1.913 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Kanin udenfor i sele (Gik lidt galt) Kanin udenfor i sele (Gik lidt galt)

Hej.

Sagen er den, at vi har prøvet at få vores indekanin til at komme udenfor i sele. Vi bor i lejlighed, så vi kan ikke have sådan et kæmpe terran udenfor hvor vi bare kan slippe hende fri.
Vi har så prøvet at vende hende til sådan en H-sele oppe i lejligheden, hvilket er gået ret fint, og hun har ikke beklaget sig.

Vi tog hende så ned her til aften på græs, for første gang, hvor vi havde håndklæder og en af hendes papkasser med som hun plejer at vimse rundt i, som hun så evt. kunne gemme sig i hvis det blev ubehageligt.

Nå, de første 10 min gik virkelig godt. Hun var nysgerrig, og løb ok rundt og hoppede, og så ud til at have det rigtig fint. Jo mere tid hun var der, jo hurtigere løb hun også, og jo mere tumlede hun rundt.

Nå, lige pludselig, så begynder hun så at løbe ret hurtigt, og nærmest binkyer. Og ja, jeg ved ikke hvad normalen er for sele længder, men vores er nok ikke mere end en meters penge gætter jeg på, så nok ikke den længste. Anyways, hun begynder så at løbe ret hurtigt, og binkyer, og så er det ikke lige nemt at følge med, hvilket resulterer i, at hun får selen under sig, og dermed bliver viklet lidt ind i selen, hvilket betyder, at hun begynder at kaste sig rundt og lander på ryggen og er helt vild. Og ja, det ender faktisk med at hun begynder at skrige - hvilket må siges at være ret ubehageligt, og noget jeg faktisk aldrig troet jeg skulle høre fra min lille kanin.

Så nu er vi sådan lidt, uha, ubehageligt. Og hun ser ud til at være kommet sig over det nu, selvom hun er meget stille og rolig nu. Men ja, hvis man har brugt så meget energi, og været så bange, så er der vist ikke noget at sige til det.

Men , hun virkede bare så glad og legesyg dernede, så det ville vi jo helst ikke tage fra hende. Så hvad dælen kan man gøre ? Selvom selen evt. bliver længere, er der jo ingen garanti for hun ikke vikler sig ind i den igen og det så ender galt igen.

Så ja, hvad plejer I andre at gøre ?

For sådan en skrigende kanin, det vil vi da nødig opleve en gang til.

Mvh.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kanin udenfor i sele (Gik lidt galt)
  • #1   9. jun 2013 længere sele så hun ikke får viklet sig ind... eller en transportabel løbegård?

• #2   9. jun 2013 Man kan få løbegårde der nemt kan foldes sammen så de ikke fylder. De er heller ikke dyre.. Måske skulle I prøve sådan en? Det er ikke den største men klart bedre end ingenting! smiley

• #3   9. jun 2013 Mht. løbegård, så synes jeg det er sådan lidt lala.

Hun er MEGET ude i vores lejlighed. Så hun får løbet rundt alt det hun kan heroppe. Så at hun evt. bare får lidt græs under fødderne, det ved jeg ikke om er noget der gør den vilde forskel ?

Men længere sele kunne det godt type på. Men er der nogle tricks til selen ? Jeg tror måske jeg har holdt den for slapt når hun er stået stille, og derved er kommet til at vikle sig ind inden hun rigtigt er begyndt at løbe. Så tricket er måske hele tiden at holde den stram samtidig med, at man holder den oppe hele tiden ?

• #4   10. jun 2013 At hun begynder at skrige, skyldes at hun har fået et stort chok. Kaniner skriger, når de tror de skal dø. Det er desværre noget, som nogen kaninejere (inkl. mig selv) prøver i løbet af deres kanintid, men heldigvis kommer kaninen sig hurtigt over det igen.

Jeg kan godt være lidt bekymret for, at kaninen ikke vil være specielt glad for at få sele på igen, men det er jo klart, når den har haft en ubehagelig oplevelse smiley Jeg synes dog ikke, at i skal give op. Det kan sagtens lade sig gøre at gå med en kort snor, faktisk synes jeg næsten det er nemmere for nybegyndere, end de lange hopliner er, netop fordi der er mindre snor at holde styr på. Øv jer i at gå lige bag hende, og lad være med at lade hende løbe for hurtigt afsted før i alle har lidt mere seleerfaring. Når du sætter hende ned, så beslut dig for et tempo du max vil gå, og hold så det tempo som maksimumtempo, på den måde undgår du, at hun kan løbe for hurtigt og derved blive viklet ind. Du kan jo evt. investere i en længere line, når I har øvet jer lidt mere. Jeg holder altid linen med to hænder, den ene hånd i håndtaget og den anden hånd samler ligesom linen sammen, så der ikke er for meget foran. Mine liner er dog også 3 meter, så der er lidt mere snor at holde styr på smiley

Held og lykke med det.

• #5   10. jun 2013 Hvis I bor i Århus, vil jeg gerne hjælpe dig med selen en dag smiley

• #6   10. jun 2013 @Lykkeline

Men vil det sige, at man bare skal lade hende løbe til selen bare stopper hende ?
    Hvis hun gerne vil have fart på, så stopper selen jo hende naturligvis, såfremt vi vælger et andet tempo end hun gør ? Det er måske ikke noget der gør noget, at hun lige får sådan et hiv af selen når den ikke er længere ?

