665 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Overgang med foder til ny kanin Overgang med foder til ny kanin

Hej GG smiley

Sagen er den, at min mosters søn har kanin, men han har mistet interessen for den for længe siden. Min moster har været på ferie de seneste par dage, og derfor har min far og jeg passet den. Den virker ret nysgerrig og snaksaelig, så jeg har tilbudt at overtage den for at gøre den tam med henblik på at viderformidle den til nogen som vil tage sig godt af den - jeg tror den vil blive en rigtig sød kanin, hvis man bare tager sig lidt tid til den.

Det eneste jeg er lidt usikker på, er hvordan jeg gør med foder.
Den har et hus med spåner, og går i en indhegning med adgang til græs, som dog er bidt helt ned. Den har ikke hø eller halm, men adgang til kaninpiller hele døgnet.
Min egen kanin får en afmålt portion kaninpiller + lidt grønt om morgenen, og derefter hø fra høhækken og græs i en indhegning.
Det er så planen, at den anden kanin også skal fodres sådan.

Mit spørgsmål er: når kaninen ikke er vant til at få hø, kan jeg så godt starte med at give den det fra dag 1, uden at der sker noget ved det?
Og hvad er den bedste måde at gå fra fri adgang til kaninpiller til en afmålt portion?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • buske med rødder graves op og fjernes 3.000 kr.
  • Montering af hasvik skydedøre. 300 kr.
  • Hurtig løsning af småopgaver 1.050 kr.
  • elektriker 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overgang med foder til ny kanin
  • #1   9. jul 2013 Jeg ville helt klart, som det første give den hø som grundfoder og som tilskud kaninpiller. Og ellers grønt fra naturen og græs smiley

• #2   9. jul 2013 Tak for svar smiley
    Det var også min plan at hø skulle være grundfoder og så får den fri adgang til græs (har noget hegn i overskud fra en anden indhening, som jeg har tænkt mig at bygge rundt om dens nuværende bur, for bunden er trådnet og græsset bidt for kort ned til at den kan nå det).
    Det eneste jeg er bekymret for er om den kan få problemer med maven, nu den ikke er vant til hverken at have hø eller halm. Jeg ved ikke hvor meget den normalt spiser pr. dag af kaninpiller, men den har altid to skåle fyldt (en i græs-delen af buret og en i huset) så jeg går ud fra at det er det den er vant til at spise mest af.

• #3   9. jul 2013 Græs og hø er næsten det samme, så hø kan du godt gi kaninen alt det den kan spise også gerne halm i buret. Når den er vant til at have kaninpiller stående i 2 skåle hele døgnet, ville jeg give den 1 enkel skål om dagen og ikke mere (måske spring en dag om ugen over med kaninmad). Hø og græs er det vigtigste for kaniner (og sådan set også for heste)
    Den skal nok blive helt tam efter noget tid, når den allerede er nysgerrig og vil "snakke", Især sådan som den får det med indhegning, fri adgang til græs og et hus og bur der kan lukkes. Det lyder godt den måde din egen kanin er vant til, mad om morgenen og hø og græs i indhegning resten af dagen:-)

• #4   9. jul 2013 Jeg fodre kun kaninerne med hø, og grønt fra naturen og de elsker det :)!

• #5   10. jul 2013 Tusind tak for svar alle sammen smiley
    Den får i hvert fald en masse hø når den kommer så, og så må jeg drosle langsomt ned på kaninpillerne.

Kommentér på:
Overgang med foder til ny kanin

Annonce