, og grønt fra naturen(Græs, mælkebøtter osv) Så kan du give kaninfoder som tilskud om aftenen:) - Og grønt som gulerødder, kål og en masse andet:)

Jeg fodre kun mine kaniner med grønt og hø:) De begge er sunde og raske:) Dog om vinteren får de kaninfoder:)

• #13   14. jul 2013 Vores hegn (med lange stolper ned i jorden) om haven er ca 1,15 cm højt med en havelåge (lidt højere), og en tæt bøge-hæk, hegnet flugter med. Det er en passende højde her. De 3 større hunkaniner jeg har udenfor- plus en hankanin(på str. med en dværgvædder) kan ikke komme over(og har aldrig prøvet)
    Til orientering. Er kaniner hovdyr, i familie med heste og ikke med gnaverne. Pga. deres lange tænder tror nogle de er i familie med gnaverne, og nogle dyrehandlere og dyrebutikker tror også kaniner hører til gnavere, men det er bare ikke rigtigt. De er hovdyr:-)

• #14   14. jul 2013 nej de er ikke hovdyr eller i familie med heste de er Lagomorpha (Støttetandede) og i familie med haren

• #15   14. jul 2013 Jo? De er beslægtet med hovdyrene efter deres bygning

• #17   14. jul 2013 man kalder dem hvertfald drøvtyggere, ligesom heste

• #19   14. jul 2013 nåh smiley Det har jeg altid hørt, selv sagt og læst. Harer , kaniner og hovdyr tygger drøv

• #21   14. jul 2013 heste tygger nu heller ikke drøv som fx køer gør smiley så hare kaniner minder mere om køer hvis de endelig skal sammenlignes med noget smiley

• #22   14. jul 2013 Kaniner gylper altså ikke deres mad op igen, for så at spise det igen... De er støttetandede smiley

• #23   14. jul 2013 Liguster er giftigt for kaniner smiley

• #24   14. jul 2013 Enig PS

Men Kaninen og hare gør noget lignende nemlig spiser sin blindtarms aff

• #25   14. jul 2013 Enig ilder-mor smiley

Jeg kan godt se at de på en måde er drøvtyggere, men at kalde dem for hv-dyr kan jeg ikke rigtig få til at passe smiley

• #26   14. jul 2013 nej for hovdyr er jo dyr med hove(generalt derunder parretåede og uparretåede) dvs heste, køer og svin
    og ja sidst jeg kikkede på mine kaniner hørte de ikke derind under smiley ej heller mine marsvin

• #27   14. jul 2013 Mht til din ligusterhæk. Ja det er giftigt, men hvis nu din ninus får hapset lidt af en gren eller et blad i ny og næ, så fortvivl ikke smiley Vi har også ligusterhæk, og min har hapset lidt i ny og næ, gennem fire år, og han lever altså endnu smiley Dermed ikke sagt, at man ikke skal stoppe dem hvis man ser de sidder ved hækken, men det er altså ikke sådan at de falder døde om på stedet smiley

Og i fht foder fra Maxi Zoo. Cuni Fit fås i 5 kg's poser til 65 kr. Det er dyrt ja, men ikke alle har altså plads til 25 kg foder, og det er altså også meget til en kanin smiley Sådan en pose hos mig holder vel ca 3-4 måneder til én kanin (Løst skud, jeg har aldrig rigtigt talt det :p)

• #28   15. jul 2013 Ja, støttetandede har jeg også hørt om dem og harer. men hør da lige: Jeg skrev for at fortælle trådstarter , at en kanin bare Ikke er en gnaver, som TS har skrevet. Gentager TS: "Sådan er det jo når man betræder nyt territorie - det bliver min første gnaver"
    Om de så er hovdyr, drøvtyggere og støttetandede er en anden snak. Den er tættere beslægtet med harer, heste og køer end med mus og marsvin.Der er det med den måde de tygger sidelæns med munden på jeg mente(og har læst) er magen til hovdyr. Kaniner tygger på noget det meste af døgnet og spiser lidt af deres afføring for at holde maven i orden. Deres fordøjelsessystem minder mest om drøvtyggernes
    Det korte af det lange jeg ville frem med var bare: En kanin er ikke en gnaver eller det samme:-):-)

