{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad skal jeg have købt? (Marsvin)
  • #1   30. jun 2013 smiley

• #3   30. jun 2013 Leget'j og aktivering.

• #4   30. jun 2013 Hvad jeg har i mit bur: spåner, halm, !!HØ!!, mad, vand, 2 huse, en skål til grønt og self mine to skønne marsvin! smiley hø og grønt er meget vigtigt, mine to spiser en hel kugle proppet/stoppet med hø hver dag/nat, plus en masse forskelligt grønt, de spiser faktisk ikke ret meget af deres foder, da de vælger grønt og høet smiley

• #5   30. jun 2013 Og evt en tunnel den kan løbe igennem! smiley mine elsker deres tunnel! Der er ingen grund til at købe en rigtig til marsvin, bare find en i plastik, feks fra store ruller film, som de bruger ved slagteren smiley

• #6   30. jun 2013 Troede faktisk jeg havde skrevet hø smiley men tak piger smiley

• #7   30. jun 2013 Du ved godt at du skal have mindst to ik?

• #8   30. jun 2013 Skulle jeg ud og købe to marsvin uden jeg havde noget som helst, ville min liste blive
    Bur på minimum 120x60cm
    Madskål
    Vandflaske på minimum 500ml
    Rensebørste til vandflaske
    God høhæk
    To huse, evt. et "Louise-hus" fra LUX-shoppen og en hængekøje
    Strøelse - equasana spåner lige pt. er valget

Godt foder, mifuma (tidl. ovator), tima mega c, cavia korrell - til to marsvin ville jeg nok bare bruge burgess excel, bruger jeg til mine 20+ lige nu og det er rigtig godt.
    Måske lidt træ-legetøj
    Lidt friske grene til at gnave i
    Måske en grønt-foderkugle til at hænge ned fra toppen
    En træbro kan også være et godt hit

• #9   30. jun 2013 En høhæk er også en god idé
    Husk at købe to marsvin, marsvin er flokdyr, og trives derfor ikke alene.

• #10   30. jun 2013 en god neglesaks - så har du den, når behovet opstår.

• #11   30. jun 2013 Jeg vil også sige en træbro, den bruger mine marsvin ihvertfald rigtig meget smiley

• #12   30. jun 2013 Tak igen allesammen smiley
    Mht. 2 marsvin: jeg må kun få ét og har fundet et marsvin der sælges som alene-marsvin. Og min bror kæreste (der bor i KBH) har os kun ét marsvin, og han lever i bedste velgående smiley

• #13   30. jun 2013 At andre har dem gående alene, gør det jo ikke bedre - tvært i mod.

Marsvin er flokdyr og bør altid gå minimum to og to - det er jo så dér du bør være så ansvarlig og i stand til at tænke så langt; At så skal du simpelthen ikke have marsvin.

Man får simpelthen ikke bare ét marsvin, det gør man død og pine ikke. Beklager. At din brors kæreste har ét marsvin, fortæller jo blot at hun ikke har sagt sig ind i tingene og det er synd for hendes marsvin - det er jo ikke fordi den falder død om af at gå alene, men det skulle vel også være målet at gøre det lidt bedre end dét.

• #14   30. jun 2013 Det er kort sagt dyremishandling det du har gang i. Ja jeg ved det er hårde ord, men jeg lægger ikke låg på sådan noget. Marsvin skal som minimum kunne se, lugte og høre andre marsvin. Hvis de KAN fungere med andre marsvin (hvilket de fleste marsvin kan. I nogle tilfælde kan det ikke lade sig gøre at holde hanner sammen i nærheden af hunner, men så skal hannerne stadig kunne se andre marsvin) så SKAL de gå med andre marsvin.

Man må aldrig isolere et marsvin fra andre, medmindre der er tale om smitsom sygdom.

Igen, det er dyremishandling at holde marsvin fuldkommen isoleret fra artsfæller, hvilket den er som det eneste marsvin i hjemmet.

Det hedder to marsvin eller intet marsvin. Desuden kræver to marsvin ikke mere tid og penge end et.

• #15   30. jun 2013 Ej, nu holder vi altså med det der dyremishandling.
    - Jeg ser alt for tit børn og teenagere herinde tage det ord i brug men prøv nu lige.

