Marsvinejere : Fortæl om erfaringer Marsvinejere : Fortæl om erfaringer
Hejsa alle jer med marsvin.
Jeg har længe overvejet at anskaffe mig et par marsvin(enten 3 piger, eller 2 piger og en kastrat) men lige præcis marsvin er et af de dyr jeg ikke har haft før, har haft kaniner, rotter, hamstre, heste, hunde og fugle og kun lige hilst på marsvin hos veninder osv. og har egentlig set det som lidt et "kigge på" dyr, da ingen af dem jeg har mødt har virket til at have særlig meget personlighed, men tror så også at dem jeg har mødt har været marsvin der har været håndteret blot nogle gange om året, og kunne godt tænke mig selv at have et par mutter gående, jeg har fået en en del indsigt i og omkring pasning her inde og ved at læse på andre sider. så har styr på fodring, og har også efterhånden set flere eksembler på forskellige sygdomme her inde og hvad man skal være obs. på for at se om ens marsvin har det godt.
Men kan i fortælle lidt om dagligdagen med marsvin?
Er de bare et kigge på dyr? eller kan man sagtens lave noget med dem(er klar over at de ikke kan hoppe som kaniner osv ;-P hehe)
hvilken flok vil fungere bedst? 3 hunner, el. 2 hunner og en kastrat
larmer de meget?
og ja gennerelt vil jeg bare gerne høre om hvad i laver med jeres marsvin og hvad i gør for at aktivere dem så de ikke bare sidder og kukkelure i deres bur dag ud og dag ind
sep 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Gnavere: 7 Emner: 18 Svar: 87
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Jeg ser ikke marsvin som kigge på dyr. Man kan sagtens lave ting med dem - man kan f.eks. sagtens lære dem tricks hvis man har den lyst. Ellers er de bare ekstremt gode kæledyr som har hver deres personlighed.
Jeg gør ikke det store i at aktivere mine - altså jo de får selvfølgelig masser af hø som aktiverer dem en hel del, ud over deres burkammerater der også gør de ikke keder sig. Derudover har de ting som huse, papkasser fra madlavning, tomme toiletruller mm. - der skal ikke så meget til at aktivere marsvin.
Derudover kan man selvfølgelig lukke dem i løbegård eller ud på gulvet under opsyn og aktivere dem på den måde. De elsker at undersøge ting hvadend det er.
sep 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Gnavere: 7 Emner: 18 Svar: 87
Hvilke racer har du gode erfaringer med, er en smule forelsket i skinnyer synes de er SÅ kære! men kan man. fx. have 1 skinny, 1 teddy, og en almindelig eller skal det helst være samme slags ?
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
nov 2012
Følger: 9 Følgere: 8 Gnavere: 7 Emner: 48 Svar: 175
Kan ikke finde den, men fandt denne med Helge:
http://www.youtube.com/watch?v=tbojusWpnz0
Jeg laver ikke så forfærdelig meget med mine grise, men er også ret ny i denne verden, så måske med tiden man kan bruge lidt mere tid på dem, så de bliver rigtig tamme. Ellers siger de jo de herligste lyde og så er de så søde når de sidder på rad og række og kigger på en. Elsker når de dutter, når man sidder med dem.
Eneste ulempe er altså at de tisser og pøller, hvor det nu passer *S* og så har jeg et par stykker der bider, den ene fordi hun skal mærke om det er mad og den anden fordi hun måske er lidt stresset.
dec 2012
Følger: 43 Følgere: 40 Gnavere: 13 Emner: 9 Svar: 298
Mine marsvin kommer i løbegård når burene skal skiftes. I buret har de meget halm, huse, toiletruller med hø i, høhække/eller høkugler osv.
Jeg fik to skinny drenge hjem her for et par uger siden, og de er bare så dejlige! De er virkelig nysgerrige, og de elsker at putte. Jeg plejer at tage dem med ind i sengen når jeg ser tv, også ligger de bare under dynen og hygger. Dog skal man lige være opmærksom på at de spiser mere så der kommer derfor mere ud i den anden ende.. Synes der er ret stor forskel på dem og mine "normale" marsvin med hår - skinnyerne æder konstant og jeg skal skifte deres bur virkelig tit. Men ja, udover det er det en dejlig race som jeg godt kan anbefale
maj 2013
Følger: 26 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 692
Den ene gruppe er der, 5 hunner og 1 kastrat.
Den anden "gruppe" er der også 5 hunner og 1 kastrat. Det går perfekt:)
Jeg har alle mulige racer.
Skinny, teddy, glathårs, langhårsdyr, ch-teddyer og hvirveldyr
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
Ja, jeg er lidt stolt af, at han kommer fra mig
maj 2013
Følger: 21 Følgere: 21 Gnavere: 2 Emner: 12 Svar: 703
Marsvinejere : Fortæl om erfaringer