• #29   15. jul 2013 hov hov. Ilder-mor køer og grise er IKKE hov-dyr, men KLOV-dyr smiley

• #30   15. jul 2013 der der især er farligt ved liguster er når der kommer bær på. De får små hvide blomster som senere bliver til sorte bær og de er ret giftige de bær... vi går hver sensommer her og klipper dem af for at være sikre på vores børn ikke spiser dem... min yngste er nu 3½ så hun er nok snart stor nok til hun kan forstå hun skal lade dem være, men når resten af haven er fyldt med jordbær (3 arter), hindbær, solbær, ribs, et blommetræ og noget der hedder honningbær så er det sgu svært for en lille størrelse at finde ud af hvad der er ok og hvad der ikke er:). Har du kaprifolie? det har vi, den er også giftig at æde blade/grene på, vores er heldigvis en der IKKE laver bær, ellers var den også røget ud... dyrene her går ikke frit, de går i løbegårde som bliver plaseret i sikker afstand af de få giftige planter vi har:)

• #31   15. jul 2013 Lucky de er faktisk hov dyr som jeg faktisk så fint skriver så går de under uparretåede!!

Precious og bare foredi de har samme fordøjelse betyder det ikke at de er i familie smiley
    For en kanin/hare hørere under sin egen Orden der hedder Lagomorpha (støttetandede) som er udfra Klassen Mamallia (Pattedyr) så de ligger hverken tættere ellere længere væk fra nogen anden orden smiley

og ja spisevane minder om drøvtyggernes men derfor gør det dem ikke beslægtet med dem smiley

• #32   15. jul 2013 De er da soududrøvtyggere? De æder j aføringen?

• #33   15. jul 2013 Arhenkil ja det ord passer vidst meget godt, men vi kan hurtigt blive enige om at de ikke gylper maden op i munden og at den kun har 1 mave

• Thilde B
    Thilde B Tilmeldt:
    aug 2012

#34   15. jul 2013 Sikke en debat - spændende!

Jeg troede faktisk kaninen var en gnaver (og den er jo også på GNAVERgalleri smiley )

Nogen der kan anbefale god litteratur om kaniner?

• > Simse <

#35   15. jul 2013 Kaninen er støttetanede, og de er altså tættere beslægtet med gnavere end køer, men minder mest om heste mht. fordøjelsen.
    De er hverken i familie med køer, heste eller gnavere, men minder meget om alle tre slags.

De kaldes også pseudodrøvtyggere netop fordi de producere to slags afføring, hvoraf den ene SKAL spises igen af kaninen.

• #36   15. jul 2013 tak til dyrepasseren smiley

• > Simse <

#38   15. jul 2013 smiley

Thilde: Jeg kender kun til få gode bøger om kaniner, og de er desværre ikke på dansk. En af bøgerne hedder "Den store kaninboka" og er på norsk - det er meget nemt at læse, synes jeg. Forfatteren har vidst udgivet flere bøger efter den jeg omtaler.

Ellers er du meget velkommen til at kigge forbi min hjemmeside: http://kaninfo.weebly.com/ smiley

• #39   15. jul 2013 men ildermor, en HOV er en tå, mens en KLOV er 2 tæer...

• #40   15. jul 2013 gider du læse hvad jeg skriver?? jeg skriver Uparretåede dvs 1 og Parrede 2 -_-
    og køer er parrettåede DVS 2 (så de har 2 "negle" ) som alm mennesker kalder klove men de hedder og uparrede HOVDYR

• > Simse <

#42   15. jul 2013 Og det er nemlig rigtigt Ilder-mor. smiley

• #44   15. jul 2013 for mig hedder en ko stadig et klovdyr, for min fars bror er klovbeskære og han siger det hedder klovdyr smiley

• #45   15. jul 2013 tillykke!!!

hvis du gider læse linket er en parrettået også et klovdyr

• #46   15. jul 2013 ildermor slap af har læst linket, men hvis DU nu laæste havd jeg skrev, ville du også kunne forstå at jeg kalder svin og kvæg klovdyr, mens jeg kalde heste hovdyr, for i min verden kan man ikke kalde et dyr med klove for et hov dyr, ligesom du ikke kan kalde rugbød for franskbrød ..