Mishandling er i min optik hvis dyret mishandles f.eks. manglende føde, står i afføring og intet andet, står ude døgnet rundt og året rundt uden læ m.v. - bliver ikke passet med f.eks. pasning af kløer/hove/klove osv. - altså hvor dyret direkte mishandles og misrøgtes.
    - Eller hvor dyret bliver mishandlet ved fysisk og direkte mishandling ala slag, pisk etc.

Måske det bare er mig, men jeg synes bare ordet dyremishandling negligeres ved brug i sådanne sammenhæng.

Jeg synes absolut ikke det kan anbefales at holde marsvin alene og det er i min optik også neglet af dyret, når man nu VED at marsvin er flokdyr og bør holdes minimum to - så er der i min verden ingen undskyldning for kun at holde én. Der er ingen grund eller undskyldning for det, - uanset hvor meget man så har marsvinet ude og snakke med osv.

• #16   30. jun 2013 Bare fordi en gør, gør det det så mere rigtigt?

Det er synd at lade marsvin gå alene, det er dyreplageri.

• #17   30. jun 2013 Mishandling er for mig når man bevist ikke vil sørge for sit dyrs trivsel og ikke det fjerneste tager hensyn til dens naturlige adfærd.

Hvis man ikke giver dyret mad hedder det vanrøgt.

• #18   30. jun 2013 Jaja CS, hver sin fortolkning af ordene smiley

http://www.marsvineinfo.dk/marsvin-som-flokdyr.html

Citat fra siden
    "I dyreværnslovens kapitel 1, stk 2 står der følgende:
    ”§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.” "

• #19   30. jun 2013 Det bliver solgt som alene-marsvin fordi det ikke kan sammen med andre marsvin. Og jeg ved udemærket godt at det er forkert, så det behøves i slet ikke at belære mig om, tak smiley har haft mange marsvin og kaniner da jeg var lille, så helt uerfaren er jeg altså ikke smiley

• #20   30. jun 2013 Hvis du ved det er forkert hvorfor gør du det så?

Hvis det absolut er agressivt overfor alle andre marsvin ligemeget burstørrelse, miljø og ligemeget situationen, så skal du i det mindste sørge for at den stadig kan se og lugte andre marsvin!

• #21   30. jun 2013 Men hvis du har haft mange marsvin hvorfor skal du så have hjælp til at vide hvad de har behov for? Spørg af nysgerrighed

• #22   30. jun 2013 Fordi det er mange år siden jeg har haft marsvin, og vil gerne være sikker på at jeg ikke glemmer noget smiley

• #23   30. jun 2013 Jeg har også haft mange dyr som lille... og? Det bliver man sguda ikke ekspert af smiley

Hvis marsvinet ikke kan med andre så har man enten ikke prøvet ordentligt eller også vil jeg mene at marsvinet fejler noget på den ene eller anden måde - det er jo ikke normalt at et flokdyr ikke vil acceptere en flok. Selvfølgelig er der ingen garanti for at marsvinet bare pr automatik kan sammen med det marsvin man lige prøver med - det er jo lidt ligesom med os mennesker, vi kan heller ikke lide alle mennesker vi møder.

• #24   30. jun 2013 hvor gammelt er marsvinet siden du er 100% på den ikke kan med andre? den slags er først noget jeg afgør når dyret er over 1 år og jeg har forsøgt med flere... de sidste par år har jeg højest haft to hanner gående alene af gangen og jeg er opdrætter med næsten 40 dyr... jeg pleje næsten altid at kunne pusle mine hanner sammen så kemien passer, selvom de har været brugt i avl... kun 2 har jeg som sagt opgive de sidste par år.

Det vi falder over i dyreværnsloven er dette .....".bla bla.....passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige(!)...bla bla....behov".... så jo læser man loven bør man gøre alt man kan for at holde dem i par/flok"

• #25   30. jun 2013 Det er 3 år

• #26   1. jul 2013 Og er den kastreret og kan heller ikke gå sammen med en hun, siden du er 100% sikker på, at den ikke kan med andre?
    Ellers er en kastration det første du køber til ham og 3 uger efter køber du en hun, han kan gå sammen med smiley

Har du ikke råd til dette, så lader du være med at købe et marsvin og køber i stedet et solitært dyr, som du kan have alene, feks en kanin.

