Hvilken gnaver? Akvarium. {{forumTopicSubject}}
Hej.
For et par år siden havde jeg et vinterhvid dværghamster. Jeg kunne godt tænke mig en ny lille gnaver og nu har jeg et tomt akvarie til at stå.
Akavriet er 60x30x30 og planen er jeg vil lave en hylde mere, så det bliver i to etager.
Jeg var meget glad for mit dværghamster, men tænker om man ville få mere ud af at have et guldhamster, til kæl, da de er større og nemmere at håndtere (gætter jeg på?).
Nu har jeg sidde og kigget lidt rundt på nettet og er nu faldet over ørkenrotter, hvilket også lyder som en "sjov" lille gnaver.
Så mit/mine spørgsmål er altså.
Hvad er jeres erfaring ang dværghamster eller guldhamster?
Fordel og ulemper mellem ørkenrotter og hamster?(ved godt man skal have min. 2 ørkenrotter) Tænker at ørkenrotter er svære at kæle med pga af de virker meget mere livlige, men derfor måske også sjovere at se på?
Jeg er også meget i tvivl om jeg skal vælge en han eller en hun?
Så vil meget gerne høre jeres erfaringer og holdninger?
På forhånd tak!
Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
Ørkenrotter har jeg også haft, men de var ikke så nemme at håndtere.
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 7 Gnavere: 2 Emner: 10 Svar: 38
jan 2013
Følger: 1 Gnavere: 1 Emner: 8 Svar: 24
Jeg tror også mest jeg hælder til guldhamster. Er der forskel på hvor meget de forskellige køn lugter, eller hvor tamme de bliver, synes i?
Og så er der problemet at finde en. Synes jeg har svært ved at finde en i nærheden af Hornslet/Århus/Randers området. Da jeg ikke har bil, skulle den gerne være rimelig tæt på. Der er selvfølgelig altid Plantorama og lign steder, men ville bestemt foretrække en opdrætter!
Vil gerne høre flere holdninger og erfaringer!
Altså jeg bor i Silkeborg, og har jævnligt guldhamsterunge til salg - har en på 7 uger lige nu, og nogle der er klar på onsdag i næste uge. ((link fjernet)
og ellers er der en opdrætter i Skjern, Holstebro, Grinsted, Horsens, Vejle, Aalborg. (dem jeg lige kan huske)
jan 2013
Følger: 1 Gnavere: 1 Emner: 8 Svar: 24
Vi kan evt. finde transport via denne gruppe: https://www.facebook.com/groups/309180655833175/?bookmark_t=group
sep 2010
Følger: 16 Følgere: 15 Gnavere: 1 Emner: 14 Svar: 144
Dog vil jeg ønske dig held og lykke med dine gnavere. ^^
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 38
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
Så det burde kunne virke under de rette omstændigheder.
Nu havde jeg dem ikke som kæle-kæledyr, men jeg nød at kigge på deres arbejde - de var meget dygtige og opfindsomme!
Det øverste akvarium (80 l.) på billedet var der, de fik mad, vand og menneske kontakt. De sov der osse for det meste.
Det nederste (180 l.) var fyldt ca. 1/3 med ugødet sphagnum, men lag af kviste og halm til at holde på jorden. Dernede lavede de flotte huler og de mest fantastiske gange - det meste var synligt pga. glasset.
Så jeg har kun haft gode erfaringer. Men trods en ventileret top, kan det anbefales at lufte ud jævnligt - det skader i hvert fald ikke
Held og lykke med valg af dyr
Hvilken gnaver? Akvarium.