Jeg tænker bare, de kan jo få ret god fart på, ret hurtigt, så min tanke var bare, om det pludselig stop der kommer, hvis de får for meget fart på, og man ikke lige kan følge tempoet, ikke er ubehageligt for dem ? Eller det er måske bare sådan man lærer dem at gå i sele ?

• #7   10. jun 2013 Når vi vender vores hopkaniner til sele, foregår det i et stille og roligt tempo.
    Begynd aldrig at løbe bagved din kanin, når den får fart på. Det kan skræmme den rigtig meget.
    I startet følger du bare stille og roligt efter din kanin, i et roligt tempo. Når den så har vendet sig til det, begynder du at øve den og dig i at lade sig styre.
    Hvis du bor i nærheden af nogen der træner hop, kan du sikkert få en masse gode tips der. Og måske hop også kunne være sjovt for din kanin.

• #8   10. jun 2013 Jeg tænker lidt, at hvis du har løbet efter hende for at lade hende løbe, så har hun pludseligt følt sig jagtet...

Jeg ville give hende længere snor og så kun lade hende rende snoren ud - dvs. ikke løbe med hende...

• #9   10. jun 2013 Uha, jeg har prøvet det samme. Bestemt ikke rat at se sin kanin blive så skræmt. Jeg synes du skulle få anskaffet dig en snor på 3 meter smiley De er meget nemmere at have med at gøre.

• #10   10. jun 2013 Jamen, det handler jo om slet ikke at give hende lov til at få så meget fart på til at starte med smiley Du skal bare gå stille og roligt bag hende, og lade hende holde samme tempo, som Maria skriver, lade hende løbe snoren ud og ikke længere. Jeg forstår egentlig ikke, at hun løber så hurtigt, mine lunter altid afsted fordi jeg holder samme tempo, de løber aldrig. Måske er hun skræmt?

• #11   10. jun 2013 Den behøver ikke at være skræmt, fordi at den løber hurtigt. Når min kommer på græs, så bliver den såååå glad at den fiser rundt og laver badut spring smiley Simpelthen af ren glæde.

• #12   10. jun 2013 Køb en flexi-line den bliver den længde kaninen har brug for, og vikler derfor ikke kaninen ind. smiley

• #13   10. jun 2013 Simone, en flexline er en rigtig dårlig idé. HVIS man taber håndtaget, ruller snoren meget hurtigt ind og kaninen får håndtaget efter sig - det kan da om noget skræmme den til at løbe for sit liv smiley

Nej, kaniner skal have en fast line og så lad den rende de 3 m den kan i den...

• #14   10. jun 2013 Jamen jeg siger tak for rådene smiley

Der er noget at komme i gang med smiley

• #15   10. jun 2013 maria: jeg har en flexiline, men har så også en anden snor foran, så den netop ikke render direkte efter kaninen, men bliver lidt væk.

• #16   10. jun 2013 Har også flexline, men jeg låser den ved de der 2-3 meter, så der sker intet hvis jeg taber den. smiley

• #17   11. jun 2013 Hvis man låser flexlinen, er der heller ikke noget problem. Så fungerer den jo som en almindelig snor smiley

• #18   12. jun 2013 Maria: Ja har selv prøvet at tabe den, men der var jeg også kun 8 år. Men selvfølgelig kan man komme til at tabe den smiley

• #19   12. jun 2013 Jeg har aldrig tabt min endnu smiley men går også sjældent med min kanin smiley

• #20   12. jun 2013 Kan ikke lide flexliner til kaniner.
    Får de den om benet kan den tynde runde snor, lave alvorlige skader.

• #21   13. jun 2013 susanna der er meningen i ikke at låse sin felxiline, for så vil den aldrig blive slap..

• #22   13. jun 2013 Nu ved jeg ikke hvor meget du har gået med kaniner i snor. Jeg har meget.
    Og har selv oplevet, og ser også andre til hop få viklet snoren rundt om kaninens ben.
    Derfor mit råd.

• #23   13. jun 2013 ja men nu snakker jeg altå om en flexiline, altså en line der for bliver stram uden at genere kaninen, så medmindre du ligger på jorden kan kaninen ikke vikles ind...

• #24   13. jun 2013 Du er åbentbart så klog du ikke har brug for råd.
    Held og lykke, kan jeg så kun sige.

• #25   14. jun 2013 susanna nu er det sdan at det fungere for mig, og jeg har tabt min snor men der er ikke sket noget, netop fordi jeg har en snor i mellem min kanin og flexilinen!

Som jeg sagde, så er en flexiliine stram. den hænger jo ikke og dasker. hvis du ikke forstår det må du jo lade være med at sige jeg er så klog at jeg ikke ved hvad jeg snakker om for det gør jeg! hvis det lykkese dig at få en flexiline rundt om en kanins ben må man godt nok være handikappet til at gå med den, ellers har man låst den!

• #26   14. jun 2013 Enig med Lucky Star.

• #27   14. jun 2013 Enig med Lucky Star.

Kommentér på:
Kanin udenfor i sele (Gik lidt galt)

Annonce