• #27   1. jul 2013 Enig med Cavy Cats.
    Derudover kan det godt være, at dyret ikke falder død om af at gå alene, men den trives i hvertfald heller ikke, uanset hvordan man vender og drejer det.
    Jeg har en hun gående, som ikke kan med andre mere overhovedet. Der er bestil tid til aflivning af hende 1) fordi hendes opførsel ikke er normal, når hun sættes sammen med andre marsvin og 2) fordi jeg til hver en tid hellere afliver end at have den til at gå alene.
    I min verden er et død marsvin bedre end et marsvin der går mutters alene....

• #28   1. jul 2013 jeg ville ikke anbefale at sende en han gennem kasteration, kan godt være det er gået godt for mange men der er altså meget mere risikabelt at kastrere et marsvin end en kanin fx. jeg har brugt TRE forskellige dyrlæger til de 7 kastrationer jeg har fået lavet for flere år siden og i alt gik kun TO gennem uden nogle komplikationer. de sidste fem: en enkelt måtte omopereres 3 gange i alt i løbet af en uge(!) pga han fik lyskebrok der faldt ned igen og igen... de sidste fire oplevede infektioner i varierende grad, to af dem døde af det trods massiv indsats med antiobiotika og dyrlægen åbnede såret og rensede det hver dag osv... så nej, kasteration er et valg man kan tage, men regn med der er en risiko for kræet ikke overlever. -og risikoen er for stor til jeg selv vil tage den mere, så kan jeg heller ikke råde andre til det. Jeg har ikke fået kastreret nogle i 5 år pga alle de tilfælde med komplikationer. Hvis DU vil anbefale kasteration til nogle så husk at fortæl HVILKEN dyrlæge du har fået det gjort ved tilpas mange gange til at du kan udtale dig om at de kan finde ud af det UDEN komplikationer HVER gang...-for der er virkeligt mange dyrlæger derude der ikke kan finde ud af det.

• #29   1. jul 2013 enig med Nanna hvis den vel og mærke heller ikke trives med menneskeligt selskab... jeg har sendt en enkelt hun til aflivning engang på den konto også. Hun hadede mig og tævede alt andet, sammenholdt med hun var et kæledyr der havde gået under meget dårlige forhold i sin opvækst med massiv indavl (2 marsvin havde gået i en hestebås i flere år uden ret meget indblanding og var blevet til 15-20 dyr) valgte jeg aflivning i det tilfælde.

• #30   1. jul 2013 Nu er man altså også begyndt at kasterer via bugen i stedet og den måde ser ud til at virke bedre, med færre komplikationer. Plus dyrene generelt set klare det bedre.

Derudover har jeg fået kasteret 3-4 på den gamle måde og alle overlevede. Så at det ikke er gået så godt for dig er jo ikke ens betydene med at man skal fraråde det.

• #31   1. jul 2013 "man er"... igen syntes jeg du skulle sige hvilke dyrlæger du vil anbefale, for jeg tror ikke det er noget alle de gamle er begyndt på bare fordi de evt er begyndt at lære de nye det på skolen. Udfra at du kan læse ikke alle har så godt statistikker som dig syntes jeg du skal sætte navn på de gode dyrlæger. Som sagde vil jeg i hvert fald ikke anbefale hverken internatets dyrlæge eller nogle af de andre jeg har prøvet... vil man anbefale kasteration så sig hvor man kan få det gjort uden komplikationer...

• #32   1. jul 2013 Hvilken dyrlæge det har været kan da være fløjtende ligegyldigt. Især hvis ts ikke bor i nærheden af mig.

Som jeg skrev fordi du har en dårlig statestik behøver andre ikke at have det. Jeg har bla. hørt flere som har fået kasteret hanner ved Annette Creutzberg nede på Lolland hvor det er gået ganske fint.

Og jeg er da sikker på Annbritt/Cavy cats også sagtens kan komme med mindst 1 som hun også har oplevet gode erfaringer med, og som også kasteret vi bugen.

Trine Cramon på sjælland skulle også være god har jeg hørt bla. fra Annbritt.

