{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
897 visninger | Oprettet:

[Marsvin] Den tilbagevendende med stridende hanner.... {{forumTopicSubject}}

Jeg havde en lidt trist oplevelse i morges, som faktisk startede med noget af en forskrækkelse...

Da jeg stod op og - som jeg plejer - lige hilste godmorgen til alle grisene, konstaterede jeg til min store overraskelse og ikke mindst forskrækkelse, at Aloysius var PIST FORSVUNDET!! I teorien burde det ikke kunne lade sig gøre... men et faktum var det, at han IKKE var i løbegården sammen med far Aslan og lillebror Bounty.

Jeg ledte og ledte... men kunne ikke finde min lille Aloysius-gris. Først, da jeg til sidst gav op og besluttede mig for at tage grøntposen og gå ud for at plukke grønt (måske lyden af en pose, som raslede kunne lokke udbryderen frem), fandt jeg ham... i grøntposen! Pyh... lettelse! smiley

Desværre måtte jeg, da jeg løftede ham op, konstatere, at hans bagdel havde flere små bidsår... stakkels Aloysius; ikke noget under, at han var stukket af! smiley

Så nu sidder han midlertidigt for sig selv, så han kan få ro til at komme sig lidt, og mens jeg hitter ud af, hvad pokker jeg lige skal gøre...

Sagen er nemlig den, at der slet ikke er nogen som helst tvivl om, at det er Bounty, som er synderen. Selv om han er yngste mand i trekløveret, har jeg bemærket, at han over de seneste par uger er blevet ekstremt selvsikker og dominant og både kostede rundt med farmand Aslan og storebror Aloysius (dog var jeg ikke klar over, at det var SÅ slemt, at der ligefrem var bidt hul af nogen af dem - så havde jeg skilt dem af for flere dage siden).

Og nu er det sådan, at jeg faktisk har solgt Aloysius og Bounty som et samlet par - deres nye "mor" kommer og henter dem i næste uge, når hun vender hjem fra en ferie i Paris. Jeg skulle blot reservere dem så længe...

Men, men, men... kan jeg overhovedet gøre mig nogen som helst forhåbning om, at Aloysius og Bounty vil kunne komme til at gå sammen igen i deres nye hjem, hvis de bliver alene sammen (tre hanner er jo så absolut aldrig optimalt, men det var en nødsituation, da jeg pludselig opdagede, Bounty var en dreng og ikke en pige, og jeg ellers ville stå med en alenegris, og det har faktisk også fungeret fint, fint indtil nu) og får meget plads?? Eller er det lost case forever?

Det skal siges, at nu hvor det bare er Aslan og Bounty sammen, er der ingen problemer, selv om Bounty stadig ynder ind imellem at gå rundt og "kurre" og vugge med måsen for at vise, at han er en pokkers karl...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  [Marsvin] Den tilbagevendende med stridende hanner....
  • #1   2. jul 2013 Har du nogen mulighed for at lade de to gå alene sammen den næste uges tid og se det an? Det ville jeg nok gøre, se hvordan det går når de er alene smiley

• #2   2. jul 2013 jeg ville fjerne Bounty og tilbyde hende de to andre med tilbud om fuld returret af pengene for reservationen hvis hun ikke ønskede dem. Som sælger har man RET til at trække en reservation tilbage når man tilbyder pengene tilbage, og man har nærmest pligt til det hvis "varen" ikke der den man lovede mere (og det er dne jo ikke hvis det ikke er et harmonisk velfungerende par du sælger. Ved at tilbyde pengene tilbage har hun jo heller ikke tabt noget.. jeg ville ikke turde at sælge dem sammen de to hvis du har bemærket fnidder den sidste tid... du VED ikke om det går i sig selv eller du pludselig står med en han der er alt for brunstig til at kunne gå med hanner. Nogle bliver "tumpede" i den alder og er nødt til at have en alene tid før det går op for dem at selskab af en anden han er bedre end intet selskab.

• #3   2. jul 2013 Problemet er, Susan, at jeg p.t. ikke har andre hanner, jeg kan tilbyde i stedet for Bounty. Aslan, som Bounty og Aloysius har gået sammen med hidtil, og som Bounty går sammen med p.t., er ikke til salg.