• #47   15. jul 2013 Tror bare jeg stopper her for har intet og sige til dig hvis du ikke fatter hvad der står i linket så ved jeg virkelig ikke hvordan det skal forklares,

Håber du finder dine svar blandt alt dette her thilde ;D

• #48   15. jul 2013 ildermor jeg forstå udemærket linket, men nu er det sådan vi ikke alle sammen gider leve som om du er gud, og alts hvad du siger er lov!

• #49   15. jul 2013 det har f******* intet med det at gøre jeg forsøger at få dig til at fatte hvad det videnskaberlig set er og er faktisk retså ligeglad og du så kalder det en kødscooter men det er det videnskabenlig set IKKE -_- vor herre på kødscooter -_-

• #50   15. jul 2013 undskyld jeg lever da! hvornår er det lige du opdager at alle folk ikke har samme mening som dig?
    videnskab kan være ligemeget ! for sjovt nok har foskere videnskaben også fundet ud af at minke helst vil gå i små bure med trådbund.. hmm? tror du virkelig de helst vil det?

• #51   15. jul 2013 seriøst kan du ikke læse, det har ikke en SKID med menig at gøre -_-

• #52   15. jul 2013 og hvad fanden har minkvelfærd med det her at gøre -_-. nej jeg stopper sq nu for du gir mig langt hår
    og tror bare vi er enige om at være uenige

• #54   15. jul 2013 gir jeg dig langt hår? minkvelfærd har jeg ikke snakket om, blot pointeret at videnskab har "fundet" ud af...

elja Ikke min skyld jeg ikke må have min egen mening.. Jamen hvis virkelig gerne vil stoppe kan hun da lade være med at svare tilbage ..

• #55   15. jul 2013 Stop nu og fat det INTET HAR MED MENING AT GØRE!!!!!!!!

• #57   15. jul 2013 Elja kan godt mærke du ikke kender mig..

Ildermor hvorfor er det så du skulle sige nej til min mening og skrive jeg ikke fattede linket? når jeg faktisk skrev jeg forstod det, men havde min egen mening?

• #59   15. jul 2013 Jeg stopper ikke før jeg får svar, for ellers vil det bare gå udover nogle andre ;( men ser ikkeud til ildermor har tid til at svare..

• #60   15. jul 2013 Åhh altså... Det var ikke min mening at det skulle blive til sådan en diskussion der har udviklet sig så meget nu, fodi jeg skrev noget så rigtigt som at kaniner IKKe er gnavere, men nævne at kaniner er beslægtet tæt på drøvtyggere (og minder om hovdyr mhp fordøjelsen og om heste) end med gnavere. Det sku jeg måske ikke ha nævnt, når der bliver så meget imod og hakkeri over det og blandet minkvelfærd og andet ind.

Ilder mor. Drøvtyggere /eller så fint og rigtigt som Ahrenkiel skrev, Pseukodrøvtyggere, siger er ligeså meget kaniner som heste. Der er forskning som viser at kanier er i familie med hovdyr, Kan godt være der ikke er videnskabeligt besviser derpå, men derfor er de ifølge foskning alligevel. eksempel fra foskning :
    ( http://dyrenett.no/no/s/artikkel.asp?art=Gnager&h=d&id=125 ) om at vi alle har ret hver især om kaniner beslægtning. (Lagomorpha, hovdyr og pseudodrøvtyggere )

Nåh, lidt til emnet igen: TS/Thilde og andre: Jeg har flg. kaninbøger på dansk, jeg er glad for. Her: Stuekaniner af Ingeborg Mølbak Dyrlæge speciale i kaniner og katte ) og Anne Mette Holm Halvorsen (journalist)
    kaniner i hus og have af Jørgen Lijensoe

Kommentér på:
Ting når man får kanin

Annonce