Og jo der er faktisk flere som har kasteret på den gamle måde som er gået over til at gøre det via bugen fordi de og snakker sammen dyrlægerne og der ser ud til at give færre komplikationer via bugen. Annbritt's dyrlæge gjorde det på den gamle måde før hen så vidt jeg husker og er skiftet.

Men ja du kan sikkert sagtens finde nogen som ikke ønsker at tage ny viden til sig.

• #33   1. jul 2013 At marsvin tåler kastration dårligere end kaniner er mig bekendt ikke korrekt, de dyrlæger jeg kender m.v. siger alle er kaninerne er sværere at kastrere dels fysisk men også dels fordi de tåler narkosen dårligere og man skal være langt mere opmærksom på det og på risiko for bylder etc. bagefter.

Jeg har én gang haft en dårlig oplevelse med kastration af en stak drenge og hvad der konkret gik galt ved jeg ikke, men det gik galt og det var træls og hårdt.

MEN, udover det - så har jeg fået kastreret en hel del marsvin og ingen endnu efter den nye metode - én har jeg mistet til narkosen, én fik en byld som vi klemte og gav lidt antibiotika men ellers aldrig nogen problemer, udover glade velfungerende drenge som nød livet med deres damer.
    - Det er alligevel igennem tiden en 10 stykker minimum jeg har fået snippet og deraf én død.

Det er min erfaring med kastration - jeg vil altid tilråde det og jeg vil ikke afholde mig fra at få flere hangrise kastreret, jo der er en risiko ved det men jeg er så "kold og kynisk" at jeg tænker at enten dør de af narkosen (=de sover ind stille og roligt) eller også får de et langt og lykkeligt liv med en masse damegrise.
    - Jo der er en risiko for komplikationer og man må da sige du har været voldsomt uheldig Susan, men jeg har aldrig oplevet noget så grumt som i den stil du nævner.

Min tante arbejder ved Hornsyld Dyrlægerne og hun har kastreret størstedelen af de hanmarsvin jeg har fået kastreret, så har hun også ordnet en kanin, seks af mine katte og 117. andre ting for mig smiley Er fuldstændig tryg ved at overlade mine dyr til hende.

• #34   1. jul 2013 rollo: du siger det gik galt med "en stak drenge" og derefter at det kun er gået galt med en?

sortfod: du anbefaler kasteration og påstår det ikke kan gå galt, alligevel vil du ikke anbefale bestemte dyrlæger...?

• #35   1. jul 2013 Det er fordi jeg som sådan ikke tæller dem med.
    - Fik syv kastreret og én overlevede i sidste ende, det var en dyrlæge som gjorde mig en tjeneste og som normalt opererer på store dyr, så om det er dét der gik galt ved jeg ikke. I forhold til de kastrationer jeg normalt deltager i var det for så vidt ikke anderledes.

Men faktum er at det gik galt og det er dyrlægen ked af og h*n holder sig fra smådyrene, som h*n jo så også gør normalt smiley I bund og grund kan man jo så sige at jeg bare kunne ha' valgt en anden dyrlæge, - alt under en hund er nok for småt for denne.
    - Og nej, jeg bebrejder nu ikke dyrlægen for det.

MEN, udover den ret uheldige episode med kastration - så har jeg aldrig haft nogen problemer og udover de syv har jeg fået kastrereret minimum 10 stykker gennem tiden og af dem er kun én død pga. narkosen. At det var den igennem tiden absolutte yndlingsgris, var bare forfærdeligt - men det er risikoen.
    - Den anden som blev kastreret samtidig havde det helt fint, har fået kastreret flere siden hen og alle har haft det fint, har også været en enkelt skinny i blandt osv. - de er blevet bedøvet, kastrereret, fået noget at vågne på og været hurtigt oppe igen. Lidt groggy men med en masse lækkert grønt osv. har de ikke været mere groggy end de har smovset løs hurtigt efter, så længe jeg har sørget for at de har stået godt og varmt.

• #36   1. jul 2013 Jeg har aldrig påstået det IKKE kan gå galt der er en risiko til hver en tid, men det er der også hvis du sætter et hun til han. Eller hvis du skal ha slebet tænder på et marsvin.

Men jeg mener ikke risikoen for at en kasteration går galt er værre eller større end at sætte en hun til han og lave unger.