Jeg har et par hunner, hun evt. kan få tilbudt at købe til samme pris i stedet... eller et par rescuegrise, hun evt. kan få lov til at adoptere gratis i stedet for de to unge hanner, hvis hun ikke har noget imod at få et par kælebasser, der er lidt ældre, men ellers er der nok ikke anden udvej end at lade handlen gå retur. Hvilket jeg ærligt talt også er ked af, for jeg har virkelig haft svært ved at sælge mine unger af en eller anden årsag (måske fordi jeg har rettet mit opdræt mere mod kæledyrsejere end opdrættere?) og var så glad for ENDELIG at have fundet et godt et hjem til disse to.

Måske skulle jeg prøve, som du foreslår, Rollo, at se om jeg ikke kan sætte Bounty og Aloysius alene sammen et sted med god plads den næste uges tid og holde et godt øje med dem, så jeg kan skille dem ad igen om nødvendigt. Og så må jeg jo ellers bare spille med åbne kort overfor køber og lade hende selv vurdere, hvad hun vil.

• #4   2. jul 2013 du må jo vurdere hvad du har samvittighed til.... både over for ny ejer og overfor svinene... min ville i hvert fald ikke være til at sælge de to hanner sammen når det ikke går super fint. Ideen med at tilbyde to hunner eller to eller andre er også god, bare du tilbyder et harmonisk par når det jo er det "kunden" forventer at få:) Og ja vil hun ikke have det du kan tilbyde så må du jo lade handlen gå tilbage. Hvis du forklarer at marsvin er jo ikke statiske ligesom en ting, det er DYR med hormonelle forandringer gennem livet og den unge han er altså blevet teenager og du ved ikke hvilken vej vinden blæser endnu: vil han slappe af og blvie mere medgørlig, eller blvier han totalt alfa-han som IKKE tolererer andre hanner fremover? derfor er du nødt til at beholde ham fordi du er en ansvarlig opdrætter der vil dyrene det bedste. Kender godt det med ikke at kunne sælge dyrene: har gået og brændt inde med en masse hanner især, de blev pludselig revet væk i 1½ års alderen først de sidste og nu må jeg afvise folk og sige: ja ja, jeg har flere marsvin men resten er IKKE TIL SALG!!:) sådan går det op og ned, der er ikke så meget andet at gøre ved det end altid at sørge for at have ekstrabure stående i kælderen:) jeg har 6-8 tremmebure i kælderen til når jeg nu her til efteråret får 5 kuld der skal fravænnes hvis nu de ikke bliver solgt med det samme (hvilket de helt sikkert ikke gør:) kommer sikkert først af med de sidste til næste år engang:)).

• #5   2. jul 2013 Tjah... på positivsiden er køber en god veninde af mig, så forhåbentlig kan vi tage os en god snak om situationen. Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at "skubbe noget ind under tæppet", det ville være særdeles unfair overfor både køber og grisene ikke mindst.

Mit udgangspunkt vil da også være at forsøge at overtale hende til at adoptere enten hunnerne eller redningsgrisene i stedet for, men HVIS hun insisterer på, at det er Bounty og Aloysius, hun vil have, og hun er indstillet på at gøre forsøget uden nogen garanti for, at det vil kunne lykkes at få et harmonisk vennepar ud af dem, så bliver det i hvert fald med den klausul, at hun skal levere en af dem eller dem begge tilbage, hvis det ikke går.

Jeg har ladet dem mødes i "legeland" her i eftermiddag (det "aktivitetscenter", jeg jævnligt stiller op, så mutterne kan få en på opleveren), og det gik sådan set fint. Bounty demonstrerede lidt med vuggende grisemås og kurren, men Aloysius gjorde intet forsøg på at sætte sig op imod ham, så det gik ret hurtigt over igen. Men jeg kan heller ikke fornægte, at Bounty ER ekstremt dominant. Den væsentligt ældre Aslan tør han ikke umiddelbart gå til angreb på, men jeg skal love for, han "spillede med musklerne", da jeg satte ham tilbage i løbegården igen, efter jeg havde haft ham og Aloysius ude sammen.

Kan det spille en rolle for Bountys teenagehormoner, at der går damer i løbegården ved siden af?

Kommentér på:
[Marsvin] Den tilbagevendende med stridende hanner....

Annonce