Kanin udenfor i sele (Gik lidt galt) Kanin udenfor i sele (Gik lidt galt)
Hej.
Sagen er den, at vi har prøvet at få vores indekanin til at komme udenfor i sele. Vi bor i lejlighed, så vi kan ikke have sådan et kæmpe terran udenfor hvor vi bare kan slippe hende fri.
Vi har så prøvet at vende hende til sådan en H-sele oppe i lejligheden, hvilket er gået ret fint, og hun har ikke beklaget sig.
Vi tog hende så ned her til aften på græs, for første gang, hvor vi havde håndklæder og en af hendes papkasser med som hun plejer at vimse rundt i, som hun så evt. kunne gemme sig i hvis det blev ubehageligt.
Nå, de første 10 min gik virkelig godt. Hun var nysgerrig, og løb ok rundt og hoppede, og så ud til at have det rigtig fint. Jo mere tid hun var der, jo hurtigere løb hun også, og jo mere tumlede hun rundt.
Nå, lige pludselig, så begynder hun så at løbe ret hurtigt, og nærmest binkyer. Og ja, jeg ved ikke hvad normalen er for sele længder, men vores er nok ikke mere end en meters penge gætter jeg på, så nok ikke den længste. Anyways, hun begynder så at løbe ret hurtigt, og binkyer, og så er det ikke lige nemt at følge med, hvilket resulterer i, at hun får selen under sig, og dermed bliver viklet lidt ind i selen, hvilket betyder, at hun begynder at kaste sig rundt og lander på ryggen og er helt vild. Og ja, det ender faktisk med at hun begynder at skrige - hvilket må siges at være ret ubehageligt, og noget jeg faktisk aldrig troet jeg skulle høre fra min lille kanin.
Så nu er vi sådan lidt, uha, ubehageligt. Og hun ser ud til at være kommet sig over det nu, selvom hun er meget stille og rolig nu. Men ja, hvis man har brugt så meget energi, og været så bange, så er der vist ikke noget at sige til det.
Men , hun virkede bare så glad og legesyg dernede, så det ville vi jo helst ikke tage fra hende. Så hvad dælen kan man gøre ? Selvom selen evt. bliver længere, er der jo ingen garanti for hun ikke vikler sig ind i den igen og det så ender galt igen.
Så ja, hvad plejer I andre at gøre ?
For sådan en skrigende kanin, det vil vi da nødig opleve en gang til.
Mvh.
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
apr 2013
Følger: 3 Følgere: 12 Gnavere: 6 Emner: 70 Svar: 360
okt 2012
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 47 Svar: 56
Hun er MEGET ude i vores lejlighed. Så hun får løbet rundt alt det hun kan heroppe. Så at hun evt. bare får lidt græs under fødderne, det ved jeg ikke om er noget der gør den vilde forskel ?
Men længere sele kunne det godt type på. Men er der nogle tricks til selen ? Jeg tror måske jeg har holdt den for slapt når hun er stået stille, og derved er kommet til at vikle sig ind inden hun rigtigt er begyndt at løbe. Så tricket er måske hele tiden at holde den stram samtidig med, at man holder den oppe hele tiden ?
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
Jeg kan godt være lidt bekymret for, at kaninen ikke vil være specielt glad for at få sele på igen, men det er jo klart, når den har haft en ubehagelig oplevelse
Held og lykke med det.
apr 2010
okt 2012
Men vil det sige, at man bare skal lade hende løbe til selen bare stopper hende ?
Hvis hun gerne vil have fart på, så stopper selen jo hende naturligvis, såfremt vi vælger et andet tempo end hun gør ? Det er måske ikke noget der gør noget, at hun lige får sådan et hiv af selen når den ikke er længere ?
Jeg tænker bare, de kan jo få ret god fart på, ret hurtigt, så min tanke var bare, om det pludselig stop der kommer, hvis de får for meget fart på, og man ikke lige kan følge tempoet, ikke er ubehageligt for dem ? Eller det er måske bare sådan man lærer dem at gå i sele ?
okt 2011
Følger: 30 Følgere: 26 Emner: 9 Svar: 283
Begynd aldrig at løbe bagved din kanin, når den får fart på. Det kan skræmme den rigtig meget.
I startet følger du bare stille og roligt efter din kanin, i et roligt tempo. Når den så har vendet sig til det, begynder du at øve den og dig i at lade sig styre.
Hvis du bor i nærheden af nogen der træner hop, kan du sikkert få en masse gode tips der. Og måske hop også kunne være sjovt for din kanin.
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
Jeg ville give hende længere snor og så kun lade hende rende snoren ud - dvs. ikke løbe med hende...
dec 2011
Følger: 30 Følgere: 28 Gnavere: 3 Emner: 74 Svar: 893
apr 2010
dec 2011
dec 2011
Følger: 1 Gnavere: 6 Emner: 25 Svar: 158
apr 2010
Nej, kaniner skal have en fast line og så lad den rende de 3 m den kan i den...
okt 2012
Der er noget at komme i gang med
nov 2011
Følger: 7 Følgere: 8 Gnavere: 3 Emner: 103 Svar: 1.330
apr 2013
Følger: 3 Følgere: 12 Gnavere: 6 Emner: 70 Svar: 360
apr 2010
dec 2011
nov 2011
okt 2011
Får de den om benet kan den tynde runde snor, lave alvorlige skader.
nov 2011
okt 2011
Og har selv oplevet, og ser også andre til hop få viklet snoren rundt om kaninens ben.
Derfor mit råd.
nov 2011
okt 2011
Held og lykke, kan jeg så kun sige.
nov 2011
Som jeg sagde, så er en flexiliine stram. den hænger jo ikke og dasker. hvis du ikke forstår det må du jo lade være med at sige jeg er så klog at jeg ikke ved hvad jeg snakker om for det gør jeg! hvis det lykkese dig at få en flexiline rundt om en kanins ben må man godt nok være handikappet til at gå med den, ellers har man låst den!
dec 2011
dec 2011
Kanin udenfor i sele (Gik lidt galt)