• #37   1. jul 2013 ok så nu medgiver du der ER en risko? men hvorfor så presse hende til at risikere den? altså du sidder vel ikke og presser nogle til at tage risikoen ved at sætte en hun i avl? Det er fint at informere om at der ER muligheden at få kastreret, men i sidste ende er det altså op til folk selv at vurdere om de vil risikere det. Jeg har personligt ikke noget behov for at tage den risiko når nu jeg har oplevet så mange gange at det kan give komplikationer.

• #38   1. jul 2013 Ej Susan nu må du altså lige ....

Jeg har på ingen måde presset nogen til noget som helst her, hvis du mener det bør du lige læse en gang til, og nøjes med at læse det jeg rent faktisk skriver.

Du skriver og fraråder hende ( og andre for den sagsskyld) at få kasteret deres han marsvin fordi DU har dårlige erfaringer med det.
    Jeg oplyser så bare at vi er en del andre som har gode positive erfaringer med det, og at jeg ikke vil fraråde det bare fordi der er en risiko.

På den måde skulle du jo også sidde og fraråde alle at avle fordi der er en risiko, men det gør du jo ikke.

Så vær lige venlig at holde dig til det jeg har skrevet, og lad være med at påstå jeg har presset nogen til noget.

Jeg har udelukkenden delt min erfaring på området, ligeså vel som andre har. Og det har jeg mindst lige så meget ret til som du har.
    Hvis du mener jeg presser hende til at få kasteret sin han, så presser du jo modsat hende til at lade være.
    Men det vil du nok næppe har siddende på dig vel?

Men jeg får følelsen af du virkelig bare gerne vil være rasmus modsat af mig i det her emne, og hvis det kan more dig fint nok.

Jeg gider ikke bruge min tid på at diskuterer med dig. Så fremadrettet svare jeg ikke på det du skriver hvis du retter det i min retning.
    Så kan du være rasmus modsat med en anden eller dig selv.

Forsat god aften.

• #39   1. jul 2013 jeg frarådede kasteration pga mine EGNE erfaringer med at få kastreret ved flere forskellige dyrlæger. og du kastede dig meget hurtigt ud i at modargumentere dette, så hvem der er rasmus modsat her..., skylden er vist ikke min alene hvis du nu tog de objektive briller på;)

• #40   2. jul 2013 Susan, jeg tror, at kodeordene i dit tilfælde er: "For flere år siden".
    Fordi du har haft dårlige oplevelser for flere år siden er ikke ensbetydende med, at tingene ikke har ændret sig og dyrlægerne ikke er blevet dygtigere.
    Min dyrlæge (Bo på Dyrehospitalet City Syd) er da i hvert fald eminent til kastration af marsvin. Og det har altså været så gamle som 3 år, han har kasteret af mine.
    Så bare fordi du stadig sidder fast i fortiden er ikke ensbetydende med, at dyrlægerne også gør smiley

Egentligt bør du jo også fraråde alle at forlade deres hus. Der er jo en risiko for, at de kan blive ramt af en bil eller noget lignende smiley

• #41   2. jul 2013 Susan; I min verden er menneskelig kontakt ikke nok. Hvis det var det, hvorfor så holde på. at marsvin skal gå minimum to??
    Et menneske kan aldrig erstatte et andet marsvin, og jeg mener, at når et marsvin gang på gang angriber andre marsvin, så er der noget i vejen med det. Fysisk eller psykisk.
    En ting er at der måske ikke er kemi marsvinene imellem, det oplever jeg indimellem, men en hun bør under ingen omstædigheder angribe en 4 ugers hun unge.

Ang, Kastration så kan jeg varmt anbefale Pia Pedersen, dyrenes læge og øjenklinik i Rødkærsbro. Hun gør det gennem bugen, og hun er rigtig dygtig og kompentent. Jeg har fået kastreret både kaniner og marsvin ved hende smiley Og efter hun er begyndt at bruge den nye metode, har jeg ingen problemer oplevet overhovedet.

• #42   2. jul 2013 Nu ved vi vist ikke hvor TS bor?
    Ellers skulle der nok være nogen der kan anbefale en god marsvinedyrlæge nogenlunde i det område.

Kommentér på:
Hvad skal jeg have købt? (Marsvin)

Annonce